Varmelegme....
Fra : jabbe

Dato : 28-12-02 22:18

Spørgsmålene vælter frem...:)

Sådan af ren nysgerrighed hvad er foreskellen så på et Aquastabil, Thermal
Compact og et Jæger varmelegme ud over prisen???

Er de dyrere bedre end de billige??

Jabbe

Fra : jabbe

Dato : 28-12-02 22:46

Nårh ja der er også et varmekabel... hvad er fordelen ved det???
Jabbe

Fra : Arild Madsen

Dato : 28-12-02 22:59

jabbe wrote:
> Nårh ja der er også et varmekabel... hvad er fordelen ved det???

Fordelen med varmekabel er at varmen kommer underifra noe som er mere
naturlig for plantene (mere gunstig)
Dette skal vistnok skape en svak sirkulasjon og oksygen ned i grusen.
samt at nok et hjelpemiddel er ute av syne.
Mest vanlig i plantekar.

Arild Madsen

Fra : jabbe

Dato : 28-12-02 23:44

Ok så det er ikke nogen større foredel ved et almindeligt akvarie når der
kommer en fin sten opsætning der skjuler al teknikken....

Jabbe

Fra : Linux

Dato : 29-12-02 02:13

Hej Jabbe.

Jeg har engang ødelagt et jæger varmelægme for at se hvordan det er lavet
(var i stykker)
og det er støbt ind i et eller andet beton værk af en slags.
""det er også den måde en del tearaie folk bygger deres varmesten på""
(efektmodstande en trafo og en timer )
Og derfor egner det sig godt til krybdyr leguaner ,crokodiller skilpadder

Jeg har selv et 300w Aquastabil varmelægme i det ene akvarie og det kører
perfekt
skulle det nu gå i stykker ja så er det jo bare ud til højre og i med et nyt
ASAP
så om du køber det ene eller det andet ja det er jo en smags sag
varmekabler fås i mange størelser alt fra 1,5mtr til 6mtr og fra ca. 25 -
400 w og så der er der aligevæld forskeld på dem
da der er nogen der SKAL være under vand
men der er også kommet et "forholdsvis nyt" produkt på markedet og det er
en varmeplade der er beregnet til at klistre fast under akvariet lidt alla
det der sidder i bagruden på en bil
jeg håber at det kunne hjælpe dig i din søgen

fortsat god jul og godt nytår
mvh Linux.

> Nårh ja der er også et varmekabel... hvad er fordelen ved det???
> Jabbe
>
> "jabbe" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Thermal

---

Fra : jabbe

Dato : 29-12-02 11:25

Det jeg kan forstå på dette er at et Jæger legme er primært til Terraie men
kan også bruges til akvarie....

Jeg fandt et produkt der hed Via de har med en seperat thermostat og så en
styre box.....Meget genial ide, men er den noget værd???

Jabbe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-02 13:14

jabbe wrote:
> Det jeg kan forstå på dette er at et Jæger legme er primært
> til Terraie men kan også bruges til akvarie....

Øh - det tror jeg ikke - de er vel lavet til akvarier ?

Da jeg brugte varmelegeme i akvariet brugte jeg
Jæger - og der var aldrig problemer....

Nu bruger jeg i øvrigt et Eheim termofilter, hvor
der er indbygget varmelegeme i filteret - så er man
fri for at skulle finde plads til varmelegemet i akvariet.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : jabbe

Dato : 29-12-02 21:35

> Øh - det tror jeg ikke - de er vel lavet til akvarier ?
> Da jeg brugte varmelegeme i akvariet brugte jeg
> Jæger - og der var aldrig problemer....

Nårh nej det er heller ikke det jeg mener, men at det er specielt designet
til teraier pga. den indre konstruktion...

> Nu bruger jeg i øvrigt et Eheim termofilter, hvor
> der er indbygget varmelegeme i filteret - så er man
> fri for at skulle finde plads til varmelegemet i akvariet.

Jeg har også kigger på et Ehim Thermo Edition men da jeg har nogle planer
senere med at lave det computerstyret er det dumt at bruge penge på et
varmelegme jeg nok aldrig kommer til at bruge....
Men det er ikke 100% sikkert på at jeg laver det..:)

Jabbe

Fra : Kennet

Dato : 02-01-03 22:35

Hej!

Jeg havde et Akvastabil varmelegeme der brændte af og kogte fiskene (35 gr.
i vandet). så det kan jeg ikke anbefale, ej hellere kunne dyrehandelen.

Jeg købte et Jäger 300 W. denne gang, og bare af udseende og fremtræden,
virker det meget mere solidt end Akvastabils, så det kan jeg anbefale. Især
varmestyringen er genial, idet justeringen af temperaturen foregår over
vand.

Mvh
Kennet

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 03-01-03 16:02

"Kennet" <gitte-kennet@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Især
> varmestyringen er genial, idet justeringen af temperaturen foregår over

Hej Kenneth og iøvrigt til resten af gruppen.
Når der nu snakkes om varmelegemer har jeg lige lidt kommentar.
Mit kendskap til akvarier startede dengang der ikke var termostater på
varmelegmerne, der måtte man fuske sig frem til hvor mange watt der skulle
bruges for at holde så og så mange liter på den og den temp. Da var det en
fordel at bruge mere end 1 varmelegeme.
I stedet for 100 Watt valgte man måske et på 30 watt og et på 70 watt.
Den fremgangsmåde benytter jeg stadig.
Jeg vælger 2 varmelegemer(med termostat), der hver især er for små til at
kunne hæve temperaturen til noget der bliver kritisk.
Indkøbet af 2 varmelegemer er selvfølgeligt lidt dyrere, men forbruget er jo
det samme.
Der er på denne måde dobbelt sikkerhed for både manglende varme og den
situation, at den ene termostat pludselig løber løbsk.
Hilsen
Jørgen

Fra : Kennet

Dato : 04-01-03 23:03

Hej Jørgen!

Jeg havde 2 akvastabil varmelegemer i a' 200 W, hvoraf det ene brændte af,
og varmede konstant, det kompensere det andet varmelegeme jo ikke for .....

Ligeledes er det svært at få indstillet 2 varmelegemer så nøjagtigt at de
tænder og slukker samtidig. Det er en af begrundelserne for kun at bruge 1,
af mange watt som er belastet mindre end 2 der står skævt i forhold til
hinanden, så vil det ene naturligvis køre meget og det andet ikke så meget.
Er Watt så lavere risikere du overbelastning.

Mvh
Kennet