Problemer med typecasting...
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-12-02 15:10

Hej

Jeg har brug for at lave en søgning efter objecter på en given form. Til
dette bruger jeg en lykke ud fra components-parameteren på formen.

Mit problem ligger så i at jeg skal kunne læse caption-værdien på alle
objecterne på min form. Disse objecter kan være TButton, TBitBtn, TLabel,
TGroupBox osv. De nedstammer dog (næsten) alle fra TControl og så tænkte jeg
at løsningen kunne være:

str1:=TControl(MyObject).caption;

Men den påstår at Tcontrol ikke har ikke caption variabel, men jeg synes
ikke jeg kan få det til at passe med mine manualer som påstår at de netop
har en sådan værdi...?

Et sidste og forholdsvis vigtigt spørgsmål: kan man godt typecaste "tilbage
i hirakiet" for en komponent? I førnævnte eksempel kunne MyObject være en
TLabel som jo netop nedstammer fra en Tcontrol...

Go' Jul og på forhånd tak...

MVH
Thomas

Fra : Harald

Dato : 28-12-02 16:56

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke jeg kan få det til at passe med mine manualer som påstår at de netop

Kender ikke så meget til det område så jeg vrøvler muligvis :) men jeg
prøver da på at lære det. Caption er i TControl defineret under protected så
derfor kan du ikke få fat i den. En måde er at benytte TControl functionen
GetTextBuf men det virker lidt bøvlig syntes jeg. En anden måde er at
oprette en ny klasse således:

TTest = class(TControl)
function getcaption : string;
end;
..
..
function TTest.getcaption : string;
begin
result:=caption;
end;

Så kan du hente caption sådan:
str1:=TTest(MyObject).getcaption;

Jeg har testet det og det virker fint.

Ja

Mvh
HK

Fra : Henry

Dato : 28-12-02 18:21

> TGroupBox osv. De nedstammer dog (næsten) alle fra TControl og så tænkte
jeg
> at løsningen kunne være:
>
> str1:=TControl(MyObject).caption;

Du skal bare bruge "is"

if SomeObject is TLabel then
begin
s := TLabel(SomeObject).caption;
end
else if SomeObject is TSomeOtherClass then DoSomeThingElse

osv osv

is sammenligner klasser
= sammenligner værdier

henry