Begynderproblemer !!!
Fra : Rags

Dato : 01-01-03 10:57

hej ng

jeg er HELT grøn i det her asp-halløj.
jeg har fulgt guiden på HTML.dk og har fået en database op at stå
, og fået siden som skal vise oplysningerne i den database til at
virke.
Nu skal jeg bare have siden som man indtaster de ting som skal op
i databasen til at virke , men her er guiden meget mangelfuld
syntes jeg.

er der en der kan forklare mig hvorledes jeg skal lave sådan en
Formular side til at indtaste ting i tabellen ???

Mvh Rags

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Jensen

Dato : 01-01-03 11:54

On Wed, 1 Jan 2003 09:56:53 +0000 (UTC), Rags <rags@clan-tfc.dk>
wrote:

> [...]
>
>er der en der kan forklare mig hvorledes jeg skal lave sådan en
>Formular side til at indtaste ting i tabellen ???

Du får lige et udpluk af mine bookmarks - der er en masse gode
eksempler som du kan lære af:

ASP: Show, modifying, adding and deleting records, formularer og
write-to-database, sideinddeling:
http://www.planet-source-code.com/vb/tutorial/asp/default.asp?txtTutorialName=DatabaseBasics.asp&lngWId=4

ASP: mange slags eksempler: http://www.asp101.com/samples/index.asp

ASP: FAQ: http://www.4guysfromrolla.com/webtech/faq/faqtoc.shtml

ASP: Ser ud som en grundig og grundlæggende tutorial:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/backend/databases/tutorials/tutorial3.html

ASP: www.aspfaq.com (rigtig god til at besvare mange spørgsmål)

ASP: http://www.4guysfromrolla.com/

ASP: Endnu en god dansk ASP side:
http://www.netcoders.dk/sourcecode.asp

ASP: mange gode dokumenteringer af sproget:
http://www.activeserverpages.com/learn/

http://www.devguru.com/ (really good language reference guide, and
ask-guru feature)

God fornøjelse.

Fra : Kolle

Dato : 01-01-03 18:00

tak for de mange gode link's , men jeg er bange for at det ikke er det jeg
er ude efter.
jeg har kikket lidt rundt på flere af dem og jeg kunne nok finde en
"gæstebog" at downloade og kopier koden til den så det virkede , men jeg er
lidt mere vanskelig :D
jeg kunne godt tænke mig at der var en som kort forklarede mig hvad de
forskellige kommandoer gør.

fx. :
jeg har en db ved navn flks.mdb.
så skal jeg jo kunne proppe nogle ting ind i den db, men det er her jeg selv
fejler :(.
jeg vil have disse 3 ting ind i flks.db : overskrift , nyhed, by.

kan en lave en kode hvor jeg kan se hvordan man åbner db , for derefter at
lave en form som har de 3 felter ???

Rags

Fra : Kolle

Dato : 01-01-03 18:07

glemte lige :
jeg tror at det er åbningen af databasen der giver mig de store problemer,
for der skal jo ikke stå det samme som når man "læser" fra databasen vel ??

Rags

Fra : Jørgen Müller

Dato : 01-01-03 19:33

Kolle skrev:
>er der en der kan forklare mig hvorledes jeg skal lave sådan en
>Formular side til at indtaste ting i tabellen ???
Du skal bare læse videre på

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp

Den forklarer opdatering med SQL, vil du opdatere med et recordset
skal du starte med
rs.AddNew
rs("Felt1") = Request.Form("FeltNavn")
rs("Felt2") = Request.Form("FeltNavn")
rs.Update

--
Med Venlig Hilsen

Jørgen Müller

Fra : Thomas Voller

Dato : 01-01-03 21:17

> jeg tror at det er åbningen af databasen der giver mig de store problemer,
> for der skal jo ikke stå det samme som når man "læser" fra databasen vel
??

Nej, ikke helt, selv om enkelte elemnter går igen. Jeg har prøvet at lave
noget kode til dig. Det ligger som et eksempel her:
http://www.voller.dk/rod/insert.asp

Du kan se hvordan koden ser ud her:
http://www.voller.dk/rod/insert.htm

Lidt forklaring på det centrale:

If Request.Form("Submit") = "Send" Then
Her checker du, om brugeren har trykket på knappet "Send". Hvis brugeren har
det udføres de kommandoer der står indtil End If i bunden.

strOverskrift = Replace(Request.Form("overskrift"), "'", "''")
Her henter du indholdet af de felter som brugeren har udfyldt i formularen
og erstatter eventuelle forkomster af tegnet ' med ''. Det bliver man nødt
til. Hvis der er et tegn ' i det man prøver at indsætte i en database, vil
operationen ikke lykkes og siden vil gå i stå.

Set objComm = Server.CreateObject("ADODB.Command")
Her beder du srveren om at oprette en instans af Command-objektet så der kan
udføres kommandoer mod databasen.

objComm.ActiveConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" &
Server.MapPath("flks.mdb") & ";Persist Security Info=False"
Her angiver du hvor din database ligger og hvilken type database det er.

objComm.CommandText = "INSERT INTO flks (overskrift, nyhed, city) VALUES ('"
& strOverskrift & "', '" & strNyhed & "', '" & strBy & "')"
Den operation du vil udføre. Indsætte data i i tabellen "flks" (det navn
skal du rette, hvis tabellen i din database hedder noget andet). Bemærk også
jeg har omdøbt kollonnen "by" i databasen til "city". Det gik ikke så godt
da kollonnen hed "by".

objComm.Execute
Udfører di kommando.

Set objComm = Nothing
Slet instansen af Command-objektet for at frigøre hukommelse på serveren.

Det er lidt langhåret når man er ny til ASP, men skriv endelig igen, hvis du
vil have forklaret noget mere uddybende.

Godt nytår.
Thomas.

Fra : Kolle

Dato : 02-01-03 16:32

ja det er der så ... (alså noget jeg vil have fordybet) ...:D

jeg har skrevet dette ind på en side som du her har forklaret :

[...]
Server.MapPath("../../../db/flks.mdb") & ";Persist Security Info=False"
objComm.CommandText = "INSERT INTO flks (overskrift, nyhed, by) VALUES ('"
& strOverskrift & "', '" & strNyhed & "', '" & strBy & "')"
objComm.Execute
Set objComm = Nothing%>

<head>

<title>Welcome to FLKS</title>
</head>

<form action="(EmptyReference!)" method="get" name="FormName">
Overskrift :<input type="text" name="Overskrift" size="24"
border="0"><br>
by : <input type="text" name="by" size="24" border="0">
</form>

Som du kan se fatter jeg intet af det du har skrevet , skøndt det var
gode forklaringer du gav.
Kunne du ikke forklare rækkefølgen det skal skrives i også .

ps. så syntes jeg det er underligt at alle de guides jeg har læst igennem
har en god og udførlig guide i hvordan man henter data fra en database , men
når det drejer sig om at taste ting ind i databasen så er det kun halve
forklaringer man får. lige som det du har sendt mig, det er jo kun ½ og
virker ikke når jeg puter det ind i på en side.
Jeg ved godt det er mig som er en gammel klovn, men hjvorfor så ikke lave en
guide som er helt og fuldt korekt .

Rags

Fra : Kolle

Dato : 02-01-03 17:46

AArrrrrr for helvede , jeg så ikke lige det flotte link du havde lavet til
mig :9
Så er guiden og forklaringen jo fuldkommen.

Tak tak for det.
nu vil jeg se om jeg kan få det til at virke :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-01-03 14:06

On Thu, 2 Jan 2003 17:45:57 +0100, "Kolle" <rags@clan-tfc.dk> wrote:

>Tak tak for det.
>nu vil jeg se om jeg kan få det til at virke :)

Held og lykke med det - men gider du ikke også lige tage et kig på
linket i min signatur.
Det vil måske resultere i lidt mere overskuelige indlæg

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj