mysql problem.
Fra : Jakob

Dato : 29-12-02 20:05

Hej NG

Jeg har rudet lidt for meget med min e-smith, efter at havde installeret
noget der hedder ezContents, er der sket noget med mysql's adgang, hvis jeg
eller et program prøver at logge ind "mysql -u root" for jeg dette svar :
"Error 1045: Access denied for user 'root@localhost' (Using password: YES),
den samme besked får jeg hvis jeg bruger Acid til Snort.
Jeg tror at det har noget med det nedstående at gøre, men hvordan får jeg
den tilbage, så jeg ikke får den fejl igen......Jeg er lige glad med om
ezContents virker.

At a command line# mysqladmin create ezcontents Create database username and
password, type...# mysql -u root At the mysql prompt..mysql> grant all on
ezcontents.* to root@localhost identified by''; You should see something
like the following..Query OK, 0 rows affected (0.07 sec) Exit mysqlmysql>
exit; Verify the new user account, type as follows:#
mysql --user=root --password= You should see something like the
following..Welcome to the MySQL monitor. Commands end with; or \g.Your MySQL
connection id is 5 to server version: 3.23.36Mysql> Exit mysql# mysql>
exit;MVH Prinspillefinger

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-02 09:59

"Jakob" <duckman_duck@rocketmail.com> wrote

> hvis jeg
> eller et program prøver at logge ind "mysql -u root" for jeg dette svar :
> "Error 1045: Access denied for user 'root@localhost' (Using password:
YES),

Det lyder som om root har fået tildelt et password nu (får samme fejl, hvis
jeg prøver at logge ind med et forkert pw, når et pw er angivet. Er der ikke
angivet et pw, og jeg prøver med -p ryger jeg bare lige ind)

prøv at køre den der linie igen:

> mysql --user=root --password= You should see something like the

men angiv pw denne gang eller sæt i hvert fald '' (2 plinger) ind
(password=''). Jeg tror dog at det der sker er at du ikke får adgang til
databasen, hvorfor du så kan løse det ved at installere mysql igen (lav lige
en BU af dine filer i /var/lib/mysql først

--
Kim Emax

Fra : Leif Neland

Dato : 31-12-02 10:44

> [...]
lige
> en BU af dine filer i /var/lib/mysql først

Rolig nu.

Man kan starte mysqld op til at køre uden passwords, så man kan komme til at
rette root password.
Derefter stopper man mysqld og starter som normalt med passwords.

Det står i manualen...

Leif

Fra : Kim Emax

Dato : 31-12-02 12:36

Leif Neland wrote:

> Rolig nu.
>
> Man kan starte mysqld op til at køre uden passwords, så man kan komme
> til at rette root password.
> Derefter stopper man mysqld og starter som normalt med passwords.

Jeg skrev også bare _kan_, ikke _kun_ Men dit forslag er interessant,
rart at have i baghovedet, hvis det skulle ske at man glemte sit root pw
(hmmm...)

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør