Belysning (vistnok LUX)
Fra : Marianne

Dato : 28-12-02 20:33

Hej

Jeg har i dag været hos ike mindre end 3 lampeforretninger, hvor jeg spurgte
efter pærer/lamper, der kunne give særlig meget lys. Ingen anede nogen om,
hvorvidt sådan noget fandtes. Så nu prøver jeg her.

Min arbejdsplads er nemlig gået over til sparepærer, og lysforholdene er så
dårlige (for mig), at jeg må lave en 'lokal løsning'. Jeg har en (dyr)
daglyslampe hjemme, som giver mange lux, og den er jeg rigtig glad for. Jeg
tænkte så, om man mon kunne købe special-pærer til almindelige
arkitektlamper, som kunne give delvist samme effekt. Kan man det ?

Hvad er sammenhængen i øvrigt mellem watt og lux ? Et lyn-studium i den
lokale Prima viser, at en 100 w pære giver mere lux ens en 60 w pære - er
det 'bare' sådan sammenhængen er ?

mvh
Marianne

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-12-02 23:14

> [...]

> Hvad er sammenhængen i øvrigt mellem watt og lux ? Et lyn-studium i den
> lokale Prima viser, at en 100 w pære giver mere lux ens en 60 w pære - er

Ja

John

Fra : Marianne

Dato : 28-12-02 23:34

> Ja

Herligt kort svar!

Jeg har både en halogenlampe og energisparepærer, der giver ca. samme
lysmængde som 'normale' pærer. Deres watt-styrke er væsentlig mindre. Det
burde de så ikke kunne - eller hvordan ?

mvh
Marianne

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-12-02 23:57

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lysmængde som 'normale' pærer. Deres watt-styrke er væsentlig mindre. Det
> burde de så ikke kunne - eller hvordan ?

Ok det er ikke bare "JA" man taler bl.a. om farvetemperatur, derfor kan én
lampe godt give samme mængde lys, men en del af det er ikke egnet for det
menneskelige øje, vi kan derfor kun udnytte en del af lyset.

Man kan købe pærer i forskellige farver, rude, gule, grønne, klare, mathvide
o.s.v.
Når du ser på disse pærer vil lyset give helt forskellige virkninger.

Desværre er jeg ikke expert i dette og kan derfor ikke give et ordentligt
svar. Min viden har jeg fra et Amerikansk Videnskabeligt magasin, der måske
er 10-20 år gammelt (jeg har det ikke mere).

Selv bruger jeg kun almindelige pærer + et enkelt lysstofrør i min luplampe.
Jeg bryder mig heller ikke om lyset fra lavenergilamper og heller ikke fra
halogen.

Grupperne dk.teknik.el og dk.teknik.elektronik burde være hjemsted for
dygtigere folk end jeg er, så prøv der.

John Vedsegaard

Fra : Dan Andersen

Dato : 29-12-02 00:28

Jeg synes du skal kigge på fx. dette link:
http://www.synsinstituttet.dk/showpage.asp?ID=27&localref=1#s80

og evt. søge på www.google.dk under arbejdsbelysning.

Der er meget forskel på hvad man skal bruge belysningen til - er det i en
institution, værksted, kontor eller???

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.damatic.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-12-02 02:35

> Jeg synes du skal kigge på fx. dette link:
> http://www.synsinstituttet.dk/showpage.asp?ID=27&localref=1#s80

Et rigtigt godt link, jeg har føjet det til mine foretrukne.

John

Fra : Kim Noer

Dato : 29-12-02 01:50

Marianne wrote:

> Hvad er sammenhængen i øvrigt mellem watt og lux ? Et lyn-studium i den
> lokale Prima viser, at en 100 w pære giver mere lux ens en 60 w pære - er
> det 'bare' sådan sammenhængen er ?

Nej. Der er kun 'sammenhæng' sålænge pærene er af samme type og størrelse.
Du kan ikke se udfra hvorvidt pæren er 60W eller 10W hvor meget lux der kan
leveres. F.eks. er en halognpæren en pæn del mere effektiv end en glødepære,
derfor kan en f.eks. 10W halogen levere nogenlunde den samme mængde lux som
f.eks. en 60W[1].

[1] Et eksempel, jeg har ikke tal for det nøjagtige forhold.
Definition af lux
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci542011,00.html
Definition af lumen
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci541730,00.html
--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Thomas

Dato : 29-12-02 18:19

> Min arbejdsplads er nemlig gået over til sparepærer, og lysforholdene er

> dårlige (for mig), at jeg må lave en 'lokal løsning'.

Hej marianne

Kontakt arbejdstilsynet, der findes faktisk klare regler for hvormeget lys
der skal være på en arbejdsplads..

måske har firmaet sparet for meget..

thomas

Fra : Torben

Dato : 03-01-03 13:49

LUX er mig bekendt den europæiske standard for lysintensitet, hvor det i
bla. USA måles candles eller candle lights. Desværre opgives lux tallet ikke
i daglivare handlen, men f.eks. på Osram´s hjemmeside kan man finde lux
værdier for de forskellige pærer. De lyskilder der idag giver mest lys pr.
watt (der er enheden for effektforbrug) er HID pærer, men disse kræver
specielle forbelastning mm.
Glødelampen er noget nær det dårligste pris/performance mæssigt.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 05-01-03 14:16

"Torben" <trp@(nospam)hajq.dk> wrote in message news:<3e1586a9$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> LUX er mig bekendt den europæiske standard for lysintensitet, hvor det i
> bla. USA måles candles eller candle lights.

Lux er så vidt jeg kan huske, fra fysik i gymnasie tiden, lys
intensiteten fra et almindeligt(??) stearinlys, målt i een meters
afstand. Begrebet er sikkert opstået på samme måde som med
hestekræfter.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."