Kan ikke holde live i sommerfugleciklider
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 07-03-01 22:40

Vi har et problem, der går specielt mig noget på.

Vi har et 74l akvarie, godt tilplantet, startet i august og nu
indeholdende: 9 røde neon, 4 bronze-pansermaller samt en mindre sugemalle
jeg ikke kan huske navnet på (den skulle ikke blive mere end 10-12 cm).
OK, der er også en del snegle, men det er ikke problemet.

Vi købte for godt et par uger siden sugemallen og 4 sommerfugleciklider,
men har nu kun sugemallen og en (skrantende) sommerfugleciklide tilbage.
Hvad der gør det endnu værre er at det samme skete da vi prøvede
sommerfugleciklider i efteråret: den første uge går der fint, men efter ca
2 uger bliver de stressede, mister farven, holder op med at spise, bliver
afkræftede og dør. Det tager 3-4 dage, medmindre vi afliver dem inden.
Alle de andre fisk stortrives; jeg synes sjældent jeg har set så flotte
røde neon.

Vi har en mistanke om, at grunden kan være for høj pH. Vi tilsætter
Vitakraft pH minus, men pH kryber opad igen i løbet at få timer, og det er
meget svært at holde den under 7. På den anden side, hvorfor viser det sig
først efter 2 uger? Jeg er også forbavset over hvor voldsomme mængder der
skal til, 35-40 ml til 10 liter vand.

Alle fisk er købt hos Neonfisken i Brønshøj, der gør de ikke andet end at
pH-sænke deres endnu hårdere vand. Ud over pH burde der ikke være noget
specielt galt med vandet. Vi bor i Holte, hårdheden er målt til ca 18GH og
jeg kan hverken finde nitrit eller nitrat i akvarievandet. Temp 25ºC. Vi
skifter ca 10% hver uge.

Det kan tilføjes at vi tidligere har holdt Tanginykiaciklider uden problemer.

Hvad er andres erfaringer med sommerfugleciklider og hårdt vand?

Gode råd om vandtilberedning modtages gerne! Det må kunne gøres billigere
end med pH-minus. Fosforsyre?

Vi vil nok sænke hårdheden, men mente at det var bedst at vente til vi
havde introduceret fiskene for ikke at give dem et chock.

Er der andre små, sydamerikanske ciklider til en tank som ovennævnte som
er mindre følsomme?

mvh, Martin

Fra : ole larsen

Dato : 08-03-01 07:15

SantAna Sørensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>jeg kan hverken finde nitrit eller nitrat i akvarievandet. Temp 25ºC. Vi

Sommerfuglecichlider er notorisk sarte mht til pH og temp, men jeg tror ikke
at de dør i løbet af et par uger af denne grund alene. Prøv at anskaffe fra
andet sted, og giv levende foder regelmæssigt, mindst 2-3*ugl.
Og prøv evt. m. anden nitrat/nitrit-test og evt. ammonium-ammoniak-test;
akvariet er trods alt ikke FOR stor til mængden af fisk.
Det er halsløs gerning at prøve at sænke pH i vand med nogen KH ( GH er i
denne forb. ligegyldig). Først fjernes KH, derefter sænkes pH, men det er en
længere historie, der evt. kan komme senere.

Ole

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 08-03-01 22:23

In article <TVOp6.2696$A35.219592@news000.worldonline.dk>, "ole larsen"
<olenospam@nospam.dk> wrote:

> Sommerfuglecichlider er notorisk sarte mht til pH og temp, men jeg tror ikke
> at de dør i løbet af et par uger af denne grund alene. Prøv at anskaffe fra
> andet sted, og giv levende foder regelmæssigt, mindst 2-3*ugl.

Jeg har givet dem frosset foder (røde myggelarver og brineshrimps), de
første 7-10 dage spiste de ok.

> Og prøv evt. m. anden nitrat/nitrit-test og evt. ammonium-ammoniak-test;
> akvariet er trods alt ikke FOR stor til mængden af fisk.

Jeg har ikke fået testet med et andet kit, men de røde neon har trivedes
der i over et halvt år (de er mig bekendt også en smule sarte), og vi har
ikke megen algevækst. Derfor forventer jeg ikke at finde store mængder
nitrogen.

> Det er halsløs gerning at prøve at sænke pH i vand med nogen KH ( GH er i
> denne forb. ligegyldig). Først fjernes KH, derefter sænkes pH, men det er en
> længere historie, der evt. kan komme senere.

Hmm. Jeg er kemiingeniør, men det er længe siden jeg har regnet på
vandkemi. Alligevel: Så vidt jeg husker er total hårdhed (GH) =
karbonathårdhed(KH) + sulfathårhed. I dk udgør (så vidt jeg husker) KH
normalt størstedelen af GH.

Under alle omstændingheder, det man laver er en titrering, og hvad jeg
ikke kan forstå er hvorfor og hvordan pH kryber op igen. Titreringer er
_meget_ hurtige reaktioner, og jeg prøver at ramme pH 6.5 der burde være i
et bufferområde. Jeg må hellere sige at jeg er ret sikker på jeg ikke har
kalkholdige sten i akvariet.

Når alt det er sagt, er jeg da helt enig i at reducere hårdhed før man
sænker pH, det vil give mindst kemikalieforbrug. Grunden til at vi bare
prøvede at sænke pH var at vi ville lave en gradvis ændring, og det er
hvade de gør i flere forretninger.

Jeg må hellere se at finde de lærebøger igen...

Mvh, Martin

Fra : ole larsen

Dato : 09-03-01 13:11

> [...]
>hvade de gør i flere forretninger.
>
>Jeg må hellere se at finde de lærebøger igen...

Som test sæt måler er "hårdhedsmålingen/GH/TH" en EDTA - binding af Ca+2.
Mg+2 og evt, andre polyvalente kationer. KH-målingen er en ren syretitrering
til vist nok pH=4,3, altså en rent alkalinitetsmåling. GH og KH har derfor i
princippet intet med hinanden at gøre og KH er ikke en "hårdhedsmåling" og
derfor ikke en del af TH/GH. KH burde kaldes
alkalinitet/syrebindingsevne/buffercapacitet. At så den meste
Ca og Mg (de fleste steder her i landet) kommer som (bi)karbonater er en
anden sag.
PH sænker er en syre ( fosfor- eller anden eller prim.fosfat). Den danner
CO2 med (bi)karbonater ( og kvæler evt. dine fisk ). CO2 luftes ud og pH
stiger igen. Sådan kan du blive ved indtil al buffercapacitet er brugt op,
så falder pH drastisk. Ergo reducer først buffercapacitet til nær 0, sænk
først da pH.

Ole

Fra : Torben

Dato : 08-03-01 18:46

Hej,

Prøv Alti Spinosaen i stedet. Den er efter min mening lige så flot og så er
den meget mere hårdfør.

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 08-03-01 21:57

In article <9vPp6.157$5N1.7355@news.get2net.dk>, "Torben" <nope@nope.dk> wrote:

> Hej,
>
> Prøv Alti Spinosaen i stedet. Den er efter min mening lige så flot og så er
> den meget mere hårdfør.

Har den et alternativt navn? Jeg kan ikke finde nogen Alti Spinosa i
hverken Axelrod's miniatlas eller andre af mine bøger.

mvh, Martin

Fra : Torben

Dato : 09-03-01 15:19

Hej,

Undskyld, jeg har stavet det forkert. Tidligere hed den Papiliochromis
altispinosus i dag hedder den Microgeophagus altispinosus. Altispinosus og
Ramirezi`en er de enste 2 arter i denne slægt. Jeg har selv altispinosus.
Det er en rigtig dejlig lille dværgcichlide. Jeg kan sende dig et billede
hvis du ønsker det !

Hilsen Torben

Fra : Torben Lundvall

Dato : 10-03-01 00:03

Jeg har to par sommerfuglecichlider under de samme forhold som du beskriver.
De stortrives og leger jævnligt.
De går på ca. 25 C og alm. postevand.

Vær dog opmærksom på at der er MEGET stor forskel på om dine fisk er
danskopdrættede eller vildtfangne. Min er af førstnævnte slags, sidstnævnte
slags er og har alle dage været sarte....bøgerne nævner som regel blødt surt
og varmt(28+) vand.

/Torben