Reinstaller GRUB boot loader
Fra : Bokaj

Dato : 03-01-03 18:15

Hej,
jeg kører kører Redhat 8.0 og Windows XP med GRUB dual boot. Windows er
naturligvis brudt mere eller mindre sammen, og jeg vil derfor gerne
reinstallere det. Det betyder vel også, at min MBR bliver overskrevet?

Hvordan får jeg GRUB boot loaderen tilbage med dual boot, når jeg har
installeret Windows færdig?
Jeg har ikke noget diskettedrev og derfor ingen bootdisk (håber det kan
gøres uden).

mvh.
Bokaj

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-01-03 16:57

Bokaj wrote:

> Hvordan får jeg GRUB boot loaderen tilbage med dual boot, når jeg har
> installeret Windows færdig?
> Jeg har ikke noget diskettedrev og derfor ingen bootdisk (håber det kan
> gøres uden).

Jeg går ud fra, at du kan boote fra cdrom?

I så fald kan du boote fra den første rh80 cd i rescue mode,
lad den mounte din root partition, chroot til den, og så bruge
grub-install - jeg kan ikke lige huske syntaxen for denne...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Bokaj

Dato : 05-01-03 12:13

Mogens Kjaer wrote:
> I så fald kan du boote fra den første rh80 cd i rescue mode,
> lad den mounte din root partition, chroot til den, og så bruge
> grub-install - jeg kan ikke lige huske syntaxen for denne...

Det var også den fremgangsmåde, jeg forsøgte. Nu har jeg desværre
forvoldt skaden og måtte reinstallere Redhat efterfølgende. Jeg vil dog
meget gerne have løsningen til næste gang Windows bryder sammen.

Jeg bootede med linux rescue, hvor jeg fik en fejlmeddelelse omkring
mounting af /mnt/sysimage (hvilket muligvis er årsagen til det hele
fejlede).
Jeg lavede efterfølgende en "chroot /mnt/sysimage". Så skrev jeg
"grub-install /dev/hda", hvilket resulterede i en fejlmeddelse omkring
"/boot".
Så gav jeg op... ved ikke om min syntaks for grub-install var korrekt?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-01-03 16:01

Bokaj wrote:
> Jeg bootede med linux rescue, hvor jeg fik en fejlmeddelelse omkring
> mounting af /mnt/sysimage (hvilket muligvis er årsagen til det hele
> fejlede).

Hvilken fejlmeddelelse?

Fra : Bokaj

Dato : 06-01-03 18:06

Mogens Kjaer wrote:

> Hvilken fejlmeddelelse?

At /mnt/sysimage ikke kunne mountes korrekt. Jeg har desværre ikke
skrevet meddelelsen ned i sin rette ordlyd og ved godt, det derfor er
umuligt at hjælpe mig.

Jeg vil i midlertid meget gerne have den rette kommando til grub-install.