DI-604 Firmware facts
Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 14:18

Okay nu har jeg fået verificeret facts om de forskellige firmware versioner
til DI-604.

Den første version 1.61 skal man holde sig lang væk fra, den er ganske
enkelt ikke brugbar.
Hvis du har sådan en, så skynd dig at opgradere den til 1.62B2

Version 1.62B2 indeholder ikke fejl så vidt jeg har kunne konstatere, den er
stabil. Der er heller ikke nogen meldinger om fejl ved D-Link. Der er et par
enkelte forbedringsmuligheder i den men ikke fejl :
1) Windows 2000 skal have en Ipconfig /release, Ipconfig /renew, hvis man
skifter subnet på LAN og bruger den interne DHCP Server da DI-604 ikke
svarer uden på sit eget subnet. Det er løst i næste version.
2) Der kan være problemer med nogle versioner af MRTG.
De 2 ovenstående fejl er vist kun for nørder som mig selv.

På den Svenske D-Link side har de lagt en alfa-release online (Version
1.62B6).
Det er en intern alfatest version som bruges til at diskutere internt i
D-link omkring nye features som man vil frigive i næste version. Man kan
ikke forvente at denne version af firmware virker. Hold fingrene fra den.
Jeg fatter ikke at D-Link Sverige har valgt at lægge denne version på deres
hjemmeside, det er ikke klogt.
Hverken den Danske, Engelske eller Taiwanesiske hjemmeside indeholder denne
firmware, med god grund.
De features som kommer i den nye version er bla en udvidet filterløsning så
man udover at kunne filtrere interne brugere på MAC også vil kunne lave et
IP-Filter og et domaine-filter. For alle 3 filtre kan man nu også sætte en
schedule op hvornår man tillader de enkelte brugere at kunne være on-line.
Egentligt meget smart.

HUSK nu, brug kun version 1.62B2, som også er den firmware der sendes med
nye routere ud.

Der er kommet nogle enkelte routere ud som indeholder version 1.61,
brandærgeligt, men sådan er det.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 15:06

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
versioner
> til DI-604.
>
> Den første version 1.61 skal man holde sig lang væk fra, den er ganske
<klip>

> HUSK nu, brug kun version 1.62B2, som også er den firmware der sendes med
> nye routere ud.
>
> Der er kommet nogle enkelte routere ud som indeholder version 1.61,
> brandærgeligt, men sådan er det.
(den diskusion har vi haft)

Du er en grundig mand Keld, tak for det

Men dem bytter dlink sikkert med et smil (b1 erne), de skulle måske så
skrive på deres side at man skulle bede sin forretning om at bestille "en
d604 firmware 1.62 B2 eller bedre" og ikke bare en d604.
Men du er jo selv inde på noget med sverige siden.

Nu vil jeg så afbestille min tid hos lægen, da jeg ser at det ikke er
sikkert det var en fejl 40 der var problemet. .o)

mvh Jens som ønsker godt nytår.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 30-12-02 15:21

> [...]
> d604 firmware 1.62 B2 eller bedre" og ikke bare en d604.
> Men du er jo selv inde på noget med sverige siden.

D-Link Danmark sender ikke flere b1'ere ud.
De har selv forsøgt at få fat i den kunder som har købt dem, men der er
desværre nogle enkelte tilbage de ikke har kunne spore.

> Nu vil jeg så afbestille min tid hos lægen, da jeg ser at det ikke er
> sikkert det var en fejl 40 der var problemet. .o)

Det er jeg næsten 100 % sikker på det ikke er.
Jeg må nok erkende at jeg også troede det på et tidspunkt, men tvivlen
skulle jo komme dig til gode, og du havde ret, der er et problem med b1.

> mvh Jens som ønsker godt nytår.

Tak i lige måde, jeg er glad for at mysteriet er blevet opklaret.
Det er godt at vi begge er lige vedholdende, det betaler sig ofte.

Fra : Jens

Dato : 30-12-02 16:28

> D-Link Danmark sender ikke flere b1'ere ud.
> De har selv forsøgt at få fat i den kunder som har købt dem, men der er
> desværre nogle enkelte tilbage de ikke har kunne spore.

Det er også hvad jeg havde formodet Dlink ville gøre....
De skulle måske have testet en 10 stykker inden de begyndte at sælge dem,
det havde været bedre for deres rygte.
D604 er sikkert ikke fra en af deres egne fabrikker, men lavet på licens i
østen.
(om de selv har fabrikker derude aner jeg intet om, men det må man ikke håbe
da)

> Det er jeg næsten 100 % sikker på det ikke er.
> Jeg må nok erkende at jeg også troede det på et tidspunkt, men tvivlen
> skulle jo komme dig til gode, og du havde ret, der er et problem med b1.

Det er jeg da hgld for, men der er aldrig kommet eb forklaring på hvorfor
min test opstilling ikke skulle være gyldig.
(du har sikkert set den i d604 reboot)

> Tak i lige måde, jeg er glad for at mysteriet er blevet opklaret.
> Det er godt at vi begge er lige vedholdende, det betaler sig ofte.

Ja det er da rart, at det er løst, men jeg har jo hele tiden sagt det kunne
være en fejl i netop den model jeg havde.
Ikke at det var alle d604 der var ubrugelige, men du må da give mig ret i,
at når nogen spørger, også her i gruppen, så er det ikke det første man
tænker på at spørge om hvilken firmware de har i deres d604 inden man
svarrer på hvordan den virker, eller skal opsættes, det er jo bare en d604.

Nu lader jeg så debatten om d604 dø ud herfra, ihvertfald hvad 1.61 B1
angår.
(jeg får jo (måske) snart en 1.62 B2 )

mvh Jens Godt nytår Keld Damsbo

Fra : Bent Nielsen

Dato : 30-12-02 17:44

Keld Damsbo skrev:
> [...]
> schedule op hvornår man tillader de enkelte brugere at kunne være on-line.

ja men alt dette kan en Netgear RP 614 og den er til samme pris. små
500kr hjemme i stue
--
Mvh.
Bent Nielsen

Http://Box2000.dk & Http://TeamNord.dk

Fra : cv

Dato : 30-12-02 22:03

Ja istedet for at ærgre sig over 604 så invester i 804 den kører bare også
med alle de specielle ting i den nye software version

Fra : René Løweneck

Dato : 31-12-02 09:30

Hej Keld!

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse
> Okay nu har jeg fået verificeret facts om de forskellige firmware
versioner
> til DI-604.....................

Hvad er forskellen på den europæiske version (som vi kører med), og så den
oprindelige version der cirkulerer i resten af verden ?

Den nyeste firmware til den europæiske version hedder 1.62b og til den anden
version hedder den 2.03g. Og man kan ikke bruge opgraderinger fra den anden
version til vores (har prøvet)

Er den europæiske version simpelthen en discount udgave af den oprindelige,
f.eks. med en billigere chip ?

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Keld Damsbo

Dato : 31-12-02 09:53

> Hvad er forskellen på den europæiske version (som vi kører med), og så den
> oprindelige version der cirkulerer i resten af verden ?

Det er USA der kører med en gammel hardware version af DI-604, resten af
verden kører med den nye.
USA versionen har ikke nær så mange funktioner som den nye version.

> Er den europæiske version simpelthen en discount udgave af den
oprindelige,
> f.eks. med en billigere chip ?

Nej omvendt, eller rettere den nye model er væsentlig mere integreret og
derfor kan man også lave den billigere og med flere funktioner. Den gamle
model udgår også i USA på et tidspunkt.
Det er normal praksis at leverandører ikke infører en ny model på alle
markeder på en gang.

Fra : @c-Cobr@

Dato : 23-01-03 18:28

Er helt enig i det der. Har hatt mine 2 stk 5 dager nå, og det første
jeg gjorde var å oppgradere til 1.62b6 og har bare hatt trøbbel med
konfigurasjon.
Nesten ingen ting virker jo! Får ikke satt tiden, = hangtime hvis jeg
prøver, må da ta av strømmen for å få liv i den igjen. Prøv å åpne
porter, trykker aply, = hangtime....+++ massa andre bugs. Helt utrolig
av et lissom seriøst firma å legge ut noe så buggy greier.
Degraderte til 1.62b2... vola... det er gutten sin det.

Stick to it!

Hilsen @c-Cobr@