Portscanning, udsat for
Fra : Dyl

Dato : 03-01-03 23:47

Har McAfee Firewall 2003 installeret som en del af en ADSL-løsning, og ved i
store træk også hvad programmet burges til So far, so good.

Hvad kan/skal man gøre når der f.eks, som idag, popper en besked op "Du har
været udsat for en portscanning", hvorpå man trykker OK og McAfee Visual
Trace viser en masse ting.

Hvad er det jeg får vist, hvad kan det bruges til og hvordan finder jeg evt.
vedkommende der har prøvet portscanning på min PC ?

Håber nogen der ude gider bruge 5 minutter på en forstålig forklaring. I
hvert fald, så tak på forhånd.

/Bjarne (Dyl)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-03 00:11

Dyl wrote:

> Hvad kan/skal man gøre når der f.eks, som idag, popper en besked op "Du har
> været udsat for en portscanning", hvorpå man trykker OK og McAfee Visual
> Trace viser en masse ting.

Du behøver/skal ikke gøre noget.

> Hvad er det jeg får vist, hvad kan det bruges til og hvordan finder jeg evt.
> vedkommende der har prøvet portscanning på min PC ?

Din firewall har opsnappet en portscanning. Det kan være et mislykket
forsøg på at undersøge, om der er åben adgang til din computer, eller
det kan være, fordi der er en, der har skrevet forkert i sin browser,
ftp-program eller et andet program.

Du vil normalt ikke have nogen glæde af at finde frem til vedkommende,
der er skyld i advarslen, med mindre du udsættes for massive angreb fra
en enkelt person.

Hvis du har mulighed for det, så slå popup-beskederne fra. De viser
alligevel kun, at der ikke er sket noget. Hvis der sker noget, vil du
ikke få en advarsel fra firewallen.

Du kan eventuelt læse mere om brugen af en firewall og dens
popup-beskeder i gruppens OSS på:
http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwinstall

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dyl

Dato : 04-01-03 10:53

Tak for hjælpen.

/Bjarne (Dyl)

<>
> Du kan eventuelt læse mere om brugen af en firewall og dens
> popup-beskeder i gruppens OSS på:
> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwinstall
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen