Toilet
Fra : Mejdahl

Dato : 28-12-02 20:57

Ja det er måske et mærkeligt spørgsmål, men jeg prøver. Hvorfor ser man ikke
ret mange steder at man kan gå direkte fra stuen og ud på toilettet/bad? Vi
har tænkt på at lave vort toilet/bad om og der ville det være lettest, med
en dør fra stuen direkte ind.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, en indvendig mur på tværs af huset, må man
vel godt fjerne uden at det hele braser sammen?

Godt Nytår Jens

Fra : Pia J

Dato : 28-12-02 22:14

Jeg kender ikke reglerne, men tænker på, om mange ikke ville føle sig
generet af at sidde og producere "personlige lyde" så tæt på fx. et
kaffeselskab?

:Pia

Fra : Mejdahl

Dato : 28-12-02 22:24

> Jeg kender ikke reglerne, men tænker på, om mange ikke ville føle sig
> generet af at sidde og producere "personlige lyde" så tæt på fx. et
> kaffeselskab?
>
> :Pia

Ja! Pia jeg har tænkt på det samme, men er det hele årsagen, tror du.*S*
VH Jens

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 28-12-02 22:51

"Mejdahl" <mejdahlxxx@mail.dk> wrote in message

> [...]
Vi
> har tænkt på at lave vort toilet/bad om og der ville det være lettest, med

I gamle dage var der en regel om, at man ikke måtte have en dør fra køkkenet
og direkte ud på toilettet. Måske der var det samme til en stue?

Nogle af vores venner har en dør fra køkken-alrum/stue og ud på toilettet,
og det hus er fra 1990, så der er næppe nogen regel om det.

Men alt andet lige vil jeg også sige, at I skal have nogle solide vægge, før
det er nogen god idé. Vi har gasbetonvægge, og vores toilet ligger sådan i
midten af huset. Og jeg siger dig, man kan høre ALT i HELE huset, selv med
lukket ud til toilettet og så en lukket dør mere. Det er virkeligt
irriterende (pruuuuuuuuuuuuuuuuuut), og for nogle (især gæster) er det en
kende hæmmende for den naturlige proces, hvis de først finde ud af det. Når
vi bare er os, er det meget sjovt ind i mellem at råbe "FLOT LYD", men man
er jo også jævnligt flere end sig selv...

/Anne

Fra : Per H

Dato : 28-12-02 23:43

On Sat, 28 Dec 2002 20:57:10 +0100, "Mejdahl" <mejdahlxxx@mail.dk>
skrev:

> [...]
>har tænkt på at lave vort toilet/bad om og der ville det være lettest, med

det er jeg ikke sikker på at man må mere, hvis det er efter reglerne.

Det er jo heller ikke særligt lækkert.

>Jeg har lige et tillægsspørgsmål, en indvendig mur på tværs af huset, må man
>vel godt fjerne uden at det hele braser sammen?

kommer an på om den er bærende, eller styrer den udvendige væg.

Vh Per

Godt nnytår

Fra : kim rasmussen

Dato : 29-12-02 00:35

Hej Jens
Godt nytår
Dårlig ide ,har selv har toilet med adgang til stuen,det med lydene er en
ting,men når en glemmer at lukke døren puha
mvh mcloud

--

www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Nette

Dato : 29-12-02 02:12

"Mejdahl" wrote in message
> [...]
Vi
> har tænkt på at lave vort toilet/bad om og der ville det være lettest, med

Lyd og lugt kan godt gå gennem een dør
Synes det er lidt ulækkert, at der sidder nogen og spiser i stuen, og vupti,
kan man lige lugte og høre hvad der foregår ude på toilettet. Jeg tror i vil
fortryde det, hvis i ikek laver en ekstra lille "forgang" til tiolettet*s*

Nette

Fra : HHIST

Dato : 29-12-02 10:11

Hej
Det er ikke lovligt ifølge bygningsreglementet at have direkte adgang fra
toilet til et opholdsareal det skal være til en gang eller et værelse.
Med hensyn til vægen skal du lade en prof. undersøge om den er bærende eller
støtte for fasaden hvis du ikke selv er istand til det.
God arbejdslyst.
mvh Finn
Nette <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e0e4bc8$0$2542$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Thomas

Dato : 29-12-02 16:14

"HHIST" <husoghave@spam.os.ikke.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Det er ikke lovligt ifølge bygningsreglementet at have direkte adgang fra
> toilet til et opholdsareal det skal være til en gang eller et værelse.

Hm, en bekendt er lige flyttet ind i et nybygget rækkehus i Brabrand, og der
er der gæstetoilet direkte til køkken alrum. Er det så ulovligt byggeri
eller har de andre regler i Brabrand ? eller kan alrum defineres som
gang eller værelse?

Mvh

Thomas

Fra : Calle.

Dato : 29-12-02 18:13

Thomas wrote:
> [...]
> ulovligt byggeri eller har de andre regler i Brabrand ? eller
> kan alrum defineres som gang eller værelse?

Jeg fik at vide af en murmester, at der min. skal være 2 døre imellem
køkken og toilet af hygiejniske årsager

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Nette

Dato : 29-12-02 19:27

"Calle." wrote in message
> Jeg fik at vide af en murmester, at der min. skal være 2 døre imellem
> køkken og toilet af hygiejniske årsager

Det skal der også på restauranter og lignende, men jeg tror ikke der *skal*
i private hjem.

Nette

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-12-02 21:47

> [...]
eller
> støtte for fasaden hvis du ikke selv er istand til det.

Det er en gammel regel som ikke længere er gældende for enfamiliehuse og
lign.

Men det kan ikke anbefales, jf. lyd- og lugtgener som nævnt i andre tråde.

Mvh - Martin

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 29-12-02 11:52

> [...]
> fortryde det, hvis i ikek laver en ekstra lille "forgang" til tiolettet*s*

Min far lavede et toilet i direkte forbindelse til stuen. Det blev
bygget med tankerne på lydisoleringen. Bl.a. med en lyddør der lukker
tæt til gulvet når den lukker helt i. Der er ingen af de problemer der
bliver nævnt i denne tråd. Der er også monteret en ordentlig aftræk
ventilator.

Der er også telefon derude fordi man ikke kan høre den i stuen, og man
kan ikke høre når der er nogen der taler i den. Det har fungeret i 15
år.

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Mejdahl

Dato : 29-12-02 15:28

Hej igen.

Tak for hjælpen.
Efter det jeg nu har læst, tror jeg nok vi må finde en anden løsning med
toilet døren fra stuen, ( men det var nu den letteste løsning).
Jeg tænkte på, om kompromiet ville være en slags "vindfang", som ved en
hovededør ( vi bor i et gammelt stuehus fra 1906) og der er en slags
vindfang/gang, men jeg må i tænkeboks igen.
Tak!
VH Jens