|
| Verdens hurtigste passagertog startet i Ki~ Fra : Bent Jensen |
Dato : 05-01-03 23:10 |
|
Verdens hurtigste passagertog, konstrueret af Siemens i Tyskland, blev
taget i brug nytårsaftensdag 1962 i Den Kinesiske Folkerepublik i
nærværelse af forbundskansler Gerhard Schröder og Kinas
premierminister Zhu Rongji.
Toget, som er af typen MAGLEV (magnetic levitation), betjener en
31-kilometer lang strækning fra Longyang i Shanghai til lufthavnen i
Pudong. Turen tager normalt 45 minutter med bil, men med det nye tog
tager den kun otte minutter. En enkeltbillet koster 43 DKK.
Toget nåede på dets første officielle tur en hastighed af 431 km/t.
Dets tophastighed er 502 km/t, mens cruising speed er over 400 km/t.
Til sammenligning kan det nævnes, at tophastigheden af det franske TGV
er 517 km/t, men dets cruising speed er betydeligt lavere.
Projektet, som blev fuldført mindre end ét år efter byggekontraktens
underskrivelse, har kostet 8,6 milliarder DKK. Man overvejer i løbet
af de kommende 10 år at bygge en jernbane af samme type til den
1290-kilometer lange strækning fra Peking til Shanghai. Prisen
bedømmes her til omkring 178 milliarder DKK.
Bent
| |
Mikkel Lund (05-01-2003)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 05-01-03 23:17 |
|
Øøøhhh 1962 ???? Det kan da ikke passe, vel?
hilsen Mikkel
"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
news:9a3bbfb0.0301051409.d67797d@posting.google.com...
> Verdens hurtigste passagertog, konstrueret af Siemens i Tyskland, blev
> taget i brug nytårsaftensdag 1962 i Den Kinesiske Folkerepublik i
> nærværelse af forbundskansler Gerhard Schröder og Kinas
> premierminister Zhu Rongji.
>
> Toget, som er af typen MAGLEV (magnetic levitation), betjener en
> 31-kilometer lang strækning fra Longyang i Shanghai til lufthavnen i
> Pudong. Turen tager normalt 45 minutter med bil, men med det nye tog
> tager den kun otte minutter. En enkeltbillet koster 43 DKK.
>
> Toget nåede på dets første officielle tur en hastighed af 431 km/t.
> Dets tophastighed er 502 km/t, mens cruising speed er over 400 km/t.
> Til sammenligning kan det nævnes, at tophastigheden af det franske TGV
> er 517 km/t, men dets cruising speed er betydeligt lavere.
>
> Projektet, som blev fuldført mindre end ét år efter byggekontraktens
> underskrivelse, har kostet 8,6 milliarder DKK. Man overvejer i løbet
> af de kommende 10 år at bygge en jernbane af samme type til den
> 1290-kilometer lange strækning fra Peking til Shanghai. Prisen
> bedømmes her til omkring 178 milliarder DKK.
>
> Bent
| |
L F Clausen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : L F Clausen |
Dato : 06-01-03 00:06 |
|
Mikkel Lund wrote:
> Øøøhhh 1962 ???? Det kan da ikke passe, vel?
>
De har vel en anden tidsregning - de gule tider...!
Leo
| |
Jeppe Stig Nielsen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Jeppe Stig Nielsen |
Dato : 06-01-03 00:50 |
| | |
Bent Jensen (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Bent Jensen |
Dato : 06-01-03 10:10 |
|
Jeppe Stig Nielsen skrev ...
> Nej, det var vist i denne uge. Se fx
> http://english.peopledaily.com.cn/200212/31/eng20021231_109375.shtml
Nytårsaftensdag 2002, skulle det have været. Jeg må haveværet lidt
søvnig. Der var en del talknuseri i stykket. Distancer er omregnet fra
miles til km, hastigheder fra mph til km/t og priser fra britiske pund
til DKK.
Bent
| |
Troels (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Troels |
Dato : 06-01-03 15:56 |
|
> Der var en del talknuseri i stykket. Distancer er omregnet fra
> miles til km, hastigheder fra mph til km/t og priser fra britiske pund
> til DKK.
Og de danske år til kinesiske
/Troels
| |
Herluf Holdt, 3140 (06-01-2003)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 06-01-03 12:41 |
|
Bent Jensen wrote:
> Verdens hurtigste passagertog, [...]
> Dets tophastighed er 502 km/t, mens cruising speed er over
> 400 km/t. Til sammenligning kan det nævnes, at tophastigheden
> af det franske TGV er 517 km/t, men dets cruising speed er
> betydeligt lavere.
Tag altid disse rekordforsøg med et gran salt. TGV's rekordforsøg
var med et forkortet tog, som til lejligheden var ombygget med
større hjul m.m. (Discovery har vist en film om det).
Det tyske ICE-tog har også lavet et rekordforsøg, som der findes
videoklip fra på nettet. Det drøner gennem tunneller m.m. med en
meget høj hastighed. Videoen viser selvfølgelig ikke, hvilke
modifikationer der var lavet til lejligheden.
MAGLEV lyder ellers virkelig lovende.
Japanernes "Shinkansen" (som har kørt siden 1964!) har vist også
lavet et par "rekorder".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- jernbaneentusiaster mødes i dk.fritid.jernbaner
| |
|
|