Motorsav driller - Makita dcs 400
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 29-12-02 14:14

Min motorsav (en Makita dcs 400) har svært ved at starte, jeg renser
luftfilter og tændrør hvorefter den starter efter ca. 50 startforsøg. Så kan
jeg bruge den i ca. en halv time og så vil den ikke starte førend jeg har
renset luftfilter og tændrør igen. For to måneder siden udskiftede jeg
bensinindsugningsfilteret. Der er tre stilleskruer, den ene hedder speed og
er tomgangsskruen, den har jeg stillet lidt på. De to andre stilleskruer
hedder hengholdsvis H og L, dem har jeg også stillet på, men jeg ved ikke
hvad de betyder og hvordan de skal stå, så måske har jeg stillet forkert på
de to stilleskruer. Min brugervejledning er forsvundet, så jeg har heller
ingen dokumentation på, hvordan stilleskruerne skal stilles. Da jeg købte
saven for 6 år siden, var der ingen problemer, jeg bruger 2,5% olieblandet
bensin, men den begyndte sidste år med at drille. Er her nogen der
kan.hjælpe med gode råd? Hvis der er nogen der kender nogen på Fyn, som kan
lave motorsave til en favorabel pris, så er jeg også interesseret i en sådan
kontakt.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : zigge

Dato : 30-12-02 18:47

"Klaus Eriksen" <kler@mail.dk> wrote in message
> Min motorsav (en Makita dcs 400) har svært ved at starte, jeg renser
> luftfilter og tændrør hvorefter den starter efter ca. 50 startforsøg.
> Er her nogen der kan.hjælpe med gode råd?

Hej Klaus

Dit problem er meget almindeligt for en sav på den alder. Problemet skyldes
hverken tændrør eller filtre, men derimod en gummipakning der sidder i
benzinpumpen, den bliver nemlig "træt" og stiv med tiden og så pumper den
ikke så godt mere, hvilket giver startbesvær. Nu kender jeg ikke lige din
sav, men det gælder altså om at du skal have lokaliseret pumpen, der enten
kan sidde på siden af krumtaphuset eller i forbindelse med karburatoren.
Spørg hos din motorsavsforhandler, når du køber den nye pakning. Hvis du
ikke er typen der lige har mod på at skille noget der ligner en karburator
ad, så skal du nok også få forhandleren til at gøre det for dig, da der er
lidt fjedre mm. inde i pumpen En ny pakning koster ca 5 kroner, så det
kan altså saktens betale sig at lave saven.

For at justere savens karburator skal du naturligvis have den startet.
Skruen "speed" er til at indstille tomgangen med. Først stiller du denne så
saven ikke går i stå. Nu stiller du på skruen "H" (High), den bestemmer hvor
meget benzin saven får ved fuld gas. Du kan bedst gøre det ved at give fuld
gas med den ene hånd og justere med den anden. Saven skal justeres så den
netop ikke "firtakter", dvs. at den springer hver anden tænding over,
hvilket du tydeligt kan høre. Drej langsomt mod uret på skruen til saven
firtakter og derefter lidt tilbage igen til den går rent.
Nu er det så tid til at justere på "L" (Low"), der bestemmer hvor meget
benzin saven får idet du gasser op og i tomgang. Denne justering er lidt
mere en fornemmelses sag, men det gælder om at saven skal have en kvik
acceleration når du trykker gasknappen hurtigt i bund, men samtidigt undgå
at saven står og oser når den går i tomgang. For lidt benzin giver en dårlig
acceleration og for meget giver os og sodede tændrør.
Når du er tilfreds med justeringen af "H" og "L", skal du vende tilbage til
"speed", og justere tomgangen sådan at saven lige nøjagtigt ikke kan trække
kæden med rundt i tomgang. Det kan godt virke som en lidt høj indstilling af
tomgangen, men det giver den kvikkeste respons på gassen.

Hmm, jo. Hvis du selv vil skifte pakningen, vil jeg anbefale dig at vaske
saven meget grundigt udvandigt før du går igang, da der er nogle meget små
kanaler og rør i karburator/pumpesystemet, som nemt stoppes til. Og hvis
saven ikke er pinligt ren udvendigt kan du ikke forvente at den også er det
indvendigt når du er færdig
Jeg plejer selv at pille sværd og div. skjolde af saven og vaske den med en
en børste og flaskerenser i opvaskemaskinesæbe med lidt sulfo i (for
afspændingens skyld), det tager fint motorsnask, gammel kædeolie ol.

Mvh.
//zigge

Fra : Morten Larsen

Dato : 31-12-02 12:16

> [...]
> hvilket du tydeligt kan høre. Drej langsomt mod uret på skruen til saven
> firtakter og derefter lidt tilbage igen til den går rent.

Hej.

Det lyder godt nok som om du har styr på justeringen af save, men
jeg har altid justeret min sav så den gik rent, og derefter en anelse ud, så
den lige netop firtaktede - dette skulle passe når den blev belastet, og har
virket fint
ind til videre (kører rent under belastning). Ret mig meget gerne hvis jeg
er mis-indformeret ? jeg
er automekaniker og ved ikke meget om to-taktere

Morten

Fra : zigge

Dato : 31-12-02 12:57

"Morten Larsen" <x@xxxx.dk> wrote in message

> [...]

> er mis-indformeret ? jeg
> er automekaniker og ved ikke meget om to-taktere

Mmjaaa - Totaktere er som du jo også ved lidt mere uhåndgribelige at
diskutere end firtaktere, da de er designet på så mange forskellige måder og
selvom en motor er lavet efter kendte principper, er den alligevel optimeret
specielt til det formål den skal bruges til. Eller sådan burde det være
Jeg har kørte gokart efterfulgt af motorcross i min unge dage og dengang
gjorde vi selvfølgelig alt hvad vi kunne for at justere motorene optimalt,
og det giver altså ikke nogen effektforøgelse at justere motoren så den
firtakter ubelastet og går rent belastet. Men en tydelig effekt af hvor fed
blandingen er - er mororens temperatur, jo
magre blandingen er jo varmere bliver forbrændingen. Det skyldes at en
benzinmotor ikke forbrænder benzinen fuldstændigt hvis den skal yde
optimalt, ved at gøre blandingen mere mager får man en bedre forbrænding,
luft/benzin forholdet passer bedre sammen, men samtidigt bliver temperaturen
også højere. Den kan blive så høj at det er skadeligt for motoren idet
gasblandingen detonere inde i cylinderen istedet for at forbrænde jævnt. Det
er også det man kalder for at motoren banker. Så vidt jeg husker ( <-
disclaimer) er forskellen mellem den normale forbrænding på ca. 30 meter pr.
sekund og detornationen på 1500 meter pr. sekund, så det er altså noget
vender knæskaller når motoren banker. I værste fald kan det resultere i
smeltede stempler, tændrør eller ødelagte lejer i motoren.
Set i det lys er der måske nok en vis mening i at justere motoren lidt til
den fede side, men jeg kan ikke anbefale det specielt da det hurtigt giver
sodede tændrør og start problemer efterfølgende.
Der er mange der tror at totaktere skal være nogle små trælse snurrebasser
der ikke er til at starte og at man helst skal be en lille bøn før de
starter, men det er slet ikke nødvendigt at det skal være sådan. Min egen
sav (Josered 63ccm) er snart 15 år gammel og starter efter to til tre ryk i
snoren, selv i bidende frost. Jeg tror at det mest af alt skyldes at den
bliver passet godt og at jeg lejlighedsvis gør den omhyggeligt ren.
Hvis du har set film af gamle fly med stjerne motore der startes så ved du
hvad jeg snakker om, de var næsten alle totaktere på op til 1500 Hk med 12
til 18 cylindre og hvis de ikke blev passet ordentligt ville jeg gerne se
hvordan en lille spinkel mekaniker kunne starte dem ved at stå og rykke lidt
i propellen

//zigge

Fra : Morten Larsen

Dato : 01-01-03 15:51

> Mmjaaa - Totaktere er som du jo også ved lidt mere uhåndgribelige

Klip - en masse fornuftig snak.

Det har du styr på kan jeg læse, så jeg vil da prøve at huske det ved næste
justering.

Godt Nytår
Morten

Fra : zigge

Dato : 30-12-02 20:02

"Klaus Eriksen" <kler@mail.dk> wrote in message

Nå ja, Du sagde at du havde skiftet tændrøret, hvilken farve havde det gamle
da du pillede det ud?
Hvis det passer til motoren og den måde du bruger din sav på, skal det være
nærmest kaffebrunt eller lidt lysere, er det derimod sort og evt. glinsende,
tyder det på at du bruger et for "koldt" tændrør. Det soder til ligemeget
hvad du gør, og vil med tiden give dårlig tænding og startbesvær.
Er tændrøret derimod gult eller gråhvidt er det for varmt, og du risikere at
det flækker og går i stykker.
Løsningen er selvfølgelig at få et tændrør der passer, og det kan meget vel
være "en tand" varmere eller koldere end standartrøret, specielt i en lidt
ældre motor.

//zigge

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 01-01-03 18:12

Tak for dine råd, som jeg vil afprøve en af dagene.

--
mvh.
Klaus Eriksen