Gammel ekspansionsventil drypper ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-01-03 14:56

Allerførst godt nytår allesammen!

Jeg har et hus fra 60'erne som vi købte for en 10 år siden. Da vi købte
huset, fik vi udskiftet den gamle varmtvandsbeholder med en ny Metro
vandvarmer til fjernvarme - denne vandvarmer er så vidt jeg ved forsynet med
ekspansionsventil. Varmtvandsrørene fra beholderen og ud i huset blev
bibeholdt ved udskiftningen, og det er på dette rør at der sidder noget som
jeg tror er en gammel ekspansionsventil, som nu er begyndt at dryppe. Røret
den sidder på, går lodret ned i gulvet, og ca. 50 cm oppe på røret går der
en lille 10 cm gren vandret ud, hvor denne ventil sidder moteret opad.
Ventilen er nærmest klokkeformet, med en justerskrue på toppen.
Min teori er derfor at denne ventil er en ekspansionsventil fra den gamle
installation, som nu er overflødig.
Hvis det er rigtigt, kunne jeg vel lukke for vandet, afmontere den dryppende
ventil, og sætte en rørprop på ?

Andreas M. Hansen

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-01-03 17:12

>Hvis det er rigtigt, kunne jeg vel lukke for vandet, afmontere den
dryppende
>ventil, og sætte en rørprop på ?

Du skal i hvert være SIKKER på, at den ikke har en funktion i dit nuværende
anlæg. I vores installation sidder der en ventil som den du beskriver, og
den drypper da af og til, men det er jo når vandet udvider sig i systemet.
Er du sikker på Metroen har sin egen sikkerhedsventil/ekspansionsventil?

-Steen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-01-03 17:35

Hej Steen,
Under vandvarmeren, der hvor det varme vand kommer ud, sidder der en ventil
med med to haner og et vippehåndtag med påskriften "Ejeren er forpligtet til
at lette på sikkerhedsventilen een gang årligt for at sikre at
sikkerhedsventielen ikke gror fast i kedelsten" - Sikkerhedsventilen er
påtrykt trykbetegnelsen 10 Bar. Fra denne ventil kan der fra tid til anden
også godt dryppe lidt - hvorfor jeg har hængt en marmeladespand på denne
ventil - den kan rumme og fordampe det der kommer fra ventilen.
Den anden gamle ekspansionsventil som er begyndt at dryppe konstant, afgiver
godt og vel 1 liter i døgnet.
Jeg vil i morgen spørge VVS manden som har monteret beholderen om den gamle
ventil har nogen funktion, og om jeg kan fjerne ventilen uden risiko.

Andreas M. Hansen

Fra : Steen Andersen

Dato : 02-01-03 00:23

>Jeg vil i morgen spørge VVS manden som har monteret beholderen om den gamle
>ventil har nogen funktion, og om jeg kan fjerne ventilen uden risiko.

Det er nok meget fornuftigt at spørge ad - så er du da sikker. Men ud fra
det du skriver, lyder det jo til den gamle ventil er overflødig.
-Steen