Problemmer med Samba
Fra : Søren Reinke

Dato : 02-01-03 20:39

Hejsa

Jeg har et lille problem med Samba.

Jeg har diverse brugere på min linux server, som selvfølgelig har hvert
deres home dir.

Fra min windows arbejdsmaskine vil jeg gerne havde access til disse
forskellige /home's fra samme windows bruger.

Men når brugeren opretter filer osv, skal de gerne være med den bruger som
ejer /home directoriet.

Altså at bruger1 ejer filerne i /home/bruger1 og bruger2 ejer filerne i
/home/bruger2 osv.

Jeg kan godt mappe et dir uden problemmer med korrekt bruger osv, men alle
andre drev bliver mappet med samme bruger som det første, og den bruger har
selvfølgelig ikke rettigheder til at rette i de andres /home dir.
Jeg har prøvet at bede windows om at logge på med en anden bruger men det
siger den jeg ikke kan før jeg kobler de andre fra.

Håber en eller anden har en løsning.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 04-01-03 13:42

> Håber en eller anden har en løsning.
>
> Hilsen Søren Reinke

Hej Søren

Prøv at se om du kan bruge noget her:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=163

V.H.
Bjørn Andersen

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 04-01-03 13:44

Hej

Du skal bruge Samba som logon-server. Her er en eksempel smb.conf du kan
tilrette:

http://home.worldonline.dk/helgec/samba.html

/Bjørn Andersen

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 04-01-03 14:01

Hej igen
Du laver forskellige logins i Linux, og tilføjer samba login for desse
logins man:

smbpasswd -a brugernavn

Når du skal logge ind via Windows skal du logge ind i Windows med de
brugernavne du har fra Linux. Altså de rugere der er oprettet i Samba.

/Bjørn

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-01-03 15:07

"Bjorn Andersen" <bandersen@ssl-mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Når du skal logge ind via Windows skal du logge ind i Windows med de
> brugernavne du har fra Linux. Altså de rugere der er oprettet i Samba.

Hej Bjørn

Jeg takker for hjælpen, og vil straks afprøve dine tips :)

Hilsen Søren Reinke

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 05-01-03 14:34
Fra : Søren Reinke

Dato : 05-01-03 15:19

> Se lige her søren:

http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=309&grid=3

Mange tak.

Det lader til at være en begrænsning i windows.

Hilsen Søren