Nyt køkkengulv
Fra : w e b w o m a n

Dato : 28-12-02 00:50

De kommende dage skal jeg lægge nyt gulv i køkken og entre.... stavmosaik
(mahogni), der skal limes på gulvet.

Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre med det eksisterende gulv - det er
lange, tynde, smalle plader af plastbehandlet kork, der er limet på et
underlag.

Skal jeg lime stavmosaikken ovenpå det eksisterende gulv, der - bortset fra
få steder - er plant. De ujævne spots har jeg tænkt mig at udglatte med
selvnivellerende masse.

Bør jeg rive det gamle gulv af (føj for et arbejde!).

Er der nogen ulemper/fordele ved henholdsvis det ene og andet.

Risikerer jeg at det nye gulv ikke hænger ordentligt fast, hvis jeg limer
ovenpå?
Risikerer jeg, at spilde en masse arbejdskraft til ingen verdens nytte ved
at begynde at rive det gamle gulv af... bagefter skal der slibes og spartles
i langt større omfang end jeg behøver nu, hvis jeg "bare" limer ovenpå.

Nogen, der har konkrete erfaringer?

Og så er jeg kommet i tvivl om rækkefølge..... Skal jeg få gulvet slebet og
olieret før eller efter det nye køkken er sat op?

Så forleden i en fjernsynsudsendelse, at håndværkere satte nyt køkken op på
et gulv, der var dækket med kraftigt papir for at skåne gulvet under
arbejdet. Jeg kunne jo vælge at gøre det samme. Så er mit køkken klar til
brug, når køkkensnedkeren går - og jeg skal ikke vente yderligere 4-5 dage
på at gulvet hærder.......

Og kender nogen et godt (!) gulvfirma i Århus?

Mvh. Lisbeth

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-02 02:51

w e b w o m a n wrote:

> [...]
> på et underlag.
>
> Skal jeg lime stavmosaikken ovenpå det eksisterende gulv, der -

En forudsætning for at lime ovenpå det gamle gulv er, at det alle steder
hæfter ordentligt til undergulvet.

Du skriver plastbehandlet kork - er det købt sådan, med plastbelægning
ovenpå?

Så kan det være pvc, det kan måske være svært at få limen til er hæfte
ordentligt. Jeg ved ikke om effektiv rengøring *)og fuldstændig
matslibning kan gøre det. Sadolin skriver om pvc og malebehandling at
blødgøreren i pvc'en vandrer ud og gør malingen klæbrig; om der kan ske
det samme ved limning, ved jeg ikke.

Eller er det "bare" lakeret? Så går det nok nemmere.

*) Effektiv rengøring er andet og mere end alm. husholdningsrengøring
(undskyld udtrykket). Det foregår med grundrengøringsmiddel, evt. som
slibevask med en slibesvamp, eftervask med rent vand. Har gulvet været
sæbevasket, skal det desuden vaskes med 2 dl 32% eddikesyre i 8-10 l
vand og eftervaskes med rent vand.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : w e b w o m a n

Dato : 01-01-03 18:35

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> matslibning kan gøre det. Sadolin skriver om pvc og malebehandling at
> blødgøreren i pvc'en vandrer ud og gør malingen klæbrig; om der kan ske

Hmmm.... gad ikke risikere noget. Så fanden tog ved mig og af røg både
korkpladerne og de underliggende masoniteplader. Et relativt pænt og plant
trægulv åbenbarede sig. Dog ødelagt af titusindedevis af klamper, som jeg nu
har pillet af med håndkraft. (Man kan heldigvis få en special-tang til
formålet, fandt jeg tilfældigvis ud af under et besøg i byggemarkedet. *S*)

Nu skal gulvet bare spartles og så kan det nye limes ovenpå. Når jeg altså
lige har fået malet lofter, sparlet og tapetseret vægge samt malet vægge og
lister, dørkarme og døre. Føj for et arbejde. *S*

Mvh. Lisbeth