Radiatorer fungerer ikke
Fra : Anders Brandt

Dato : 29-12-02 11:40

Hej

Jeg har et problem med mine radiatorer. Jeg har oliefyr, der forsyner mit
"system" med varmt vand, men kun nogle af mine radiatorer fungerer (2 ud af
5). Jeg har desuden 2x gulvvarme, der fungerer upåklageligt.

Er der en der har en idé om, hvad der kunne være galt?

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-02 11:47

Anders Brandt wrote:

> Er der en der har en idé om, hvad der kunne være galt?

....div. defekte termostater?

....manglende udluftning?
Hans

Fra : Anders Brandt

Dato : 29-12-02 11:51

Takker!

> ...div. defekte termostater?
Kan man selv gøre noget ved termostaterne eller skal man "have en mand ud"?

Mvh
Anders

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-02 12:07

Anders Brandt wrote:
> Kan man selv gøre noget ved termostaterne eller skal man "have en
> mand ud"?

....jeg har selv monteret termostater i alle mine radiatorer - uden at være
faglært

....kan købes i et byggemarked - sammen med pasta og "hestehår" til at tætne
med...

....løsn radiatoren forneden - og skru den helt af foroven ved skift af
termostaten *hvis* det er dér, det er galt...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-02 12:13

Hans Paulin wrote:

> ...løsn radiatoren forneden - og skru den helt af foroven ved skift af
> termostaten *hvis* det er dér, det er galt...

PS: mål osse lige længden på den gamle termostat - da jeg købte, fik jeg
nogen (vist nok beregnet til det tyske marked), som var en 10-20 mm. kortere
end standard, hvilket krævede et mellemstykke (eller en tiltning af
radiatorerne) - de kostede så til gengæld osse kun det halve...
Hans

Fra : mcloud

Dato : 29-12-02 12:56

"Anders Brandt" skrev d. 29-12-02 11:40 dette indlæg :
> [...]
> 5). Jeg har desuden 2x gulvvarme, der fungerer upåklageligt.
>
> Er der en der har en idé om, hvad der kunne være galt?

Godt nytår
Stop lige en ½ med at gå ud og købe nye termostater der er flere ting
der kan gøres inden det kommer så langt.
Først skruer du termostaten af ,det gøres ved at løsne den skrue der
holder hovedet på termostaten,vrik med termostathovedet til du kan tage
dette af. Når du har fået hovedet af sidder der en lille rustfri pind
forenden af pakdåsen den skal kunne gå ind og ud ,kan den ikke det
banker du på den forenden med en skruetrækker eller ligende.så springer
tappen ud og du skulle kunne mærke varmen igen,sæt der efter
termostathovedet på igen
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 29-12-02 13:50

"Anders Brandt" <anb@1klik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> 5). Jeg har desuden 2x gulvvarme, der fungerer upåklageligt.

Skru termostaterne af og tryk den lille ståltap som kommer tilsyne ind et
par gange til du fornemmer at den bevæger sig frit. Jeg gætter på at det er
kedelsten der sætter sig.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Brandt

Dato : 29-12-02 14:57

Jeg takker Jer begge for hintet - vil gå i krig med det samme!!!

Fra : Møller

Dato : 29-12-02 18:01

"Anders Brandt" <anb@1klik.dk> wrote in message
> Jeg takker Jer begge for hintet - vil gå i krig med det samme!!!

Ved Danfoss, som er de eneste jeg har:

Det der normalt er problemet, er at termostaten i hele perioden hvor det har
været varmt nok har holdt ventilen lukket, og gummipakningen kan have sat
sig fast på sædet, så rådet med at tage føleren af og så vrikke, trække den
lille stålpind ud og ind er ok, evt. kan du, når du har ventilhuset af, slå
lidt forsigtigt på siden af ventilhuset, så plejer gummipakningen at løsne
sig.

og er den blevet utæt ved den lille stålpind, så kan den incl. omløberen
skiftes uden at du lukker vand af anlægget, da ventilen lukker for vandet.
det er billigere og en hel del lettere.
Udluftning tør jeg ikke spørge om, for det har du selvfølgelig prøvet.

Se evt. på Danfoss hjemmesiden.
--
Møller

Fra : Anders Brandt

Dato : 29-12-02 22:21

Det var det der var problemet - nu virker de alle igen. Takker mange
gange!!!