Værelsesudlejlning i villa
Fra : Thomas

Dato : 29-12-02 03:09

Hej N.G.

Jeg ved ikke om der er en anden gruppe der passer bedre, men jeg prøver.

Jeg bor til leje nu, men har leget lidt med tanken om køb af en villa, og
herefter leje en del ud (jeg er enlig i 30'erne, og regner med at forblive
det, og vil hellere have en nyere villa med en del udlejet, end fx et lille
rækkehus eller gammel lejlighed )

Spørgsmål:

Hvis det rette hus dukker op, dvs hvor jeg nemt kan aflukke en del( det der
vil svare til en lille et værelses lejlighed) , med værelse, bad og evt
te-køkken, uden gene for mig selv, hvilke regler er der så for hvor meget
man må kræve i leje? Er det fx efter antal m2 eller antal rum /faciliteter
? Og er der evt. andre ting man skal tage med i sine overvejelser?

p.s. skal lige siges at jeg ønsker bolig i et område som ligger ret
attraktivt hvad studiesteder angår, så jeg anser ikke efterspørgslen som et
problem

Mvh

Thomas

Fra : Erik Hansen

Dato : 29-12-02 21:08

Jeg kan ikke lige svare på dine spørgsmål, men har et par kommentar.

Inden du begynde at gøre noget syntes jeg lige du skal overveje det du
vil.

Jeg tvivler på at din bank vil godkede dit budget hvis du basere din
økonomi på at du har en lejers indtægt. Selvom du pt. næsten er 100%
sikker på at den kan udlejes, så kender du ikke market om 3 - 5 år.
Jeg vil ihvertfald sikre mig at selvom der ingen lejer er kan du
stadig bo i huset.

En anden ting er at hvis du vælger at have en lejer, så kan det give
problemer med støj fra lejeren. Hvis lejerne kommer sent hjem, har
gæster der støjere osv. Der kan hurtigt komme nogle problemer. Når
første lejeren er kommet er de næsten umulige at slippe af med igen.

I tilfælde af en lejere flytter fra din bolig, skal du sikkert bruge
nogle penge til at klargøre værelset til en ny lejer, og det kan også
komme til at koste penge.

Jeg vil ikke male fanden på vægen, men man har jo hørt om eksempler
hvor lejre og udlejere er kommet noget op at toppes.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Thomas

Dato : 29-12-02 22:32

Tak for svaret, rart med nogle inputs. Her et par kommentarer:

> [...]
> sikker på at den kan udlejes, så kender du ikke market om 3 - 5 år.
> Jeg vil ihvertfald sikre mig at selvom der ingen lejer er kan du

Du kan have ret, men det er en af de ting jeg sikkert ikke kan få helt svar
på , før jeg står med salgsopstilling samt plan for lejemålet. Jeg skal være
ærlig og indrømme at jeg ikke har nærmere kendskab til området, og derfor
gerne vil høre lidt forskelligt herinde fra. Jeg synes selv at et analog
eksempel vil være, hvis man købte et sommerhus, med udlejning for øje. Her
kan man vel heller ikke helt garantere hvordan situationen er om 5 år.

> En anden ting er at hvis du vælger at have en lejer, så kan det give
> problemer med støj fra lejeren. Hvis lejerne kommer sent hjem, har
> gæster der støjere osv.

igen korrekt, men er sikker på at selv den mest larmende lejer ikke kan
overgår de 3 tilstødende naboer/underbo jeg har p.t. og nok ikke
potentielt værre end hvis jeg måtte købe en lejlighed eller rækkehus

Der kan hurtigt komme nogle problemer. Når
> første lejeren er kommet er de næsten umulige at slippe af med igen.

Her har jeg så ladet mig forstå at man kan gøre et lejemål tidsbetinget, fx
5 år, men hvor man så bare skal sikre sig at de er ude fra matriklen om 5
år, og at man under ingen omstændigheder må forny kontrakten.

> I tilfælde af en lejere flytter fra din bolig, skal du sikkert bruge
> nogle penge til at klargøre værelset til en ny lejer, og det kan også
> komme til at koste penge.

En ond depositum, kan måske sikre dette

> Jeg vil ikke male fanden på vægen, men man har jo hørt om eksempler
> hvor lejre og udlejere er kommet noget op at toppes.
>

> --
> ...::Hilsen Erik

Ja, jeg tror selv på det bedste i folk, men kan sagtens se forskellige
scenarier for mig, men det kan jo være at hovedafbryderen sidder i min egen
del af boligen.... eller at der lige pludselig bliver lukket for det varme
vand på det rigtige tidspunkt, hvis det skulle komme så langt ud

Mvh

Thomas

Fra : HHIST

Dato : 31-12-02 13:17

Hej
Erik har ret langt hen af vejen.
men jeg vil da godt lige komme med en kommentar Jeg har selv været i den
situation at en lejeindtægt var et must.
Thomas <thomas@nejladvaeremeddet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fOJP9.17371$Hl6.1963436@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret, rart med nogle inputs. Her et par kommentarer:

Hvis du har en normal ikke svigtende indtægt bæør der ikke være problemer

> [...]

> potentielt værre end hvis jeg måtte købe en lejlighed eller rækkehus
>

> Der kan hurtigt komme nogle problemer. Når

Man kan altid opsige lejeren med henblik på selv at bruge boligarealet ( 3
mdr varsel ) det rejser så spørgsmålet om økonomi.

> [...]
> år, og at man under ingen omstændigheder må forny kontrakten.
>
> Det er korekt men er efter min mening ingen god ide da det normalt skal
være begge veje.

Så fremt arealet ikke svarer til da vedkommende flyttede ind tages pengene
fra de 3 mdrs indskud. De skulle gerne slå til

> [...]

> Mvh
>
> Thomas
>
> Men et råd fra mig er sæt dig godt og grundigt ind i lejeloven. Og hvis
det ikke skal være "sort" udlejning så kontakt det kommuneale huslejenævn.

mvh Finn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-01-03 10:09

> [...]
om 5
> år, og at man under ingen omstændigheder må forny kontrakten.

Slet ikke nødvendigt. Ved udleje af værelser i privat beboelse er en
måneds opsigelse det normale. Og lejer kan opsiges bare udlejer selv
ønsker at anvende rummene.

Men hver også opmækrsom på skattereglerne. Jeg har dem ikke i hovedet,
men der er to modeller. Den ene er baseret på regnskab og den anden
giver et fast fradrag. Jeg mener at fradraget i 2002 var 24000kr og at
lejeindtægt derover indkomstbeskattess.

/A - der skal til at udleje et værelse i Valby og derfor er ved at sætte
mig ind i reglerne.