Godt nytår...trods
Fra : Thore

Dato : 31-12-02 12:28

Hej alle....

Ville lige hygge mig lidt med at læse 2-3 dages indlæg ..., men blev sq
noget pi**** :(

Har læst 2 tråde...det har taget næsten 1 time, 3 kopper kaffe og 3
smøger.

Tråd 1: En ganske uskyldig spørger vil gerne have nogle råd om hvorvidt
han skal bruge Sygate eller ZoneAlarm...
Tråden bliver som sædvanligt en gang "5 skud fra hoften - 2½ fra hver".:
"Du kan bare sikre dit OS" - "Du kan bare læse 51area - et ellerandet -
lære alt om IMPC - TCP/IP osv" - så har du ikke brug for en firewall"

Nu tager vi et ganske almindeligt exempel fra virkeligheden:
Frk. Jensen - hende fra Familien Danmark - hende kender I nok... - har
anskaffet sig en PC til lidt email, news, surf og netbank, måske lidt
spil på tv2's backgammon-server. Hvorfor i hede hule h***** skal hun
sætte sig ind i protokoller og svagheder i OS osv for at bruge sin
internetadgang? Det er sq da ikke en flerårig uddannelse hun skal have,
det er blot for at være lidt med i det moderne kommunikationssamfund...
En bekendt fortæller hende så, at hun kan risikerer alverdens ulykker
ved at have internetadgangen åben. Hun vil så gerne anskaffe sig en
firewall for - trods alt - at mindske risikoen.
Hun spørger her i gruppen, men bliver næsrmest svinet til, hvorefter
tråden bliver den sædvanlige kasten mudder mellem "experterne".

Giv hende dog en god, kort, nem, overskuelig gennemgang i, hvad hun skal
sætte og ikke sætte i sin Internet Explorer (fam. DK's foretrukne
browser) Hun aner simpelthen ikke hvad udtryk som Java, scripts, activeX
osv betyder, men netbankens hotline siger det skal stå sådan, for ellers
kan hun ikke log'ge på....at hun samtidig åbner huller, aner hun ikke en
døjt om...

Tråd 2: En anden spørger (vi kalder ham Hr. Hansen) om man kan surfe
anonymt på internet med et eller andet program.
Strax bliver der insinueret, at han nok er stor haj i
børneporno-branchen...
Hvad f***** ligner det??!
Det kunne jo være manden bare var træt af, at hans IP-adresse var
offentlig, og kunne misbruges af inferiøre foretagender...

Hvad er meningen med denne arrogance?
....og så alle de ligegyldige kommentarer a'la: "Hiv stikket ud, opsig
abbonementet, sælg PC'en"
Kan man ikke svare på et soørgsmål, bør man holde sin k...

HUSK.: Vi er ikke allsammen lige kloge til det hele. Vi (fam. DK) kan
ikke alle forholde os til tekniske udtryk, vi vil blot kunne bevæge os
på nettet som "alle de andre" uden at vi dog står åbne som ladeporte.

Nu har jeg læst (og skrevet lidt) i denne gruppe i et par år, men jeg må
beklage: Jeg går nok i samme klasse som frk. Jensen og hr. Hansen...
På trods af næsten 30 år "bag tasterne" har jeg stadig ikke fundet ud
af, hvordan jeg sikrer OS og IE, samtidig med at jeg gerne vil se
beholdningen på min bankkonto....:) jeg er simpelthen for doven/synes
min tid kan bruges mere effektivt på så meget andet end at nærlæse (og
forstå) TCP/IP -manualen...

Men på trods af alle ovenstående negative vibrationer, læser jeg dog
gruppen med jævne mellemrum...også fremover...

Til sidst - nu jeg har jeres opmærksomhed - vil jeg ønske alle
skribenter/læsere et godt, lykkebringende nytår :)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : Thore

Dato : 31-12-02 12:33

On Tue, 31 Dec 2002 12:28:07 +0100, Thore <dinotec@pc.dk> wrote:

>Tråd 1: En ganske uskyldig spørger vil gerne have nogle råd om hvorvidt
>han skal bruge Sygate eller ZoneAlarm...

Glemte lige...bruger selv ZA...:)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 31-12-02 12:31

Thore <dinotec@pc.dk> writes:

> HUSK.: Vi er ikke allsammen lige kloge til det hele. Vi (fam. DK) kan
> ikke alle forholde os til tekniske udtryk, vi vil blot kunne bevæge os
> på nettet som "alle de andre" uden at vi dog står åbne som ladeporte.

Jamen så klag dog til dem der har leveret din computer. Hvis du kan
forlange at den medfølgende mus og DVD spiller fungerer korrekt, så
kan du vel også forlange at systemet kan gå på internettet uden at
udgøre en trussel mod dit humør. Jeg er godt klar over, at det på
nuværende tidspunkt ikke er mange forhandlere, der kan levere en sådan
grad af service, men det er op til "fam. DK" at kræve den service.

Det er ikke brugerne af en tilfældig nyhedsgruppe, der har pligt til
at udarbejde lange pædagogiske dokumenter om opsætning af et stykke
tilældigt software, der efter nogles overbevisning er "fam. DK" mest
benyttede.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbaNOSPAM200211@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thore

Dato : 31-12-02 13:59

On 31 Dec 2002 12:31:10 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbaNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> [...]
>udgøre en trussel mod dit humør. Jeg er godt klar over, at det på
>nuværende tidspunkt ikke er mange forhandlere, der kan levere en sådan

Det ved vi jo inderst inde "alle", at det kan i praxis ikke lade sig
gøre med fx Win98. Men det er 'fam.DK' jo i og for sig ligeglade med. De
_ved_ simpelthen ikke, at de har et problem, før nogen gør dem opmærksom
på usikkerheden i OS eller IE. Forskellige ISP' er 'udnytter' så denne
usikkerhed via bl.a. store TV-reklamer : "Bevæg dig sikkert på i-net med
vores sikkerhedspakke til kun xxx,xx /md....

> men det er op til "fam. DK" at kræve den service.

der findes nok ikke forhandlere, der bruger store ressourcer på at sikre
deres kunder denne service...så klager kunden over, hvor svært det er at
komme på sin netbank (exempel)...så kommer naboen ind og gør så frk.
Jensen kan hente sit kontoudtog, og så er 'hullerne' åbnet... back 2
square 1...

>Det er ikke brugerne af en tilfældig nyhedsgruppe, der har pligt til

Det var heller ikke ment som en pligt, men med den mængde der skrives af
jer, der kender svarene (og det mener jeg oprigtigt, at I er i denne
gruppe)

>at udarbejde lange pædagogiske dokumenter om opsætning af et stykke
>tilældigt software, der efter nogles overbevisning er "fam. DK" mest
>benyttede.

Jeg har ikke noget at have det i, men det er min absolutte
overbevisning, at Internet Explorer / Outlook Express ligger som
henholdsvis browser og news/email-program på langt den overvejende del
af denne verdens (og altså oxo på fam. DK's ) PC'er...(noget der ligner
70-80%?) , så at kalde det "et stykke tilfældigt software" er mildest
talt en underdrivelse...

Sidste indlæg fra min side, i hvertfald i år - skal afsted til
nytårsaften...- skal jo stå ret foran TV'et kl 18.00 :) iført mere
hensigtsmæssig beklædning...:)

Godt nytår til jer alle....:)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-01-03 17:14

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> at udarbejde lange pædagogiske dokumenter om opsætning af et stykke
> tilældigt software, der efter nogles overbevisning er "fam. DK" mest

Selvfølgelig brugerne herinde ikke pligt til at at undervise eller
bare komme med råd om opsætning, og jeg har fuld forståelse for
hvis der sidder eksperter og tænker "sikke et begynderspørgsmål,
det gider jeg ikke besvare" - så lad være. Ignorer indlæg du/I
ikke mener er værd at svare på. Som Thore nævner er trenden
herinde ikke at ignorere "dumme spørgsmål", men derimod at komme
med ubrugligheder som at "folk bare kan sætte sig ind i tingene
selv", "lære at sikre deres maskiner", "vælge et andet OS" og hvad
pokker ved jeg. Mit beskedne nytårsønske er at disse "kloge"
personer nøjes med at svare på indlæg de har lyst til at besvare
ordentlig, det kan ikke være rigtigt at folk skal udsættes for
personlige angreb og andre perfiditeter fordi en spørger har
spurgt om noget trivielt..

Vær hjælpsom hvis du er i humør til at hjælpe. Deltag i debatter
der interesserer dig. Undlad at besvare resten, for uden interesse
eller et ønske om at være hjælpsom bliver dit svar ikke værd at
læse..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-03 18:31

Thomas Strandtoft skrev:

>det gider jeg ikke besvare" - så lad være. Ignorer indlæg du/I
>ikke mener er værd at svare på.

Prøv det, prøv det ...

> [...]
>med ubrugligheder som at "folk bare kan sætte sig ind i tingene
>selv", "lære at sikre deres maskiner", "vælge et andet OS" og hvad

Nu må det snart være nok med de perfiditeter. Det er overhovedet
ikke nogen dækkende beskrivelse af de svar der blev givet til
spørgeren. Det er ikke særlig morsomt at bruge tid på at øse ud
af sin viden og så bagefter blive lagt for had af folk der ikke
har en skid interesse i tråden ud over at de kan bruge den til at
svine dem til der ved lidt mere end dem selv.

>Vær hjælpsom hvis du er i humør til at hjælpe.

Prøv det, prøv det ...

--
Bertel

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-01-03 18:46

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-01-03 21:15

Martin Christensen wrote:

> Du overser noget meget vigtigt: at mange af disse spørgsmål bliver
> stillet om sager, der ofte er selvdestruktive (fx afhængighed af
> personlige firewalls), hvor man ved at besvare spørgerens spørgsmål
> direkte, eller ved at ignorere ham, blot lader ham skyde sig selv i
> foden.

Først, det er ikke dit eller andres ansvar hvad jeg vælger at
kvaje mig med, det er alene mit. Stiller jeg et spørgsmål om fx.
en firewall og du mener det er tåbeligt, så skriv noget i stil med
"Dårlig ide, fordi...", link til FAQ'en hvis du ikke gider gentage
dig selv. Du kan også ignorere mig og lade mig selv gøre
erfaringerne, du har ikke pligt til at redde mig fra dårlige valg.
Det der ikke er brugbart er hvis du svarer "Man er for dum hvis
man installerer en firewall" og ikke mere...

Jeg deltager i dk.fritid.bil og der kommer også farlige spørgsmål,
som fx. "Jeg har et utæt bremserør, kan man give det en
svejseklat?" og svarene bliver noget i stil med "Rigtig dårlig
ide, bremsesystemet er ikke noget man skal fuske med, få det lavet
ordentligt og i en fart" mens nedladende svar som "Hvad tror du
selv, smarte??" er ufatteligt sjældne. Tonen/klimaet i gruppen er
bare ufatteligt meget bedre end herinde, primært fordi folk ikke
bruger nedladende og personlige kommentarer.

> Desuden er det altså ikke særligt sjovt at hjælpe andre, der
> ikke gider at hjælpe sig selv: når man opfører sig som om andres tid
> er meget mindre værd end ens egen (fx ved at man spørger om noget, man
> kunne finde svar på ved 30 sekunders søgning på Google), fortjener man
> altså en irettesættelse.

Nu ved jeg ikke hvad dit formål med at deltage på usenet er, men
personligt er usenet noget jeg hygger mig med i min fritid. Jeg
bruger min tid på at læse og evt. besvare de ting jeg interesserer
mig for og får fornøjelse af. Det er muligt folk forventer et
eller andet af mig når de skriver et indlæg, men det tager jeg
helt afslappet og svarer kun hvis jeg har tid og lyst til det. Jeg
giver ingen form for svargaranti så folk kan ikke kræve min tid
eller gøre min tid mere eller mindre værd.

Hvad angår det med at ting kan findes på google så er jeg helt
enig i at mange laver alt for lidt research inden de stiller
spørgsmål i diverse nyhedsgrupper. Irettesættelsen/den løftede
pegefinger virker efter min mening langt dårligere end at bruge
3-4 ord mere på at skrive "www.google.com, klik på grupper/groups
og tast "firewall sikkerhed" ind i søgefeltet så finder du hurtigt
en af de forrige 800 gange emnet har været oppe og vende".
Sidstnævnte giver folk et værktøj, reprimanden giver bare folk en
dårlig dag..

> Hjælp til selvhjælp er altså meget sjovere
> end blot at yde en tjeneste.

100% enig!

> Jeg vil også, som Alex gjorde, henvise
> til Heidi, der beviste, at man godt kan være uvidende og alligevel
> stille spørgsmål på en meget fornuftig måde.

Selvfølgelig kan man det. I samme åndedrag vil jeg sige at en tråd
som "anonym på internettet" viser at der kan svares lige fra det
totalt ubrugelige til noget ganske fornuftig på nøjagtigt samme
spørgsmål. Kigger du på svarene til det oprindelige spørgsmål så
rangerer de lige fra Arne/Knuds komplet irellevante "Hvorfor? Vil
du begå ulovligheder?", over Povl H. Pedersens forslag om at lave
drive-by-hacking og misbruge andres proxyservere, Peder Vendelbo
Mikkelsens humoristiske forslag om at hive netværkskablet ud
krydret med det meget relevante "hvis du fortæller om hvilke
programmer/protokoller du vil anvende, er det meget nemmere at
hjælpe dig" og endelig en stribe helt alvorlige og saglige indlæg
fra Anders Lund, Martin Schultz og en 3-4 andre..

Kigger du på trådlængden der følger af de forskellige svar, så er
det bemærkelsesværdigt at Arne/Knuds absolut informationsløse
indlæg gav en efterdønning på 23 indlæg, Povl's hackerforslag gav
6 ekstra indlæg, Peders humoristiske forslag skabte 2 indlæg
ekstra mens de målrettede svar alle pånær Martin Schultz' hidtil
har stået uimodsagt. Du snakkede om at folk misbruger din tid, jeg
kan se en klar sammenhæng mellem seriøsiteten/kvaliteten af et
svar og den støj svaret medfører, så jeg vil mene at du bør rette
skytset væk fra dem der stiller de dårlige spørgsmål og over på
dem der giver de dårlige svar..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-01-03 23:22

Thomas Strandtoft wrote:

> så jeg vil mene at du bør rette
> skytset væk fra dem der stiller de dårlige spørgsmål og over på
> dem der giver de dårlige svar..

Vel talt!
Faktisk burde et "dårligt" spørgsmål resultere i et ekstra pædagogisk
svar, men det er sjældent virkelighed i denne gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 02-01-03 02:19

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Faktisk burde et "dårligt" spørgsmål resultere i et ekstra pædagogisk
> svar, men det er sjældent virkelighed i denne gruppe.

Ethvert "dårligt" spørgsmål kan principielt besvares ved at henvise
til dette link:

Ret meget mere pædagogisk bliver det ikke. Jeg ved godt, at det er en
forholdsvis lang tekst, men hvis en begynder bare én gang gør sig den
ulejlighed at læse alle Eric Raymonds guldkorn i ovennævnte tekst, så
er han for eftertiden *meget* bedre rustet til at stille "gode" spørgsmål.

--
-- Torben.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-03 10:14

Torben Simonsen wrote:

> Ethvert "dårligt" spørgsmål kan principielt besvares ved at henvise
> til dette link:

Det besvarer nu ikke spørgsmålet. Det får blot de fleste til at opgive,
nogle få til at stille spørgsmålet på en anden måde og nogle endnu færre
til selv at finde svaret på spørgsmålet. Bortset fra det, så er:
http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html
et bedre link. Så kan dem, der ikke kan engelsk, også lære at stille
spørgsmål.

Men det er altså ikke pædagogisk at henvise til sådan en tekst. Vi
henviser normalt heller ikke ordblinde til en stavekontrol. Der findes
ret så megen viden i denne gruppe, og langt de fleste er i stand til at
gennemskue, hvad spørgeren mener, og ellers at stille uddybende
spørgsmål.

Det er klart, at det kan blive trættende i længden, når det konstant er
de samme logspørgsmål, der dukker op, men jeg har på fornemmelsen, at
der ville blive flere glade - og beroligede - spørgere og meget mere ro
i gruppen, hvis man blot svarer pænt. Man kan også sagtens henvise
spørgeren til den udmærkede OSS, men det kan altså gøres på mange
forskellige måder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-01-03 17:08

Kim Ludvigsen wrote:

> http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html

Der står meget fornuftigt på den side.

> [...]
> i gruppen, hvis man blot svarer pænt. Man kan også sagtens henvise
> spørgeren til den udmærkede OSS, men det kan altså gøres på mange

Jeg så helst, at spørgsmål der viterligt bliver stillet ofte også er
besvaret i OSS. Og når de alligevel bliver stillet i gruppen så blot
besvares med et link til den pågældende side af hvem som helst der
nu engang kan huske hvor svaret står.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-01-03 03:46

> [...]

> http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html
> et bedre link. Så kan dem, der ikke kan engelsk, også lære at stille

Ja, jeg havde glemt, at H.P. Holm faktisk havde fremstillet denne
udmærkede oversættelse af uddrag af ESR's lange tekst. Den danske
tekst er klart mere overkommelig, og den fremstiller på glimrende
vis pointen i ESR's tekst.

> Men det er altså ikke pædagogisk at henvise til sådan en tekst.

Jo, det synes jeg. Hjælp til selvhjælp forekommer mig til enhver tid
at være bedre end blot at svare bevidstløst på de "dumme" spørgsmål,
hvorefter spørgeren vender tilbage med lige så "dumme" spørgsmål
næste gang.

> [...]
> ret så megen viden i denne gruppe, og langt de fleste er i stand til at
> gennemskue, hvad spørgeren mener, og ellers at stille uddybende

Hvis dem der besidder en viden skal bevare lysten til at komme med
svar, så mener jeg ikke, at der er noget urimeligt i at stille nogle
minimale krav til dem, der stiller spørgsmålene.

> [...]
> i gruppen, hvis man blot svarer pænt. Man kan også sagtens henvise
> spørgeren til den udmærkede OSS, men det kan altså gøres på mange

Jeg er absolut enig i, at en kort og _høflig_ henvisning til OSS'en
er at foretrække frem for en kort og uhøflig henvisning. Der er normalt
ikke ret mange ord til forskel på de to.

--
-- Torben.

Fra : Socketd

Dato : 31-12-02 12:55

On Tue, 31 Dec 2002 12:28:07 +0100, Thore wrote:

[sniiiiiiiiip]

Inden tiscali får taget sig sammen og lukker mit internet, vil jeg sige:
HØRT! Jeg giver dig ret. De gange jeg har forsøgt at bekæmpe flaming
eller bare have en holdning, som var forskellig fra "gruppens", er jeg (af
de samme mennesker) blevet slået hårdt ned på.
Det er utroligt hvordan en diskution altid skal nede med at folk hakker på
hinanden pga manglende tolerance.
Jeg er 2 gange blevet kontakter privat af folk, der vil advare mig mod en
bestemt person i denne gruppe, da han er en flamer. Og en gang hvor det
generelt handlet om flaming, eller skal vi kalde det mobning eller verbalt
overfald. Ligemeget hvad så skal denne sarkastiske, nedladende og
ubehagelige tone i gruppen ophøre. Hvis folk bare kunne stoppe med deres
spydigheder og fornærmelser.....(dette betyder ikke at man ikke, på en pæn
måde, må henvise til google eller OOS'en!).

> Til sidst - nu jeg har jeres opmærksomhed - vil jeg ønske alle
> skribenter/læsere et godt, lykkebringende nytår :)

ilm

mvh
socketd

Fra : Karin Hansen

Dato : 31-12-02 13:16

Thore wrote:
snip en hel masse fornuftige betragtninger

HØRT

> Til sidst - nu jeg har jeres opmærksomhed - vil jeg ønske alle
> skribenter/læsere et godt, lykkebringende nytår :)

I lige måde.
Mvh.Karin

Fra : Bent Fleron

Dato : 31-12-02 13:53

Karin Hansen wrote:
> Thore wrote:
> snip en hel masse fornuftige betragtninger
>
> HØRT

Det var et dejligt forfriskende indlæg af Thore. Det var i hvert fald
anderledes. Jensen og Hansen ? Jamen jeg tror sågar jeg er i familie med
dem begge to .
--
Med nytårshilsen Bent Fleron

Fra : Larz

Dato : 31-12-02 14:43

> Har læst 2 tråde...det har taget næsten 1 time, 3 kopper kaffe og 3
> smøger.

<SNIP>

Drop dog smøgerne :) Læs evt. Allen Carr's EasyWay To Stop
Smoking - Det virker :)

Anyway! Vel talt! Jeg er enig.

Godt nytår! :)

-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
To mail me remove your pants.

Fra : Alex Holst

Dato : 31-12-02 15:17

Thore <dinotec@pc.dk> wrote:
> [...]
> "Du kan bare sikre dit OS" - "Du kan bare læse 51area - et ellerandet -
> lære alt om IMPC - TCP/IP osv" - så har du ikke brug for en firewall"

Du laeser vist for hurtigt. OSS'en beskriver hvordan forskellige dele af
Windows kan saettes sikkert op uden at brugeren har nogen som helst teknisk
viden.

Brug af en firewall derimod kraever viden om TCP/IP og lignende. Undgaa
en firewall (hvis du kan) og du behoever ikke vide noget om netvaerks
protokoller.

Jeg ved ikke hvorfor der er denne misforstaaelse. OSS'en er netop til
for at hjaelpe almindelige brugere uden at de skal forstaa en masse om
at saette firewalls op, etc. Hvis der er uheldige formuleringer som folk
ikke forstaar, vil jeg saette pris paa at faa det at vide. Ca. 5-6 gange
tidligere har laesere kritiseret OSS'en, men naar jeg har spurgt om
hjaelp til at forbedre den klappes der helt i.

Saa indtil een af jer laeser OSS'en igennem og fortaeller mig hvad
problemerne er, kan jeg ikke have for ondt af jer. I vil hellere brokke
jer over at "kun genier kan blive sikre" og "man bliver svinet til
herinde" end at bruge tiden paa at hjaelpe mig forbedre OSS'en.

Hjaelp mig eller ti stille.

Fra : Socketd

Dato : 31-12-02 15:37

On Tue, 31 Dec 2002 15:16:37 +0100, Alex Holst wrote:

> I vil hellere brokke
> jer over at "kun genier kan blive sikre" og "man bliver svinet til
> herinde" end at bruge tiden paa at hjaelpe mig forbedre OSS'en.
>
> Hjaelp mig eller ti stille.

Hjælp Alex med OSS'en eller acceptere at blive svinet til......fede
muligheder.

Jeg tror nu heller ikke nogen har sagt noget ondt om OSS'en her på det
sidste, det man kritisere er kommentarer som "hjælp mig eller ti stille".
Folk har lov til at skrive deres mening og stille deres "dumme"
spørgsmål, UDEN at blive svinet til eller på anden måde får af vide at de
skal holde deres kæft og smutte (eller får en plads på muppets!!).
Vi kan ikke se bort fra at der generelt er en dårlig stemningen og at
næsten hver tråd ender med at folk hakker på hinanden.

Jeg er enig med dig i at antallet af "firewall dit og logfiler dat"
spørgsmål skal begrænses og at OSS'en besvarer disse spørgsmål, men det
ændre ikke på at tonen i gruppen skal forbedres.

socketd

Fra : Alex Holst

Dato : 31-12-02 17:56

Socketd <db@traceroute.dk> wrote:

> Hjælp Alex med OSS'en eller acceptere at blive svinet til......fede
> muligheder.

Er det for meget at forlange? Naar jeg paent beder folk forklare mig
hvilke dele af OSS'en de ikke forstaar, sker der intet. Hvad kan jeg
bruge det til? Hvad kan resten af gruppen bruge det til?

Fra : Lars

Dato : 02-01-03 08:47

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in news:aqu8e-4kv.ln1@miracle.mongers.org:

> Er det for meget at forlange? Naar jeg paent beder folk forklare mig
> hvilke dele af OSS'en de ikke forstaar, sker der intet. Hvad kan jeg
> bruge det til? Hvad kan resten af gruppen bruge det til?

Hej Alex

Jeg har haft stor nytte af OSS'en. Jeg læser også denne gruppe flittigt.
Men nu beder du om hjælp til at forbedre OSS'en. Til afsnit 9 Case
studies: Opsætning af Windows 2000 som sikker arbejdsstation så jeg gerne
dette link tilføjet:
http://systemexperts.com/win2k/HardenWin2K.html

Dokumentet hardenw2k12.pdf er rigtig godt og kommer langt omkring. Jeg har
brugt dokumentet og har efterfølgende kørt Microsoft Baseline Security
Analyzer og får rene anmærkninger. Du må også gerne henvise til den hos
Microsoft på:
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security
/tools/Tools/MBSAhome.asp.

Og sluttelig tak for dit og andres arbejde med at vedligeholde og skrive
OSS'en - jeg påskønner det.

mvh Lars Bech Larsen, Odense

Fra : Alex Holst

Dato : 02-01-03 08:53

Lars <salma_chiliNOSPAM@hotmail.com> wrote:
> Men nu beder du om hjælp til at forbedre OSS'en. Til afsnit 9 Case
> studies: Opsætning af Windows 2000 som sikker arbejdsstation så jeg gerne
> [...]

Tak for det; jeg kigger paa det!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-02 20:00

Socketd skrev:

>Hjælp Alex med OSS'en eller acceptere at blive svinet til......fede
>muligheder.

Svinet til? Han beder folk tie - underforstået med kritik af
OSS'en. Det er da ganske rimeligt hvis de ikke har forslag til
ændringer.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-01-03 11:01

Hej.

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Du laeser vist for hurtigt. OSS'en beskriver hvordan forskellige dele af
> Windows kan saettes sikkert op uden at brugeren har nogen som helst
teknisk
> viden.

citat fra http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall
En personlig firewall virker ved at opfange forbindelsesforsøg fra
Internettet rettet mod din PC.
Hvis du bruger nogle minutter på at lukke evt. serverprogrammer der kører på
din computer har du derfor ikke noget at bruge en personlig firewall til.

[snip]
> [...]
> jer over at "kun genier kan blive sikre" og "man bliver svinet til
> herinde" end at bruge tiden paa at hjaelpe mig forbedre OSS'en.

Jeg synes problemer er, at man udelukkende fokuserer på udefra kommende
trafik, og glemmer trafik indefra og ud.
Jer er personligt glad for min tiny personal firewall, der kommer og
fortæller mig at...
EtEllerAndetProgram wishes to connect to EtEllerAndetSted, Permit/Deny

Det, jeg ikke forstår er: Hvordan løses dette problem med(eller uden) en H/W
firewall?

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-03 11:41

Stig Johansen skrev:

>EtEllerAndetProgram wishes to connect to EtEllerAndetSted, Permit/Deny

>Det, jeg ikke forstår er: Hvordan løses dette problem med(eller uden) en H/W
>firewall?

Det burde jo ikke være et problem. På mit system er der ingen
forbindelsesforsøg hvis jeg ikke selv aktiverer et netprogram.
Hvis jeg havde sat f.eks. Netdate til at køre i baggrunden, ville
der naturligvis af og til dukke forespørgsler op, men dem har jeg
jo så selv bedt om.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-01-03 13:26

Stig Johansen wrote:

> [...]
>
> Det, jeg ikke forstår er: Hvordan løses dette problem med(eller uden) en H/W

Popup beskeder, der fortæller om trafikken er i mine øjne en stor fejl.
Beskeder i en logfil er OK, så længe det ikke overdrives. Desuden mener
jeg, at basere regler på hvilket program der bruges i de fleste tilfælde
er en fejl, da de næsten altid kan omgås. En mere passende filtrering
vil være på basis af brugerID, hvilket er en af de få fornuftige ting,
en personlig firewall kan, som ikke umiddelbart kan lade sig gøre med
en hardware firewall. Jeg filtrerer selv min udgående trafik, men det
gør jeg kun for at forhindre mig selv i at gøre noget dumt ved f.eks. at
bruge en protokol uden kryptering.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Alex Holst

Dato : 01-01-03 15:43

Stig Johansen <stig.johansen@udvikling.it> wrote:
> [...]
> EtEllerAndetProgram wishes to connect to EtEllerAndetSted, Permit/Deny
>
> Det, jeg ikke forstår er: Hvordan løses dette problem med(eller uden)

Det kan man ikke. En saadan firewall har kun netvaerkstrafikken at se
paa, og aner derfor ikke hvad der skal tillades og hvad der ikke skal.

Men problemet kan heller ikke loeses med en personlig firewall.

Din personlige firewall spoerger om du vil tillade IE adgang -- fordi IE
ikke forsoeger at omgaa den. I det sekund du faar hentet og koert et
stykke software du ikke stoler paa (malware), er der rigelige muligheder
for at skabe udgaaende forbindelser uden at din personlige firewall har
den mindste chance for at opdage det.

Naar en bruger har mulighed for at tilfoeje og fjerne applikationer fra
listen over de som har adgang ud, har et hvert program der koerer som
denne bruger det ogsaa, inklusive at afslutte firewallen. Malware kan
ogsaa "tunnel" sig gennem IE. Hvis der er administratoradgang kan et
program installere sin egen TCP stack som firewallen ikke har nogen som
helst kontrol over.

Derfor kan personlige firewalls reelt kun bruges til at styre adgangen
til evt. serverfunktioner du koerer paa din PC, som du oensker dit
lokalnet skal have adgang til, men som resten af internettet ikke skal
have adgang til.

Undlad at koere malware. Det er det eneste der kan beskytte dig.

Alex

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-01-03 15:54

Alex Holst wrote:

> [...]

[snip Alex' svar]

Dette burde indskrives i OSS'en. Og Alex' svar angives som svar derpaa.

VH,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Alex Holst

Dato : 01-01-03 18:59

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> wrote:

> [snip Alex' svar]
>
> Dette burde indskrives i OSS'en. Og Alex' svar angives som svar derpaa.

Hm, var svaret tydligere end OSS'ens nuvaerende:

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

?

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-01-03 20:00

Alex Holst wrote:

> Hm, var svaret tydligere end OSS'ens nuvaerende:
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

Hm, der kan jeg bare se. Nej:

"En personlig firewall stopper trojanske heste og spyware fra at ringe
hjem!" råber firewall-producenterne. Gid det var sandt. Hvis en angriber
kan lokke brugeren til at udføre et program kan en personlig firewall
ikke hjælpe, da der er adskellige måder at et installeret program kan
omgå en personlig firewall. Blandt andet kører disse firewalls som
almindelige programmer og kan derfor lukkes af hvilke som helst andre
programmer. På nogle OS (Windows 95, 98 og ME) kan et program installere
sin egen tcpstack (netværkskomponent) som din firewall ikke har kontrol
over."

burde vaere daekkende.

Sorry.

-- Ole

Fra : Thomas HJ

Dato : 01-01-03 20:01

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in

<snip Alex>

Meget informativt og sagligt indlæg. Tak for det og godt nytår!

-- Thomas HJ

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-01-03 07:15

Hej.

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Det kan man ikke. En saadan firewall har kun netvaerkstrafikken at se
> paa, og aner derfor ikke hvad der skal tillades og hvad der ikke skal.

I know.

> Men problemet kan heller ikke loeses med en personlig firewall.

Ikke fuldstændigt.

> Din personlige firewall spoerger om du vil tillade IE adgang -- fordi IE

Interessant, men i min verden er der mere end IE, der har adgang til nettet.
Jeg har for adskillige $K registrerede produkter. Mange af disse produkter
vil gerne kontakte producentens server. Ikke fordi jeg ikke stoler på
producenterne (bortset fra M$), men jeg vil gerne selv bestemme hvornår/hvor
ting registreres.

> Undlad at koere malware. Det er det eneste der kan beskytte dig.

Jeg kører aldrig programmer, jeg ikke stoler på, men som anført, så føler
jeg en vis 'Big brother ..'.

Måske er det bare mig, der er lidt paranoid med privatlivets fred?.

Fra : Alex Holst

Dato : 02-01-03 08:08

> [...]
> producenterne (bortset fra M$), men jeg vil gerne selv bestemme hvornår/hvor

Ja, men det er netop det jeg siger: Det kan du ikke bestemme.

IE er en del at dit OS, og den tilbyder raekke muligheder for at
installerede programmer kan hoppe paa dens ryg og komme ud. Det vil
sige, at naar something.exe tilgaar nettet, kan den benytte samme
delkomponent til det, som iexplore.exe (IE) goer. Din firewall kan ikke
se forskel paa om du browser nettet eller om something.exe sender den
daglige log over dine tastetryk (samt kopier af udvalgte email) til en
bestemt server.

Jeg kan ikke sige det tydligere. Hvis du tror, at du i kraft af din
personlige firewall er i fuld kontrol over hvilke applikationer der maa
sende og modtage information via nettet tager du helt og adeles fejl.

I mange tilfaelde er personlige firewalls derfor hverken diskpladsen,
CPU benyttelsen, installations tiden eller PC hukommelsen vaerd. Se mit
forrige indlaeg om hvad en personlig firewall *kan* bruges til.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-01-03 16:05

Hej.

> IE er en del at dit OS, og den tilbyder raekke muligheder for at
> installerede programmer kan hoppe paa dens ryg og komme ud. Det vil

Jeg har lige strikket et program sammen, der bruger IE-komponenten. Til din
oplysning, så er det programnavnet, der popper op, og ikke IE.

> Jeg kan ikke sige det tydligere. Hvis du tror, at du i kraft af din
> personlige firewall er i fuld kontrol over hvilke applikationer der maa
> sende og modtage information via nettet tager du helt og adeles fejl.

Alex - Jeg tror ikke at min Personlige Firewall alene giver mig -fuld-
kontrol.
Jeg er heller ikke ude på at overbevise nogen om en ditto kan løse alverdens
problemer.
Det jeg selv synes er, at en sådan tingest er et ganske
udmærket -supplement-, især til de arbejdspladser vi kalder 'urutinerede
brugere'.
Alså en holdning om -både og- og ikke -enten eller-.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 31-12-02 15:36

"Thore" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

Enig,

Men sådan er denne gruppe jo, det kan vist intet ændre på.

Jeg er da selv blevet pryglet her masser af gange, men hvad, betragt det som
et studium ud i flokadfærd.

Et standard svar her i denne gruppe er jo ..
Ved du ikke engang det må du jo væe dum.
Eller
Find selv ud af det,
Eller
Jeg ved da mere end dig, æv bæv.

Her i gruppen er selvhævdelsen jo foran videndelingen.

Det følses næste som om at man ikke vil dele sin viden med andre, da man jo
så ikke længere kan svare med "Æv bæv, ved du ikke engang det."

Jeg tror ikke der er andre nyhedsgrupper, der håndhæver janteloven så
strengt som i denne, jeg har da ihvertfald aldrig set nogen.

Ja der er endda nogen, der brokker sig over at man kan spilde deres tid, ved
at stille spørgsmål heinde.
Nå det må jo være dem der tror, at de ejer denne nyhedsgruppe.

Tag f.eks dette svar der er blevet givet i en anden tråd.

>Flot. Du har stillet det samme spoergsmaal her og i UNIX gruppen --
>endda uden at cross-poste, og i din arrogance antager du at *ingen* andre
>nogensinde har stillet samme spoergsmaal. Hvis du brugte 4 sekunder paa
>Google kunne du have besvaret dit spoergsmaal uden at bruge vores tid,
>og uden at vente paa vores svar.

>Du har saa meget teknologi til din raadighed. Laer for guds skyld at
>bruge den.

Her taler en virkelig konge, bemærk at han taler på hele folkets vegne.
"Brug ikke vores tid, og vent ikke på vores svar."

Nå men sådan er det bare, så det må vi vel leve med.

Men alligevel vil også jeg ønske alle læsere et rigtigt godt nytår.

Med venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 31-12-02 17:37

On Tue, 31 Dec 2002 12:28:07 +0100, Thore <dinotec@pc.dk> wrote:
> Tråd 1: En ganske uskyldig spørger vil gerne have nogle råd om hvorvidt
> han skal bruge Sygate eller ZoneAlarm...

Subjektivt valg. Har man valgt at køre med firewall er det op til en
selv at se på deres featuresæt og vælge. Om man vil stole på det de
skriver... tjah? Jeg tror at dets mere konkret man er, dets bedre og
mere præcist svar får man.

Jeg har i flere tidligere tråde givet udtryk for mine holdninger. Jeg
vil derfor heller ikke kommentere på noget jeg allerede har sagt ting om.

> Tråden bliver som sædvanligt en gang "5 skud fra hoften - 2½ fra hver".:
> "Du kan bare sikre dit OS" - "Du kan bare læse 51area - et ellerandet -
> lære alt om IMPC - TCP/IP osv" - så har du ikke brug for en firewall"

Netop. Havde jeg skrevet: ``Du skal bruge ZoneAlarm, for den bruger jeg
selv'' (velvidende at jeg ikke bruger firewall), så havde vedkommende
nok stillet sig tilfreds og fluks installeret den. Er det korrekt hjælp?
Jeg mener det ikke. Jeg mener det er vildledning.

[frk. Jensen (hvorfor skal det være frk by the way?)]

> En bekendt fortæller hende så, at hun kan risikerer alverdens ulykker
> ved at have internetadgangen åben. Hun vil så gerne anskaffe sig en
> firewall for - trods alt - at mindske risikoen.

Vildledning fra den bekendte. Det her er det klassiske problem. Visse
''sikkerhedseksperter'' har udråbt paranoiastemning over internet, så
man er usikker hvis man ikke installerer firewall. Det er usandt.

Firewallen ophøjes til magisk genstand, der mindsker risikoen. Det er
uheldigt at man ikke kan føre bevis for, at den _ikke_ gør det, men
faktisk sænker nogle forsvarsbarrierer.

> Hun spørger her i gruppen, men bliver næsrmest svinet til, hvorefter
> tråden bliver den sædvanlige kasten mudder mellem "experterne".

Hun vil blive henvist til vores OSS. Alt andet er spild af tid. Kan hun
ikke forstå den sidder vi en masse herinde der gerne vil uddybe.
Mudderkastning begynder i realiteten først når debatten er ophørt. At
der så i høj grad mangler saglige argumenter i debatten kan man kun
beklage.

> [...]
> osv betyder, men netbankens hotline siger det skal stå sådan, for ellers
> kan hun ikke log'ge på....at hun samtidig åbner huller, aner hun ikke en

http://a.area51.dk/sikkerhed/brugere#ie

At der ikke står netbank direkte kan jeg kun beklage, men det kan der
gøres noget ved. Hvis Alex ikke læser det her, retter jeg henvendelse
til ham inden for et par dage.

> Det kunne jo være manden bare var træt af, at hans IP-adresse var
> offentlig, og kunne misbruges af inferiøre foretagender...

Det er IP adresser nu engang. Lev med det. Der blev i tråden fremsat et
godt eksempel på hvorfor anonyme proxies er _mindre_ sikre.

> ...og så alle de ligegyldige kommentarer a'la: "Hiv stikket ud, opsig
> abbonementet, sælg PC'en"
> Kan man ikke svare på et soørgsmål, bør man holde sin k...

Det er ironisk nok et godt svar. Det er den eneste måde hvorpå du kan
skjule dig 100%. At det så er nedladent er noget andet. Problemet her er
nok mest det, at der har været svaret på selvsamme spørgsmål masser af
gange. Måske noget der skal bankes ind i OSS'en?

> [...]
> beholdningen på min bankkonto....:) jeg er simpelthen for doven/synes
> min tid kan bruges mere effektivt på så meget andet end at nærlæse (og

Har svar på dit problem. Nemlig hvordan du sikrer IE, men stadigt kan
benytte din Netbank. Det tager 30 minutter at læse den OSS. Hvorimod du
har ret i at et studie i netværksstakke og protokoller tager en del
længere tid.

--
Jesper