Duetræ - Davidia involucrata
Fra : Marco

Dato : 03-01-03 10:24

Jeg har fået et par nødder/frugter fra et duetræ.

Hvordan skal jeg opbevare dem ?
Hvornår og hvordan skal jeg lægge/så dem ?

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Marco.Amok.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 11:51

On Fri, 3 Jan 2003 10:23:49 +0100, "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

>Jeg har fået et par nødder/frugter fra et duetræ.
>
>Hvordan skal jeg opbevare dem ?
>Hvornår og hvordan skal jeg lægge/så dem ?

De skal sandsynligvis 'stratificeres', dvs. man ligger dem i fugtigt
sand og placerer det udendørs så vejrets skiften mellem frost og tø gør
at frøet finder ud af at det er tid at spire.

Der er en rigtig god guide til frøformering af træer her:
http://www.plantesamleren.dk/artikler/saafro.asp

Godt nok er duetræ ikke imellem træerne på listen, men du kan helt
sikkert finde nogle tips som kan bruges alligevel.

Desværre går der op til 20 år fra et duetræ spirer til det blomstrer
Det er ellers et rigtig flot træ.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-01-03 15:50

Mads Lie Jensen wrote:

> De skal sandsynligvis 'stratificeres', dvs. man ligger dem i fugtigt
> sand og placerer det udendørs så vejrets skiften mellem frost og tø gør
> at frøet finder ud af at det er tid at spire.

Nej, frøet er nok beregnet til at gå igennem maven på en elefant.
Så det skal have det lunt, i vat i vindueskarmen.

Fra : Marco

Dato : 03-01-03 16:30

Jeg har heldigvis 2 frø liggende, så jeg må prøve begge metoder.

Jeg vidste ikke, det tog så lang tid før det blomstrer. Det er jo netop de
hvide blade under blomsterne, som er facinerende.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Marco.Amok.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 20:15

On Fri, 3 Jan 2003 16:30:02 +0100, "Marco" <meco@ofir.dk> wrote:

>Jeg vidste ikke, det tog så lang tid før det blomstrer. Det er jo netop de
>hvide blade under blomsterne, som er facinerende.

Det er et meget flot træ.
I Hjørring er der en som har et kæmpe eksemplar. Jeg arbejde ved siden
af hans grund et år, man kunne sådan kigge ned i hans have på det der
flotte træ. Sent på efteråret holdt hele arbejdspladsen en dag
kaffepause i hans have hvor han fortalte lidt om bl.a duetræet. Det var
et hans far havde hentet med hjem fra Kina/asien. På et tidspunkt hvor
det blomstrede, vist nok en gang i 60-erne, kom de fra Haveselskabet for
at studere det - det var nemlig efter deres vidende det først duetræ i
danmark som blomstrede - end ikke det der var i botanisk have havde
endnu blomstret.

Det træ var ret stort - jeg kan lige forestille mig hvordan det må være
at stå under det mens det blomstrer.

Jeg glæder mig i hvert fald til den dag jeg for et sted for mig selv med
plads til bl.a. et duetræ - for sådan et skal jeg have.

Der findes en bestemt sort som skulle blomstre hurtigere end
'almindelige' duetræer. Jeg kan dog ikke lige på stående fod huske hvad
den hedder - men den er både sjælden og sikkert også ret dyr.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 16:42

On Fri, 03 Jan 2003 15:49:57 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Nej, frøet er nok beregnet til at gå igennem maven på en elefant.
>Så det skal have det lunt, i vat i vindueskarmen.

Siden Davidia i naturen gror på "Stejle, stenede bjergskråninger ..." så
er det særdeles tvivlsomt.

Og nu jeg har bogen fremme:

Formeres ved frøudsæd efter opbevaring i fugtigt sand vinteren over,
bedst beskyttet i koldhus eller bænk. Skallen fjernes og frøet slibes.
Bedre er aflægning eller podning på frøplanter. Ved vegetativ formering
fås hurtigere blomstervillige planter.
-

Det eneste man sår på vat er karse, eller spireprøver.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-01-03 21:35

Mads Lie Jensen wrote:

> Siden Davidia i naturen gror på "Stejle, stenede bjergskråninger ..." så
> er det særdeles tvivlsomt.

Alle andre steder er opdyrket.
Det er Kina, alt und tagen Stejle stenede bjergskråninger
er opdyrket.

> Og nu jeg har bogen fremme:
>
> Formeres ved frøudsæd efter opbevaring i fugtigt sand vinteren over,
> bedst beskyttet i koldhus eller bænk. Skallen fjernes og frøet slibes.

Det er ikke nødvendigt at slibe frøet, det kan skade kimen.
Skallen har nogen dybe riller, og fra de dybe riller er der ikke langt til
ind til de seks tynde kerner.

> Bedre er aflægning eller podning på frøplanter. Ved vegetativ formering
> fås hurtigere blomstervillige planter.
> -
>
> Det eneste man sår på vat er karse, eller spireprøver.

Det var for at holde fugtigt og beskytte det mod svampe.
Der skal naturligvis være såjord uden om.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-01-03 22:48

On Fri, 03 Jan 2003 21:34:48 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Alle andre steder er opdyrket.
>Det er Kina, alt und tagen Stejle stenede bjergskråninger
>er opdyrket.

Og det får dig til at tro der færdes elefanter på de stenede stejle
bjergskråninger?

>Det er ikke nødvendigt at slibe frøet, det kan skade kimen.

Jeg vælger nu at tro på min bog.

Fra : Marco

Dato : 05-01-03 16:43

Jeg siger mange tak for de uddybende svar, og glæder mig, hvis bare ét
kommer i spiring.

Jeg prøver metoden i fugtigt sand vinteren over i både "afskallet" og hel
udgave.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk