skoldkopper
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 01-01-03 19:42

Vores dreng på 3½ har fået skoldkopper, og er rigtig hårdt ramt over det
hele (kroppen, ansigtet, hovedbund og kønsdele), det er simpelthen så synd
for ham.
Vi smører ham med zinkliniment for kløen og så får han flydende Pandodil for
natten. Har I nogle andre forslag/gode råd til hvad vi ellers kan gøre for
ham, eks.er det lindrende at komme i bad?

Håber på et par hurtige tilbagemeldinger

Vh. Pernille

Fra : Pia

Dato : 01-01-03 19:42

"Lumholdt&Riber" <Ribermail@kabelnettet.dk> wrote in message
> [...]
> ham, eks.er det lindrende at komme i bad?
>
> Håber på et par hurtige tilbagemeldinger

Hej

Jeg har ikke selv erfaringer, men har hoert, at det er ganske godt at komme
i et ikke for varmt bad. Helst uden nogen form for saebe, men her i England
siger man, at en skefuld "bicarbonate of soda" eller to skulle goere
undervaerker. Spoerg mig ikke hvorfor, men det bliver ofte naevnt.

Haaber den lille faar det bedre snart!!

Knus

Pia

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 01-01-03 20:27

Hej Pia,

er det det samme som helt alm. natron som man bruger v/bagning?
Jeg har nemlig læst i "Vores barn" at de anbefaler bade med tvekulsurt
natron, ved nogle men er det det samme????

VH. Pernille

Fra : Pia

Dato : 01-01-03 20:38

> [...]
> Jeg har nemlig læst i "Vores barn" at de anbefaler bade med tvekulsurt
> natron, ved nogle men er det det samme????

Hmmm...jeg ved ikke om tvekulsurt og "ikke-tvekulsurt" natron er det samme.
Hvis jeg skulle gaette, ville jeg tro, at det er det samme, men mon ikke de
ved det paa apoteket??

Pia

Fra : Pia

Dato : 01-01-03 20:39

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> wrote in message

> [...]
samme.
> Hvis jeg skulle gaette, ville jeg tro, at det er det samme, men mon ikke

eller proev at spoerge i dk.kultur.mad+drikke...der er nok en, der ved det
:)

Pia

Fra : Nette

Dato : 01-01-03 21:35

"Pia" wrote in message news:auvg26$a603b$1@ID-151207.news.dfncis.de...
> [...]
samme.
> Hvis jeg skulle gaette, ville jeg tro, at det er det samme, men mon ikke

Så vidt jeg er informeret, så findes der kun een slags natron. tvekulsurt
eller ej, jeg tror ikke det skader anyway

Nette

Fra : Iben Staal Olsen

Dato : 01-01-03 20:30

> [...]
> ham, eks.er det lindrende at komme i bad?
>
> Håber på et par hurtige tilbagemeldinger

Hej Pernille,

Da vores datter havde skolkopper købte jeg noget gele på apoteket der hedder
Xylocain, det virker lokalbedøvende i ca. 2 timer efter man har smurt det
på. Dog må det ikke kommes på skoldkopper som der er kradset hul på. Det
hjalp rigtig godt og det var vores læge der gav os rådet.

Håber at din søn snart får det bedre !

Mvh.
Iben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-01-03 21:52

"Iben Staal Olsen" <xxxiso@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på. Dog må det ikke kommes på skoldkopper som der er kradset hul på. Det
> hjalp rigtig godt og det var vores læge der gav os rådet.

Nemlig.
Og indtil apoteket åbner, kan du duppe kartoffelmel på. Det tager det værste
af kløen.
God bedring.
Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 02-01-03 10:52

Vores søn har også lige haft skoldkopper, men heldigvis ikke noget han har
været påvirket specielt af trods han faktisk fik mange af dem.

Jeg har også et spørgsmål ang. skoldkopper og derfor tillader jeg mig at
fortsætte i denne tråd.

Smitter de kun ved berøring og kun af den som har skoldkopperne ??

Jeg skulle nemlig på fødeafdelingen for at tale min datters fødsel igennem
og da min søn havde skoldkopper måtte hans selvfølgelig ikke komme med, men
der var tilsyneladende ikke nogen fare ved at lade mig komme ind. Og nu
spekulere jeg på, om man med skoldkopper sagtens kan være i rum med andre -
som ikke har haft det - uden at smitte hvis der ingen berøring er ??

Iben

Fra : Ghita

Dato : 02-01-03 11:03

I news:3e140c59$0$146$edfadb0f@dread16.news.tele.dk griflede Iben Holst:

Hej Iben
Her står en del om smitte mm.
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/skoldkopper.htm

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : Sofie

Dato : 10-01-03 09:21

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortsætte i denne tråd.
>
> Smitter de kun ved berøring og kun af den som har skoldkopperne ??

Jeg tror at det smitter ved berøring, for hvis du har helvedesild (som jeg
har haft et par gange) kan du smitte andre der ikke har haft skoldkopper.
Helvedesild er nemlig noget man kan få hvis man har haft skoldkopper og det
er blevet i kroppen. Men det kræver at du er i berøring med den anden
person.
Så jeg vil tro at det er det samme med skoldkopper.

Mvh.
Sofie

Fra : PH

Dato : 02-01-03 15:17

Vores datter var også voldsomt plaget af sine "kopper", så vi gav hende,
efter lægens anvisning, flydende clarityn (allergimedicin).
Det hjalp på hudens voldsomme forsvar og den værste kløe blev dæmpet så hun
kunne sove om natten.

mvh Pia

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 02-01-03 20:43

> [...]
>Har I nogle andre forslag/gode råd til hvad vi ellers kan gøre for
> ham, eks.er det lindrende at komme i bad?

Hæi do

Bare smid 1½ dl bagepulver i badekarret mens vandet løber i og lad ham
sidder der. Det skulle hjælpe på kløen.

Eller fyld en sok med havregryn og luk den med en snor. Modeler sokken til
der kommer havremælk ud af den og gnid ham ind i det og bagefter lad ham
ligge i vandet med havremælken. Det skulle virke på mange former for
hudirritation.

Og så kan jeg anbefale "Naturlægebog for børn" fra Aschehoug. Af Aviva Jill
Romm.

Vi smurte også Xylocain 5% på den lille da hun havde det, det bedøver lidt
og er en fed creme der ikke sådan lige gnides af når de får tøj på.

hamselv herfra