server vs. alm hardware
Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 03-01-03 00:49

Kan det egentlig betale sig at købe en færdig "server"
Hvad er fodele / ulemper i forhold til at sammensætte en selv ? (hvis man
ikke vil betale mange tusinde for cpu kort osv)
Jeg mener bare, at for prisen en alm serverkoster, kan du jo lave en af
sammensatte komponenter selv, og så derudover lave en til, som man har
stående som spare, hvis den skulle gå ned ?
Det kan godt være der er noget jeg har overset. men kom med nogle
synspunkter....

Fra : Morten L.

Dato : 03-01-03 07:28

Køb evt. en brugt server - i servere er det næsten aldrig CPU-kraft der er
problemet - snarere I/O - Som også er een af de væsentlige grunde til at
serverbundkort er så hamrende dyre.
"Rigtige" servere er oftest bygget med henblik på at stå tændt 24*365
hvorfor strømforsyninger, køleplader og ikke mindst blæsersystemerne er
dimensioneret rigeligt stort.
Mange servere er bygget med mulighed for dedundant alt muligt, blæsere,
strømforsyninger, RAM og sommetider CPU'er. Alt sammen for at holde dem på
en meget høj oppetid.

Din pointe med at have en reserve-server stående holder da for så vidt, at
det er "smart" hvis du tilfældigvis lige er i nærheden, når serveren dør, og
at det ikke er et problem, at flytte data, og evt. datatab kan ignoreres. Du
KAN jo være på ferie (selvom sysop's sjældent er langt fra deres
servere..) - hvorfor det ikke rigtigt hjælper med den ekstra server i det
lange løb...

Gå efter en stabil maskine, og installer så det OS du har det bedst med at
vedligeholde, og så kan køre de programmer du har behov for. Ellers test,
test og test....
Om det er det ene eller det andet OS er helt ligemeget i denne prisklasse -
de er alle stabile - ISÆR hvis programmer og især drivere er iorden

IMHO
Morten