Elsvigt og behandling af filter
Fra : Palm user

Dato : 28-12-02 14:04

Hvor lang tid må der være elsvigt, før det er risikabelt at tænde for
et udvendigt spandpumpe filter ?

Når skaden er sket med filteret, hvad skal der så gøres, skyldes
igennem, koges -?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-12-02 18:01

I ferskvand er jeg ikke klar over hvor længe den må stå, men jeg kunne ikke
forestille mig der ville ske det vilde 8hvis det er strømsvigtet idag du
mener) men bruger du en spandpumpe til saltvand og du har strømsvigt vil jeg
sige MAX. 2 timer, jeg ville nok selv rense den allerede efter 1 time !!
Hvis du bare starter den op er der meget store chancer for at alt i akvariet
dør!
/Martin S

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-12-02 18:50

"Palm user" <stonefox58@hotmail.com> wrote in message

> Hvor lang tid må der være elsvigt, før det er risikabelt at tænde for
> et udvendigt spandpumpe filter ?
>
> Når skaden er sket med filteret, hvad skal der så gøres, skyldes
> igennem, koges -?

Hej :)
Jeg tror ikke jeg ville lade pumpen stå i mere end nogle få timer (max 2
timer) uden strømtilkobling. De gange jeg har haft min pumpe koblet fra,
grundet rengøring i akvariet (men ikke i pumpen, de trænger jo ikke så ofte
service disse her fiduser), eller at strømmen har svigtet i kortere eller
længrer tid, så har jeg bare hevet det hele ud af pumpen og skyldet det godt
og grundigt igennem. Jeg har endnu ikke været nød til at skifte noget af
indholdet i pumpen, og har heller ikke været nød til at koge nogen ting,
efter driftsstands. Pumpen har nu været igang i et år, og så langt så ser
det ud til at både fisk og planter har det særdeles udmærket :)
Hilsen Ditte

Fra : P. Nielsen

Dato : 28-12-02 20:17

Jeg tror faktisk ikke at det udgør noget stort problem, men selvfølgelig kan
det være rart at have noget at bekymre sig om hvis man er en smule neurotisk

Mvh
P.N.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-12-02 18:27

"P. Nielsen" <apmna@mailme.dk> wrote in message
> Jeg tror faktisk ikke at det udgør noget stort problem, men selvfølgelig
kan

enig.

> det være rart at have noget at bekymre sig om hvis man er en smule
neurotisk

Meget enig.

I øvrigt vil jeg da under alle omstændigheder råde til at man bruger den
suværænt bedste test af sit akvarium, der findes: Se om det ser ud til at
fiskene trives.

Personligt ville det ikke røre mig at starte et filter selvom det skulle
have stået stille et døgns tid - men jeg ville selvfølgeligt overvåge
trivslen i den første times tid derefter.

Er der tale om et spandfilter kunne man jo f.eks. tage udløbsslangen og så
fylde en spand (der godt og vel kan rumme det samme som filtret) med vandet
fra udløbet, og derefter efterfylde akvariet med den nødvendige mængde frisk
vand.

(gælder ikke nødvendigvis saltvand, hvor det værste der kan ske - nemlig at
man må gribe til et omfattende vandskift kan være en kostbar sag - hvis man
da overhovedet har færdigt reservevand i tilstrækkelige mængder. Men hvad
pokker - med de summer folk poster i et saltvandsakvarium skulle der vel
også være plads til en UPS.

vh
jan

Fra : ole

Dato : 29-12-02 19:12

Jan Bøgh wrote:
> "P. Nielsen" <apmna@mailme.dk> wrote in message

For et par år siden havde vi en orkan, der gjorde mig strømløs i 3 dage
med 5 akvarier kørende.(Hvorfor har jeg på fornemmelse at en eller anden
spørger om det var i en firhjulstrækker)
Jeg åbnede for dørene til stuerne, skruede op for centralvarmen i disse
- akv. stod/står i entre.( Vi heldige i gamle boliger har store entreer)
Rensede ikke det fjerneste og temp. faldet var ca. 3-4 gr, og resultatet
- ikke een død fisk, men der var nok en der havde fået en temp.neurose,
men det var vist ikke en fisk.

Moralen ?? - måske at der ikke er grund til at skide i bukserne når den
offentlige service svigter kortvarigt - naturen er meget mere kontant.
Eller: Stearinlys lugter, især når de slukkes.
Eller: pasta m. pesto og kippers kan laves på campingblusset.

Ole, Linux-novice

Fra : Nikolaj

Dato : 29-12-02 23:51

Nu er jeg lidt forvirret.

Jeg har altid hørt at når filteret har været slukket i mere end 1 time så
skal det hele op og renses, da alle de gode bakterier er døde af iltmangel
og anearobe bakterier er begyndt at komme istedet, og de skulle være giftige
for fiskene.

Hvad var det for nogle fisk du havde da der var strømsvigt?

--
Remove MYMAIL from my mail adress

Med venlig hilsen/Best regards

Nikolaj

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-12-02 00:34

> [...]
> skal det hele op og renses, da alle de gode bakterier er døde af iltmangel
> og anearobe bakterier er begyndt at komme istedet, og de skulle være

Det er jo sådan set også hvad der står i alle de akvariebøger jeg har læst.
Når der ikke er gennemstrømning i filteret vil de anaerobe bakterier
overtage, de aerobe dør, og det skidt der er opsamlet i filteret vil begynde
at rådne. Når filteret så startes op igen, vil man udlede en masse ammoniak
og nitrat i vandet. Hvor lang tid der så rent faktisk går før ophobningen
bliver katastrofal for fiskene skal jeg lade være usagt, men personligt
tager jeg ikke chancen hvis filteret har været ude af drift i tre timer. Så
renser jeg det (uden dog at koge det) og sætter det først herefter i drift
igen.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : ole

Dato : 30-12-02 10:24

Torben Mathiassen wrote:

> Når filteret så startes op igen, vil man udlede en masse ammoniak
> [...]
Hvis nu de gode bakterier som antaget dør, hvordan skal de så
kunne producere ammoniak/ammonium og nitrat ? Og hvis de kunne som døde,
hvad så?
Det er jo netop de earobe bakteriers vigtigste opgave, at ilte proteiner
- via ammonium/ammoniak - til nitrat. Det er nok mere højmolekylære
forbindelser, der evt. kan være giftige i en sådan situation.

Ole

Fra : ole

Dato : 30-12-02 10:02

Nikolaj wrote:
> Nu er jeg lidt forvirret.

Det er godt

> [...]
iltmangel
> og anearobe bakterier er begyndt at komme istedet, og de skulle være

Der skrives og videreleveres så mange generaliseringer. Hvis man holder
fisketæthed
som i en sardindåse og forlades sig på at et filter forhindrer at det
hele vælter, det måske rigtigt.

> Hvad var det for nogle fisk du havde da der var strømsvigt?

Forskellige Nannostomus, ca 15-20 stk/80L

Ole

Fra : BN

Dato : 29-12-02 21:57

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> Personligt ville det ikke røre mig at starte et filter selvom det skulle
> have stået stille et døgns tid - men jeg ville selvfølgeligt overvåge
> trivslen i den første times tid derefter.

Hvad ville du egenlig gøre, hvis der opstod ikke-trivsel?

Hilsen BN

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-12-02 13:10

"BN" <bn@privat.mail.dk> wrote in message

> Hvad ville du egenlig gøre, hvis der opstod ikke-trivsel?

Tjae - lad mig dele svaret i to:

1) Spørgeren kan jo blot foretage sig det IMHO overflødige slæb med at rense
filtret (og derved med garanti gøre det ubrugeligt i en periode)

2) Hvad /jeg/ ville gøre.
Hvis jeg så min stakkels fisk patte i vandoverfladen efter afbrydelse af en
pumpe: Give akvariet et skud brintoverilte (snapsestørrelse) som akut
indsats.
Når det drejer sig om Malawi/Tanganyikacichlider: Skifte en he...... bunke
vand. Og det vil i praksis sige: Tøm akvariet så meget for vand at der kun
er nok til at fiskene kan blive under vand og så frisk (tempereret) vand fra
hanen.

Jeg vil gerne bidrage med en lillebitte historie fra det virkelige liv: Jeg
havde i julen 76 (mener jeg) en yderst ubehagelig oplevelse. Jeg boede på
det tidspunkt i en lille flække uden for lands lov og ret og havde min
kælder fyldt med saltvandsakvarier og cichlideakvarier. Jeg og konen ankom
fra det sydlige jylland med et par kasser fisk (WF malawi) og fandt hele
hytten (ja hele landsbyen) aldeles uden strøm i en forrygende snestorm. Og
dvs. min go'e gamle reciprotor (luftpumpe, der kan trække en 40-50 store
akvarier) samt oliefyret var gået i stå. Og gode råd var dyre (det var i
hvert fald mine saltvandsdyr og cichlider). Og vi fik at vide at vi ikke
skulle regne med strøm før efter et døgns tid.
Først ind til mine forældre, der bor i den nærmeste større by (med strøm) og
så i badekarret med de nyimporterede cichlider.
Dernæst tilbage til vores eget hus, hvor vi måtte starte en produktion af
varmt vand i plastposer, så vi kunne undgå hvad jeg anså for det værste:
Temperaturfald i saltvandsakvarierne. Det lykkedes så nogenlunde og i mellem
opvarmningen af vandet, blev der pisket lidt i akvarierne i håb om at piske
noget luft ned i dem. Cichliderne fik lov til at prøve lidt kulde - man
måtte jo prioritere, og de dyreste var allerede flyttet ind i forældrenes
badekar.
Næste formiddag kom så den velsignede livbringende strøm igen. Og
reciprotoren startede op og alle bundfiltrene i akvarierne (det var gængs
metode den gang, også i saltvandet, hvor de var 10-15 cm. tykke) startede
op. Og det allerbedste: Alt fungerede smukt - nul problemer. Dog udførte jeg
vandskifte i nogle af mine cichlidebaljer, der blev brugt til opfodring af
yngel og dermed var voldsomt belastede (en to-tre-hundrede fisk på mellem to
og tre cm i 250l.).

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 31-12-02 11:16

> [...]
> yngel og dermed var voldsomt belastede (en to-tre-hundrede fisk på mellem

Med sådan en historie får det mig til at tænke på når man går så meget op i
det hvorfor har man så ikke lavet en form for sikring for dette skulle
ske.....

Det er ikke så svært hvis man har lidt Storm P i sig.... Det tror jeg
faktisk alle har der går så meget op i akvarier med liv og sjæl som det
her....

Der er jo ingen der siger at det behøver at være dyrt.....
men et lille anlæg ala en nøddisel(en scooter/knallert motor uden for med en
230V generator på...
Så skulle luft og cirlulationspumper være garderet... jeg ved ikke hvor
vigtigt Lys er men kvis der er kapasitet nok kunne det jo også sættes
på......

Det kræver ikke meget og man kan vist oftest klunse det meste...
Og hvis man selv eller kender en der kan svejse så er det jo super nok....
(bare husk at teste nødstrømmen 1-2 gange ugenligt.....og have et stort
batteri på så den har mere strøm til at starte med)

Godt nytår
Jabbe