Gulvet gynger
Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 30-12-02 13:17

Hej derude
Jeg har længe været irriteret over at gulvet i stuen visse steder gyngede
lige lovlig meget. Det er et flot Junckers ask-gulv i (hollandsk?)-mønster -
derfor ville jeg nødig til at skulle pille det op med fare for at ødelægge
det.

Nu har jeg så taget konsekvensen og hevet loftet ned i kælderen i stedet,
for derved at kunne rette op på stuegulvet ovenover.

Problemet er afstanden mellem de bærende bjælker. Den varierer fra 60-80 cm,
hvilket åbenbart er lige lovlig meget for gulvet (specielt de 80cm!).
Hvad gør jeg nu?

Jeg har selv overvejet at lægge 22mm gulv-spånplader op nedefra mellem
bjælkerne, for at aflaste gulvet i det frie spænd. Disse vil jeg fastgøre
med en liste langs bjælkerne. Er det den "rigtige" måde, eller skal jeg ud i
noget mere eksotisk?

Stefan

Fra : zigge

Dato : 30-12-02 18:07

"Stefan Lund-Rasmussen" <sl@danskeinvest.dk> wrote in message
> [...]
> med en liste langs bjælkerne. Er det den "rigtige" måde, eller skal jeg ud

Hej Stefan

Jeg tror ikke at det er nok kun at understøtte med en 22mm plade. Normalt
skal en sådan ligges på strøer med 40cm afstand, hvorefter man kan lægge
"prydgulvet" på dette. En anden ting du risikere er at der kommer små
sprækker mellem pladen og askegulvet, så det vil klapre og knirke...
Istedet vil jeg foreslå at du placere en regel på langs mellem de gamle
gulvbjælker vha. midlertidige stivere og derefter sætter regler på tværs
mellem bjælkerne, fastgjort med bjælkesko. På denne måde er du istand til at
få den understøttende regel til at ligge helt op imod askegulvet og undgå
knirken.
Da de gamle gulvbjælker muligvis ikke er tykke nok til at du kan få to
regelhøjder op i plan med kældergulvet, kan du skære op til 3cm af den
langsgående uden at miste for meget af tykkelsen. Og derved bevare
loftshøjden i kælderen hvis dette skulle være et problem.

Mvh.
//zigge
(fhv. snedker)

Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 01-01-03 13:07

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langsgående uden at miste for meget af tykkelsen. Og derved bevare
> loftshøjden i kælderen hvis dette skulle være et problem.

Det havde jeg ikke lige overvejet. Tak for tippet.
Hvad er tykkelsen på en "regel"? Er det en standardstørrelse, eller hvor
tykke skal de være for at det bliver godt?

Mvh
Stefan

Fra : zigge

Dato : 01-01-03 14:42

> Det havde jeg ikke lige overvejet. Tak for tippet.
> Hvad er tykkelsen på en "regel"? Er det en standardstørrelse, eller hvor
> tykke skal de være for at det bliver godt?

Normalt er en regel ca 95x45 mm, men det kan svinge lidt. Et lille tip: kør
selv hen på tømmerhandelen for at udvælge det træ du skal bruge. For du
træet leveret uden selv at have set det , vælger tømmerhandleren for dig -
hvis du forstår hvad jeg mener

//zigge