Forsatsrammer
Fra : Yoda

Dato : 02-01-03 22:31

Hej

Jeg tænker på at sætte forsatsvinduer på et par vinduer med enkeltglas. Men
hvordan skal jeg lave rammen?
Skal jeg samle den i smig eller lodret/vandret, og hvordan skal jeg samle
den? med dyvler, skruer eller søm?

Har I nogle ideer eller erfaring?

På forhånd tak!

Fra : zigge

Dato : 03-01-03 02:35

"Yoda" <yoda@mail.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan skal jeg lave rammen?
> Skal jeg samle den i smig eller lodret/vandret, og hvordan skal jeg samle

Ja - Siden du spørger, går jeg ud fra at det er fordi det er første gang du
skal lave sådan nogle rammer...
Derfor vil jeg foreslå at du samler dem ved ganske enkelt at save stykkerne
i vinkel, det giver langt de færreste problemer med at samle rammen. Husk at
tage hensyn til falsen for glasset.
Det er min erfaring at det mest holdbare er at lade de lodrette stykker
(altså siderne i dine rammer) være gennemgående således at der ikke kommer
til at stå vand i en evt. sprække. Sav træet til så precist som muligt og
lim stykkerne sammen med en vandfast snedkerlim. F.eks Casco udendørs.
Smør rigeligt lim på alle flader der skal limes og anbring rammen på et helt
plant underlag, du kan nu skubbe og "gnubbe" stykkerne sammen med hænderne
til de sidder rigtigt.
For at kontrollere at rammen er i vinkel måler du diagonalt fra hjørne til
hjørne og sørger for at krydsmålene er ens, det er en langt mere præcis
metode end at bruge en vinkel.
Lad rammen tørre et døgn før du flytter på den. Monter evt glasset med det
samme, da det er her langt den største styrke er uanset hvilken samling man
vælger at bruge. Lim glasset i med en egnet fugemasse der indeholder et
fungicid.

Gode råd:
Lav det så simpelt og præcist som muligt.
Det er den lim der kommer ud der holder
Her bør du undgå at bruge søm og skruer, de holder ikke noget i sådan en
ramme alligevel.
Brug ikke skruetvinger til at presse samlingerne sammen med, de gør bare
dine rammer skæve.
Mal rammen, det beskytter både træet og limen.
Brug aldrig vandbasseret maling på træ - det fremmer råd og fugt! Brug
gasmaske istedet... eller linoliemaling hvis det virkeligt skal holde længe.
Bor et par huller i top og bund af rammen, ud til stuen, det giver lidt
ventilation så du undgår dug (næsten) og fugt i vindusrammen. (Ø4mm er
passende)

Håber at du kan bruge lidt af det...

//zigge
fhv. snedker

Fra : Thïngmand

Dato : 03-01-03 08:52

> Ja - Siden du spørger, går jeg ud fra at det er fordi det er første gang
du
> skal lave sådan nogle rammer...

Samme her og har med interesse læst din indlæg. Nu er jeg i den situation at
mis hus er fra 1825 og de originale små bondehusvinduer, er skæve og ude af
mål. Hvordan får jeg rammerne til at passe? Hvordan skal de sidde på de
gamle vinduer?

Fra : zigge

Dato : 03-01-03 13:23

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> [...]
af
> mål. Hvordan får jeg rammerne til at passe? Hvordan skal de sidde på de

Umiddelbart vil jeg sige at der er to muligheder. Du kan enten bruge et
acryl-forsatsvindue med gummikant, der monteres med vridere langs kanten,
eller du kan lave en smal ramme til forsatsvinduet der tilpasses de skæve
mål udvendigt og er ret indvendigt.
Det nemmeste er helt klart acryl (plexiglas) løsningen, det er nemt at skære
til, der påsættes en gennemsigtig U-gummiliste på kanten og der skal blot
skrues vridere i rundt langs kanten og så er det klaret. Ulempen ved Acryl
er selvfølgelig at det ikke er så ridsefast som glas og med tiden vil det
derfor blive lidt ridset hvis man ikke er forsigtig med rengøringen.
En ting som mange ikke er klar over er at en kvadratmeter enkeltlags glas
har cirka den samme isoleringsevne som ti kvadratmeter uisoleret mur, eller
sagt på en anden måde - der forsvinder ti gange så meget varme ud af et
enkeltlagsglas som af en uisoleret mur. Så bare klø på med forsatsvinduerne,
det kan mærkes øjblikkeligt når de er sat op

Mvh.
//zigge
fhv. snedker

Fra : Per H

Dato : 03-01-03 20:49

On Thu, 2 Jan 2003 22:31:18 +0100, "Yoda" <yoda@mail.dk> skrev:

>Hej
>
>Jeg tænker på at sætte forsatsvinduer på et par vinduer med enkeltglas. Men
>hvordan skal jeg lave rammen?

prøv at se på denne side, ca. midt på siden
http://fp.keystage3dt.f9.co.uk/wood_joints.htm

>Har I nogle ideer eller erfaring?

Denne side kan måske også hjælpe
http://www.repnet.dk/MainPage.asp?MenuID=Traearbejde