Qmail & FTP
Fra : Zakria

Dato : 03-01-03 03:55

Hejsa.

Til dem der har fået indtryk af at jeg er en newbee inden for unix,
tillykke.
Nogen der har nogle HowToo's på dansk med freeBSD 4.7 til de ports der er
der som standard som nogen har prøvet af. helst en opsætning som senere kan
konfigureres smertefrit.
Jeg skal køre apache, qmail og ftp.
Apache er intet problem men qmail er et MEGET stort problem for mig.
Jeg vil gerne have qmail sat op til flere domæner og brugere, jeg vil meget
gerne senere tilføje nye brugere og domæner. Er der så måske også nogen der
har en ftp howtoo til fx proftpd som VIRKER?
PLEEEEEEEEAAAAAAASSSSSSSEEEEEEEE hjælp mig.......

v. h
en ulykkelig unix server administrator

Fra : Zakria

Dato : 03-01-03 04:02

Jeg omformulere:

Nogen der har howtooer på dansk til qmail?
Skal kunne sætte flere domæner og brugere op, både nu og senere.
Skal helst være en howtoo, kompitabel med freebsd 4.7, og de standard ports
der er der.
Helst smertefrit.

v. h
ulykkelig unix bruger/serveradministrator

obs. på forhånd tusind tak.......

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-01-03 08:50

Zakria <zakria@zakria.dk> wrote:

> [...]
> Skal kunne sætte flere domæner og brugere op, både nu og senere.
> Skal helst være en howtoo, kompitabel med freebsd 4.7, og de standard ports

Da du ikke skriver noget om hvorfor det absolut skal være QMail fristes
jeg til at anbefale dig Postfix i stedet.

Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Easy! Easy!" -- Crow T. Robot

Fra : Zakria

Dato : 03-01-03 11:37

OK, er der så nogen der har nogle howtoos til postfix på dk til freebsd 4.7
eller qmail?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 03-01-03 13:31

Zakria <zakria@zakria.dk> wrote:

> OK, er der så nogen der har nogle howtoos til postfix på dk til freebsd 4.7
> eller qmail?

Den er godt nok ikke på dansk:
http://www.bsdtoday.com/2000/September/Features274.html

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Mr. Gideon, you're not paying attention." -- Eric Draven

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-01-03 23:20

On 03 Jan 2003 07:49:40 GMT, Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> Da du ikke skriver noget om hvorfor det absolut skal være QMail fristes
> jeg til at anbefale dig Postfix i stedet.

Det lyder somom det er noget hosting halløj der skal sættes op. Der kan
man komme i et hvis paradox. Postfix har ikke mulighed for at lave
virtuelle brugere, det har qmail.

Fx. hvis hver webhotel kunde skal have 10 postkasser, er det jo knapt så
smart at der skal oprettes 10 unix accounts, med qmail kræver det ingen.

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Christian Laursen

Dato : 04-01-03 23:38

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> writes:

> Det lyder somom det er noget hosting halløj der skal sættes op. Der kan
> man komme i et hvis paradox. Postfix har ikke mulighed for at lave
> virtuelle brugere, det har qmail.

Postfix kan sagtens køre med virtuelle brugere.

http://kummefryser.dk/HOWTO/mail/postfix_mysql.html

Christian Laursen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-01-03 00:40

In dk.edb.system.unix, Christian Laursen wrote:

> Postfix kan sagtens køre med virtuelle brugere.
> http://kummefryser.dk/HOWTO/mail/postfix_mysql.html

Ja ok, jeg tænkte nu ikke SQL, men med egne password filer.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-01-03 17:01

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:

> Det lyder somom det er noget hosting halløj der skal sættes op. Der kan
> man komme i et hvis paradox. Postfix har ikke mulighed for at lave
> virtuelle brugere, det har qmail.

Pjat.

> Fx. hvis hver webhotel kunde skal have 10 postkasser, er det jo knapt så
> smart at der skal oprettes 10 unix accounts, med qmail kræver det ingen.

Jeg sidder pt. og skriver på mit eget hobbyprojekt, der kan netop det.
Og det er ikke fordi der ikke findes nogle løsninger i forvejen (den
mest udbredte løsning til QMail kan bringes til at virke med Postfix),
men udelukkende fordi det er sjovere.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Should we eat him or bury him?" -- Crow T. Robot

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-01-03 14:08

"Zakria" <zakria@zakria.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> har en ftp howtoo til fx proftpd som VIRKER?
> PLEEEEEEEEAAAAAAASSSSSSSEEEEEEEE hjælp mig.......

Jeg startede med at læse http://www.lifewithqmail.org, men da jeg er lidt
doven gad jeg kun bruge den installations måde en gang =)
De gange jeg har installeret qmail/vpopmail/qmailadmin/sqwebmail har jeg
brugt qinstaller fra http://www.obua.org/

Den installere alt overstående, ligesom lifewithqmail. Jeg har godt nok kun
prøvet den på linux, men jeg ved der også er lavet en til BSD....

Nå den er installeret skal du kikke lidt på dokumentationen til vpopmail for
at kunne oprette domainer (hint: kik i vpopmail dir'et under bin)

Ellers sker alt konfiguering med qmailadmin og en webbrowser...

Hilsen

Esben

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 03-01-03 20:04