Email til en ip-adresse
Fra : tsc@pc.dk

Dato : 02-01-03 23:08

Hej ng

Er det muligt at sende en email til en ip-adresse uden brug af mx-record og
dns-hosting? Jeg ville gerne kunne sende en mail til en adresse der kunne
hedde preben@139.111.222.333 (brugeren "preben" er oprettet, og kan sende
via sendmail), kan det lade sig gøre, og i så fald hvordan. Hvis jeg skriver
en mail a la eksamplet får jeg den smidt tilbage i hovedet :(

Fra : Kent Friis

Dato : 02-01-03 23:09

Den Thu, 2 Jan 2003 23:07:50 +0100 skrev tsc@pc.dk:
> [...]
>via sendmail), kan det lade sig gøre, og i så fald hvordan. Hvis jeg skriver
>en mail a la eksamplet får jeg den smidt tilbage i hovedet :(

Hvis der er sendmail hele vejen, kan det typisk lade sig gøre at
sende til preben@[139.111.222.333]

Fx MS Exchange-server vil ikke acceptere den syntax.

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-01-03 23:14

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Fx MS Exchange-server vil ikke acceptere den syntax.

Så overholder den ikke RFC 2821 ... men det er jo ikke noget nyt at
Microsoft ikke interesserer sig voldsomt for den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never be led astray onto the path of virtue.

Fra : tsc@pc.dk

Dato : 02-01-03 23:19

Tak, men mede den fremgangsmåde får jeg følgende fejlmeddelelse retur:

This is a MIME-encapsulated message
The original message was received at Thu, 2 Jan 2003 14:37:44 +0100
from localhost.localdomain [127.0.0.1]
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<preben@139.111.222.333>
(reason: 550 Host unknown)
550 5.1.2 <preben@139.111.222.333>... Host unknown (Name server:
139.111.222.333: host not found)
Reporting-MTA: dns; henning.nelsson.dk
Received-From-MTA: DNS; localhost.localdomain
Arrival-Date: Thu, 2 Jan 2003 14:37:44 +0100
Final-Recipient: RFC822; preben@139.111.222.333
Action: failed
Remote-MTA: DNS; 194.239.184.139
Diagnostic-Code: SMTP; 550 Host unknown
Last-Attempt-Date: Thu, 2 Jan 2003 14:37:44 +0100

Kan det være mit webhotel, der lukker for sagen?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-01-03 23:26

"tsc@pc.dk" <fsdsd@dsd.dl> writes:

> Final-Recipient: RFC822; preben@139.111.222.333

Du gør jo ikke som der bliver sagt. I øvrigt håber jeg at den der
IP-adresse er en du finder på for den findes i hvert fald ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
I think I am an overnight sensation right now!!

Fra : tsc@pc.dk

Dato : 02-01-03 23:32

Jo det er en eksempel adresse, og jo jeg har sendt mailen til en adresse a
la preben@[139.111.222.333], men der ankommer ingen mails i min indbakke. Er
der evt andre måder at kringle sig omkring sagen?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-01-03 00:40

"tsc@pc.dk" <fsdsd@dsd.dl> wrote in message
> [...]
Er
> der evt andre måder at kringle sig omkring sagen?

Måske jeg spørger dumt, men den maskine du skal sende til, sidder den på en
adsl forbindelse hos teledanmark?

Der kan man jo ikke komme igennem til port 25 uden først at skal forbi deres
backup-mx

- Lars

Fra : tsc@pc.dk

Dato : 04-01-03 13:15

>Måske jeg spørger dumt, men den maskine du skal sende til, sidder den på en
>adsl forbindelse hos teledanmark?

Jeps det er det.

>Der kan man jo ikke komme igennem til port 25 uden først at skal forbi
deres
>backup-mx

Jeg har åbnet for port 25 i firewallen, men er det ikke muligt at komme
igennem teledk's backup-mx på nogen måde?

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-01-03 14:02

"tsc@pc.dk" <dsd@ssads.sl> wrote in message
> deres
>
> Jeg har åbnet for port 25 i firewallen, men er det ikke muligt at komme
> igennem teledk's backup-mx på nogen måde?

Nej TDC har lukket for trafik igennem deres system på port 25. Tror ikke det
umiddelbart kan omgåes.
Har selv spekuleret lidt på at flytte min mail til en anden port så der kan
sendes fra maskiner ude i byen via min mailserver, men så er problemet
hvordan får jeg fortalt at mails ikke skal sendes til traditionel smtp port
25 længere men måske 100 istedet?

- Lars

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-01-03 14:03

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Kristensen:
> [...]
> hvordan får jeg fortalt at mails ikke skal sendes til traditionel smtp port

Det kan du ikke... Mail vil altid blive forsøgt leveret til port 25

Hvad er der i vejen med den smtp-server som din ISP stiller til
rådighed?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-01-03 22:55

Lars Kristensen <atctrl@hotmail.com> wrote in message
> "tsc@pc.dk" <dsd@ssads.sl> wrote in message

> Nej TDC har lukket for trafik igennem deres system på port 25. Tror ikke
det
> umiddelbart kan omgåes.

Du kommer ikke forbi - du kan skifte dit abbo til ProAccess (eller hvad den
hedder i dag). Der er der ingen begrænsninger. Tiscali har heller ingen
begrænsninger AFAIK.

> [...]
> sendes fra maskiner ude i byen via min mailserver, men så er problemet
> hvordan får jeg fortalt at mails ikke skal sendes til traditionel smtp

Det bliver noget MEGET svært, med mindre der kun er et par stykker som
sender til dig, og som alle anvender open source, så de kan ændre koden, og
re-compilere deres mail server. Hvad er problemet ? Jeg bruger selv en
Netexpress løsning hos TDC, med mail igennem TDC backup-mx og det virker
godt (noget af det bedste hos TDC faktisk). Du får gratis mail backup i 5
døgn (hvis din egen server er nede pga. "ups" eller service, og under
normale omstændigheder tager det ikke mere end 1-5 sekunder for en mail at
passere TDC. Har kun en gang på 1½ år observeret problemer med 20 minutter
process-tid.

--
Jørn

http://www.dblue.dk - Home of the Gnu.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-01-03 00:34

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> wrote in message

> [...]
> passere TDC. Har kun en gang på 1½ år observeret problemer med 20 minutter

Det er nu mest fordi jeg ikke altid sidder ved siden af min server, men
bruger den fra computere ude i byen også. Jeg kan ikke komme til at sende
mails ude fra via min server med mindre jeg flytter exim til en anden port
end 25, men så virker det til gengæld også bare ikke med at modtage så :-/
Mit endelige bud blev at det var fordi TDC blokkerede for den port jeg har
behov for, for at få det hele til at virke. Men måske det ikke er så stort
et problem sidst på måneden alligevel da vi så flytter til en tiscali
forbindelse - du siger de ikke har begrænsninger på samme måde?

- Lars

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-01-03 16:39

> [...]
> >

> Det er nu mest fordi jeg ikke altid sidder ved siden af min server, men
> bruger den fra computere ude i byen også. Jeg kan ikke komme til at sende

Jeg sender selv mange mails udefra - til det formål har jeg installeret
webmail på min maskine sammen med IMAP. Derved har jeg alle mine foldere
uanset om jeg sidder ved min windows maskine med Outlook Express, direkte på
min Linux server med Sylphead (mail proggy under Linux) eller via webmail.

> [...]
> et problem sidst på måneden alligevel da vi så flytter til en tiscali
> forbindelse - du siger de ikke har begrænsninger på samme måde?

Tiscali har ikke denne begrænsning/spærring AFAIK

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 17:25

Jørn Hundebøll <news1@dblue.dk> writes:

> Tiscali har ikke denne begrænsning/spærring AFAIK

Afair har Cybercity også ophævet deres. Så der er kun TDC tilbage. Jeg
mener det er kundens eget ansvar om han kan sætte sit software ordenligt
op, så det ikke er et open relay.

Men det fatter TDC åbenbart ikke.

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-01-03 17:50

Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:

> Afair har Cybercity også ophævet deres. Så der er kun TDC tilbage. Jeg
> mener det er kundens eget ansvar om han kan sætte sit software ordenligt
> op, så det ikke er et open relay.
> Men det fatter TDC åbenbart ikke.

Har du prøvet at skulle prøve at pille en af dine mailservere ud fordi
en eller anden cluesless bruger har brugt den som output relay?

I øvrigt har Telia også spærret indgående for port 25 på deres ADSL
produkt.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Oh, for a shoulder-mounted anti-aircraft missile..." -- Crow

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 18:38

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Har du prøvet at skulle prøve at pille en af dine mailservere ud fordi
> en eller anden cluesless bruger har brugt den som output relay?

Jeg har kun én mailserver som de fleste andre adsl brugere, og det mail
server software jeg bruger, er det kun 127.0.0.1 der må relaye som
standart, og det er det stadigvæk hos mig.

> I øvrigt har Telia også spærret indgående for port 25 på deres ADSL
> produkt.

Aha. Jeg troede slet ikke Telia havde sådan et.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-01-03 18:42

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message
> Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:
>

> Har du prøvet at skulle prøve at pille en af dine mailservere ud fordi
> en eller anden cluesless bruger har brugt den som output relay?

Det kan vel løses relativt simpelt ved at afkræve login før man får lov,
eller ... ?

- Lars

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-01-03 19:40

Lars Kristensen <atctrl@hotmail.com> wrote:

> Det kan vel løses relativt simpelt ved at afkræve login før man får lov,
> eller ... ?

I den perfekte verden, men i den virkelige verden er det ikke så let.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Clark Kent is who I am. Superman is what I DO."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 19:43

> Det kan vel løses relativt simpelt ved at afkræve login før man
> får lov, eller ... ?

Det er bare så besværligt at forklare til de 100.000 andre kunder der
(heller) ikke aner en skid om at sætte deres software op.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 20:03

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> Det er bare så besværligt at forklare til de 100.000 andre kunder der
> (heller) ikke aner en skid om at sætte deres software op.

Især ikke hvis de bruger Microsoft Exchange ;)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-01-03 18:41

> [...]

> min Linux server med Sylphead (mail proggy under Linux) eller via webmail.

Jeg har faktisk installeret webmail (Neomail) og det kører sådanset også
fint. Men derfor kan det godt være irriterende at man skal 20 forskellige
steder hen for at checke mail osv når man nu kan samle alle sine mailkonti
og NGs i et program når jeg ikke er hjemme! Det optimale ville være at kunne
benytte OE udefra også!
Jeg har egentlig ikke tænkt mig at forsøge at gøre noget ved det før jeg får
min tiscaliforbindelse om 2-4 uger eller hvorlang tid der nu går - det er
ikke arbejdet værd.

- Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 19:34

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> wrote in

> Tiscali har ikke denne begrænsning/spærring AFAIK

Det havde de i hvert fald ikke lige før nytår.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-01-03 23:10