Kontrollere dato inden den sendes til DB
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-12-02 17:53

Er der nogen der har en stump kode der kontrollerer om en dato er gyldig
inden den sendes til databasen. Jeg har set på nettet, men har ikke kunne
finde noget som jag kan arbejde ud fra

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-

http://www.cmnielsen.dk ICQ: 25308942
Destiny is not a matter of chance it is a matter of choice

Fra : Jakob Andersen

Dato : 30-12-02 18:49

"Christian M. Nielsen" <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> wrote
> Er der nogen der har en stump kode der kontrollerer om en dato er gyldig
> inden den sendes til databasen. Jeg har set på nettet, men har ikke kunne
> finde noget som jag kan arbejde ud fra

Har du kigget på IsDate funktionen?

--
Jakob Andersen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-12-02 19:59

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Christian M. Nielsen" <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> wrote
>
> Har du kigget på IsDate funktionen?

Det havde jeg ikke da jeg ikke kendte den. Tak for tippet.

På google fandt jeg

**********************

From: Jesper Tverskov (jesper.tverskov@mail.tele.dk)
Subject: Re: Dato tjeck
Original Format
Newsgroups: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
Date: 2001-10-01 14:18:08 PST

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> isdate()

Blot lidt præcisering. isdate() er en funktion i vbscript.

<%= isdate("2/29/2002") %>
returnerer FALSE, fordi der ikke er 29 dage i februar i 2002.

<%= isdate("2/28/2002") %>
returnerer TRUE, fordi der er 28 dage i februar i 2002.

mvh. Jesper Tverskov
***********************************

det er vidst lige havd jeg søger

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-12-02 20:51

Christian M. Nielsen <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e109769$0$24684$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Destiny is not a matter of chance it is a matter of choice
> "Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message

> Det havde jeg ikke da jeg ikke kendte den. Tak for tippet.

Husk at teste med forskellige datoer, da IsDate kan være drilsk som resten
af datohåndteringen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 30-12-02 23:56

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Husk at teste med forskellige datoer, da IsDate kan være drilsk som resten
> af datohåndteringen

Tak for påmindelsen

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 31-12-02 14:14

> Husk at teste med forskellige datoer, da IsDate kan være drilsk som resten
> af datohåndteringen

Det der gør den drilsk, er, at den ligesom de andre datofunktioner regner på
datoer af formen mm/dd/åå.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-12-02 16:16

Jonas Skafte Jensen <jskaftejensen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dKgQ9.40$3f4.2071@news.get2net.dk...

> Det der gør den drilsk, er, at den ligesom de andre datofunktioner regner

> datoer af formen mm/dd/åå.

Den regner på datoer som systemet er sat op til - svjv

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jonas Skafte Jensen

Dato : 31-12-02 18:04

> Den regner på datoer som systemet er sat op til - svjv
>
> mvh/Peter Lykkegaard

Er du sikker? - mener bestemt jeg har læst det modsatte, men det kan være
det kun var i forb. med VB og ikke VBS.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-03 12:04

Jonas Skafte Jensen <jskaftejensen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:h6kQ9.73$3f4.3306@news.get2net.dk...

> Er du sikker? - mener bestemt jeg har læst det modsatte, men det kan være
> det kun var i forb. med VB og ikke VBS.

IIS/ASP kører almindeligvis under System account og henter sine settings fra
"default user"

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-12-02 15:31

On Mon, 30 Dec 2002 18:49:25 +0100, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>"Christian M. Nielsen" <christian@(REMOVE)cmnielsen(DOT)dk> wrote
>
>Har du kigget på IsDate funktionen?

Skal det være mere sikkert (som jeg forstår problemet), kunne der
vælges en løsning med DateSerial.
Det kunne fx være hvis man havde nogle HTML select-boxe separat for
hhv. dag, måned og år. Her vil DateSerial så vidt jeg kan se give en
mere sikker omsætning fra disse boxes værdier til en datoværdi - enten
i script eller i SQL (det sidste vistnok kun hvis det er en Access
db).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-01-03 23:16

Jørn Andersen skrev:

> Skal det være mere sikkert (som jeg forstår problemet), kunne
> der vælges en løsning med DateSerial.

God idé (tm)

> Det kunne fx være hvis man havde nogle HTML select-boxe
> separat for hhv. dag, måned og år.

Man kan også blot trække delene ud fra en samlet streng på siden.
Hvis man på selve siden fortæller hvilket datoformat der skal
benyttes (typisk dd-mm-yy(yy)) er det enkelt at skille værdien i
tre.

> Her vil DateSerial så vidt jeg kan se give en mere sikker
> omsætning fra disse boxes værdier til en datoværdi

Enig.

> - enten i script eller i SQL (det sidste vistnok kun hvis det
> er en Access db).

Jeg vil tro at alle udbredte databaser har passende funktioner til
at konstruere datoer fra tal eller tekst. I MSSQL kan man benytte
CONVERT - fx således:
   INSERT INTO minTabel (datoFelt)
   VALUES (CONVERT(datetime, '01-02-2003', 105))
(det sidste tal er en formatkode der afgør hvordan strengværdien i
midten skal fortolkes).
--
Jens Gyldenkærne Clausen