Advarsel: havestof
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-02 13:52

Hvis i først læser dette til foråret er det for sent

Jeg vil gerne lige erindre om at det snart er januar, og at dette normalt
betyder kontakt med begrebet storm. Da jeg selv er ejer af et tidligere
væltet drivhus, som efter min genopførelse var 99% tæt ved at opleve sit
andet og dermed sidste havari. Selvom dette var 'et (eller rettere en del)
skår i glæden', var det besværet værd: jeg kom nemlig til at erkende, at
huset slet ikke var klar til at overleve det næste blæsevejr. Dette skyldes
naturligvis de gamle skader: man kan godt rette op, men får ikke samme
styrke. Man kan imødegå dette med både midlertidige og vedvarende løsninger.
Jeg har herfra følgende råd, hvoraf nogle også kan være brugbare for
fejlfrie huse. Man må nemlig regne med at holdbarheden efterhånden kun er
lige til øllet: kvaliteten er i bund for de allerfleste aluhuse.

Første forudsætning er naturligvis at huset ikke kan lette fra soklen og at
denne heller ikke letter. Kan man ikke finde på andet, må man binde huset
fast til store pløkker eller andet fast. Evt. anbringes tunge ting til at
forhindre at huset flytter sig, men det er bedre og nemmere med en varig
løsning.

Dernæst skal alt glas være helt og sidde korrekt med rigeligt med holdere,
der sidder rigtigt. Herunder er erfaringen at gavlkanter og hjørnestolper
kan arbejde/bue/skride ud. Gavlkanterne kan da forbindes med nærmeste spær
på midten, hjørnerne kan støttes udvendigt med skråstivere. Vinduer og døre
skal være sikrede mod at kunne blæse op.

Gavlen med døren/dørene er særligt svag. Jeg har sat vedvarende skråstiver
på dørkarmene, men der kan også bruges midlertidig løsning i form af
skråstivere, som også kan gavne huset andre steder. Men husk at en stiver
ikke må kunne arbejde sig ved siden af det den støtter, med hvad deraf
følger.... Bind den, skru den fast.

Man kan overbevise sig om en glasflades fornødne stivhed eller mangel på
samme, ved at tage fat midtpå og trykke/ trække rytmisk. Man mærker snart at
der er en egensvingning, og den forstærker man så indtil man er overbevist
om, om der skal gøres noget eller ej. Er man i tvivl, så gør noget
alligevel!

Sidste fase er at gå haven efter for ting der kan blive smidt hen og ramme
drivhuset, herunder fjerne grene, der i en storm kan tænkes at ramme det
kære hus. For kært er det jo, og skulle nødigt mistes. Og tænk på, at man
regner med flere og værre storme fremover. Godt nok er et nyt drivhus
relativt billigt, men tænk også på alt besværet med oprydning og
genopførelse af nyt. Dette kunne måske have været forhindret med et par
stolper og lidt reb.

God arbejdslyst, og Godt og spiredygtigt Nytår til alle.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen