Linux og Via C3 cpu.. nogen erfaringer
Fra : Thomas

Dato : 04-01-03 10:55

Hej..

da jeg skal lave en server regnede jeg med at bruge en Via C3 Cpu ca.
800-900 Mhz, da den kan køre med næsten ubetydelig køling.
Men på EDBpriser læser jeg flere steder at Linux bryder ned, med netop VIA
C3 cpu'er.

derfor ville jeg gerne høre om der er nogen her der bruger selvsamme CPU
type, og deres erfaringer med denne..

venligst

Thomas

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 04-01-03 11:34

Ja. Jeg har et projekt hvor vi udsender en hel del bokse med Linux på, og vi
startede med at bruge VIA cpu'er. Resultatet var sådan set, at vi skiftede
motherboard og brugte celeron's i stedet, og resultatet var en kraftig
reduktion af antal fejl på vores bokse.

Jeg kan dog ikke love, at fejlen skyldtes CPU'en.

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Thomas

Dato : 04-01-03 12:20

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reduktion af antal fejl på vores bokse.
>
> Jeg kan dog ikke love, at fejlen skyldtes CPU'en.

Tak..
Noget kunne klart tyde på at VIA C3 CPU'erne ikke er egnede til at Køre med
en linux platform.

Jeg ender nok på en Athlon xp til en enda lavere pris.. og så har jeg mobo i
forvejen.
så må jeg håbe at jeg kan få strøm i kælderrummet.

venligst
Thoma

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-03 13:21

On Sat, 4 Jan 2003 10:55:01 +0100, Thomas wrote:

> [...]
>C3 cpu'er.
>
>derfor ville jeg gerne høre om der er nogen her der bruger selvsamme CPU

Kompiler til i586 eller derunder. Det skyldes at C3 ikke har understøttelse
af de nye PII upcodes. GCC tager nemlig disse PII upcodes med når der
kompileres med i686 support.

Der findes desuden en liste på VIA's hjemmeside, indeholdende testede
bundkort.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
A good scare is better than good advice.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-03 15:20

On Sat, 04 Jan 2003 12:20:55 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

<snip>

>Der findes desuden en liste på VIA's hjemmeside, indeholdende testede
>bundkort.

http://www.via.com.tw/en/viac3/vml.jsp

<snip>

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Anthony's Law of Force: Don't force it - get a bigger hammer.

Fra : Michael Eriksen

Dato : 04-01-03 13:54

> [...]
>
> derfor ville jeg gerne høre om der er nogen her der bruger
> selvsamme CPU type, og deres erfaringer med denne..

Jeg har kørt med to blæserløse Epia800 (800 MHz C3) med Redhat 7.3 siden
juli og har ingen problemer haft - ingen tweaking har været nødvendig
overhovedet.

Michael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-01-03 19:31

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas:
> [...]
> C3 cpu'er.
>
> derfor ville jeg gerne høre om der er nogen her der bruger selvsamme CPU

Jeg kører Mandrake 9.0 på en:
[root@r2d2 root]# uptime
7:29pm up 18 days, 23:57, 1 user, load average: 0.05, 0.07, 0.05
[root@r2d2 root]# cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : CentaurHauls
cpu family : 6
model : 5
model name : VIA Ezra
stepping : 8
cpu MHz : 930.995
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu de tsc msr cx8 mtrr pge mmx 3dnow
bogomips : 1854.66

[root@r2d2 root]#

Det virker ganske OK, du skal bare følge errataen under installationen,
da den som vist identificerer sig som i686 kompatibel men ikke er det.

Ellers kører det ganske OK.

Passiv køling, det er nu ret rart.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc