Fradrag telefon og internet
Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 31-12-02 00:07

Hvis man har sit firma derhjemme, må man ikke fratrække abonnement og kun
samtaler over kr. 1.910,- excl. moms (2002). Gælder det også internet? Og
hvad hvis man har ADSL, der er jo kun abonnement?

Med venlig webhilsen

Heidi Engelbrecht
www.BIT4BIT.dk

Fra : MAndersen

Dato : 02-01-03 10:24

"Heidi Engelbrecht" <heidi@NOSPAMengelbrecht.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtaler over kr. 1.910,- excl. moms (2002). Gælder det også internet? Og
> hvad hvis man har ADSL, der er jo kun abonnement?

Min revisor sagde at jeg bare skulle køre alt ind under firmaet, mobil,
fastnet og internet, og så blive beskattet med et fast beløb. Hvis det kan
svare sig ?

mvh
MAndersen

Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 02-01-03 11:37

Må man det når man har firmaet derhjemme?

Med venlig webhilsen

Heidi Engelbrecht
www.BIT4BIT.dk

Fra : Bo

Dato : 03-01-03 14:47

"Heidi Engelbrecht" <heidi@NOSPAMengelbrecht.net> skrev i en meddelelse
> Må man det når man har firmaet derhjemme?

Som altid kan man altid prøve at køre det hele over firmaets driftsudgift, bagefter kan
man være uvidende hvis skattevæsenet vil bruge tid på at rette, men spørg hellere din
revisor, han skal underskrive regnskabet.

Et godt råd til alle erhvervsdrivende, sørg altid for at have en revisor, det behøver ikke
at være dyrt

vh bo

Fra : Rasmus

Dato : 06-01-03 12:45

"Bo" <bolten@Xofir.dk> wrote in message news:<av44b6$ju2$1@sunsite.dk>...

> [...]
> revisor, han skal underskrive regnskabet.
>
> Et godt råd til alle erhvervsdrivende, sørg altid for at have en revisor, det behøver ikke

Jeg hørte for en måned siden at der var faldet dom i en sag, hvor en
medarbejder havde en ADSL pakke som fri telefon. Retten fandt at man
IKKE skulle beskattes, hvis man havde en ADSL pakke. Man vurderer at
160.000 abonnenter skal have pebge tilbage i skat som konsekvens af
den dom.

Jeg mener det samme må gøre sig gældende som selvstændig.

vh

Rasmus

Fra : The BMA man

Dato : 06-01-03 18:26

On 6 Jan 2003 03:44:53 -0800, mail@magasinforlaget.dk (Rasmus) wrote:

>Jeg mener det samme må gøre sig gældende som selvstændig.

Det tror jeg nu ikke, du skal satse på.
Før i tiden blev man også "bare" beskattet af fri telefon som
lønmodtager - hvorimod man skulle lave helt andre beregninger, når du
er selvstændig erhvervsdrivende (i hvert fald, når det er fra
privatadressen)

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-03 01:04

Jeg spurgte T&S om man dog ikke kunne gøre noget ved det problem med
abonnement for ADSL og telefonabonnement der følger med TDC bredbånd. Mit
problem er også at det ikke er fradragsberettiget ved deling af telefon
mellem hjemmet og virksomheden. Kun samtaleudgiften er delelig, abonnement
er som udgangspunkt privat og derfor ikke fradragsberettiget.

Som mange andre har jeg også ADSL - det er sågar en del af grundstenen i mit
lille firma - udgift pr. år 10-12.000,- i abonnement, samtaleudgift = ADSL
0,-, telefoni < 1000,- pr. år. Var det nu en T1 eller T2 forbindelse
(Betegnelse for hurtige Internet linier, hurtigere og meget meget dyrere end
ADSL) - ja så var der ingen problemer, det er nemlig kun til
erhvervsdrivende. MEN da ADSL i skattevæsenets øjne er en "privat"
forteelse, ja så har vi problemet.

Jeg fik det råd at flytte ALT vedr. Telefoner til firmaet og så beskatte mig
selv kr. 3.000,- om året for "værdi af fri telefon". Det kan godt betale sig
i mit tilfælde.

Jeg ved dog ikke om der er præcedens for at denne opstilling faktisk holder.
Jeg har kun T&S's ord for dette - og det ændres jo meget alt efter hvem man
taler med.

/Niels

Fra : The BMA man

Dato : 21-01-03 20:23

On Tue, 21 Jan 2003 01:03:40 +0100, "Niels Chr. Sørensen"
<ncs[at]pc[dot]dk> wrote:

>Jeg fik det råd at flytte ALT vedr. Telefoner til firmaet og så beskatte mig
>selv kr. 3.000,- om året for "værdi af fri telefon". Det kan godt betale sig
>i mit tilfælde.

Hvis du bruger den måde, eller næsten, så må det rigtige være, at du
fører alle udgifterne over på firmaet. Det giver så en omkostning på
det hele.
Så fører du en indtægt (eller krediterer omkostningskontoen, hvis det
skal være helt korrekt) med den del, der sættes som privat-forbrug -
husk her også lige moms af det private forbrug. Dette debiteres så
kontoen for "EK - periodens bevægelser".

Så er der vist ikke det store at komme efter - bortset fra, at sådan
har man vist nok måttet gøre til og med sidste år, men ikke må mere.
Dette har jeg hørt er gældende, men er ikke sikker.

Fra : Johnny

Dato : 22-01-03 01:35

> [...]
>mellem hjemmet og virksomheden. Kun samtaleudgiften er delelig, abonnement
>er som udgangspunkt privat og derfor ikke fradragsberettiget.

Jeg har netop diskuteret dette spørsgmål med told & skat. Her fik jeg
at vide, at samtlige udgifter (dvs. fastnettelefon, mobiltelefon og
ADSL, alle inkl. abonnement) pånær den 'private andel' på 2400 kr. +
moms var fradragsberettiget.
Jeg undrer mig derfor om jeg evt. har fået forkert besked. Der var en
del forvirring da jeg ringede...

> [...]
>ADSL) - ja så var der ingen problemer, det er nemlig kun til
>erhvervsdrivende. MEN da ADSL i skattevæsenets øjne er en "privat"

Her kan jeg så udtale mig at det ikke passer helt. En T1-forbindelse
er nemlig langsommere end den forbindelse jeg kan regne ud du har.
Ifølge din pris går jeg ud fra du har en 2048/512 mbps forbindelse.
Den kaldes en E1 og er hurtigere end T1
Se dette link : http://ckp.made-it.com/t1234.html eller dette
http://www.broadwire.ws/index.cfm?body=speedrates

Måske det kan bruges som argument.
Jeg er selv tilknyttet Told & Skat Korsør og de er meget behjælpelige,
men oftest meget forvirrede, hvis man selv hjælper med at finde
dokumentation for en given problemstilling etc. er de som regel meget
lydhøre.

Venligst,
Johnny Christensen

Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 05-02-03 15:28

Nedenstående er det svar jeg fik fra Skatteafdelingen i Fredericia...
Der er altså ikke noget at gøre...
Ingen fastnetstelefon, ingen ADSL og dermed ikke mulighed for at arbejde

Som svar på din mail skal jeg oplyse følgende vedr. fradrag for
erhvervsmæssig brug af telefon samtidig med at telefonen også anvendes
privat:

Privat andel af telefonudgifter
Telefon uden for arbejdsstedet
En telefon anses skattemæssigt for at være placeret uden for arbejdsstedet,
hvis
· telefonen er placeret i hjemmet eller fritidshus og lign.
· telefonen er placeret i virksomheden, når denne drives fra hjemmet, og der
kun er én telefon
· telefonen er en mobiltelefon, der anvendes delvis privat

Abonnementsudgift
Erhvervsdrivende kan ikke fradrage abonnementsudgifter til telefon uanset
den erhvervsmæssige anvendelse, hvis telefonen anses for at være placeret
uden for arbejdsstedet.
Hvis en mobiltelefon tages med hjem, er der formodning for, at den også
benyttes privat, og abonnementsudgiften kan ikke fradrages. På tilsvarende
måde må en mobiltelefon, som installeres i en firmabil, der er til rådighed
for privat kørsel, formodes at blive benyttet privat.

Samtaleudgift
Anvendelse af Ligningsrådets vejledende mindstesats for private
samtaleudgifter forudsætter, at den erhvervsdrivende ikke efter de
almindelige regler kan fremlægge behørig dokumentation eller sandsynliggøre
størrelsen af den erhvervsmæssige samtaleudgift.
For erhvervsdrivende, som anvender én eller flere telefoner uden for
arbejdsstedet til erhvervsmæssige samtaler, fastsættes mindsteværdien af
privatsamtalerne vedrørende telefon nr. 1 til kr. 1.920 ekskl. moms.
Værdien af privatsamtalerne vedrørende hver af de øvrige telefoner
fastsættes efter et konkret skøn.
Hvis den faktiske samtaleudgift ikke overstiger kr. 1.920 ekskl. moms anses
hele udgiften for at være privat.

Dette vil i dit tilfælde medføre en privat andel på kr. 1920 + abbonnement.

Fra : BMA-Data

Dato : 10-02-03 23:10

On Wed, 5 Feb 2003 15:27:38 +0100, "Heidi Engelbrecht"
<heidi@REMOVETHISengelbrecht.net> wrote:

>Nedenstående er det svar jeg fik fra Skatteafdelingen i Fredericia...
>Der er altså ikke noget at gøre...
>Ingen fastnetstelefon, ingen ADSL og dermed ikke mulighed for at arbejde

Hmm, jeg synes det er værd at bemærke, at der udelukkende er tale om
telefoni.
Jeg ser ikke ADSL nævnt nogen steder - og at sidestille det med
telefoni er da vist at overdrive bare en anelse.
Skrev de noget overhovedet angående din ADSL?

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk