Luftpumpe holder havedammen isfri
Fra : H. Grønberg

Dato : 04-01-03 16:51

Hej gruppe.

Kong frost er på spil og vandet i havedammene er helt stift. En god ide til
at holde et lille hul i dammen isfrit....anbring en luftslange ca. 2/3 fra
bunden, monter en luftpumpe og start den. Boblerne holder dammen åben,
gasserne der dannes i dammen kan komme væk,fiskene forstyrres ikke
nævneværdigt, fugle og andre dyr der har brug for vand, har nu en chance.

Blot et lille godt råd i en kold tid.

Godt havenytår

Henrik Grønberg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-03 21:51

H. Grønberg <hhg@adslhome.dk> skrev i en
> [...]
> gasserne der dannes i dammen kan komme væk,fiskene forstyrres ikke
> nævneværdigt, fugle og andre dyr der har brug for vand, har nu en chance.

Man kan lade det boble op under en flamingokasse, så er der større hul. Har
man ingen pumpe kan man hakke hul i isen og lukke lidt vand ud, så der
kommer et luftlag under isen. Det skulle forhindre yderligere isdannelse og
give ilt til fiskene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens G

Dato : 05-01-03 11:04

On Sat, 4 Jan 2003 21:51:11 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>kommer et luftlag under isen. Det skulle forhindre yderligere isdannelse og

Jeg har hørt at man ikke må slå hul på isen, da trykket fra slagene
kan skade overvintrende fisk. Hullet skal laves på en måde, så der
ikke forplantes tryk ned i vandet.

Min egen erfaring med luftpumpe er, at kondensvand kan sætte en prop i
slangen, så den stopper til. Sidste vinter/forår samlede jeg ca. 30
døde frøer op(har ikke fisk), fordi slangen havde været stoppet.

Nu har jeg købt en lille bassinpumpe, sat den ned i en stor
åkandeplantenetpotte(uden åkande), fyldt med akvariegrus så
udblæsningsstudsen lige er oppe over grusoverfladen, og sænket det
hele ned på bunden, ca. 85cm, så vandet pumpes lodret op. Det ser
foreløbig ud til at virke fint, og metoden har samme biologiske
filtervirkning som et bundfilter i et akvarie.

Om sommeren vil jeg sætte en slange på. så jeg får mandet op på en
anden måde, og kan skabe en god cirkulation.

Jeg har lavet enlille skitse, som kan ses hvis man bruger fixet pitch
font.

studs
\ ~~~~~~|~~~~~~ /grusoverflade
\ | /