readkey findes ikke i delphi
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-12-02 22:15

Det er efterhånden mange år siden jeg legede med programmering, og den
gang hed sproget turbo pascal 7.0 Nu er interessen begyndt at melde
sig til at lave et program i delphi.

Programmet skal bruges til at kunne registrere et taste tyk og ud fra
det tastetryk/kombination starte et program.

Findes der en kommando i delphi 7.0 hvor man kan læse en tasts ASCII
værdi som jeg kunne dengang med readkey ?

HVordan læser man et tastetryk i delphi?

/mikkel

Fra : Harald

Dato : 27-12-02 22:52

"Mikkel Bundgaard" <spam@notfound.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdi som jeg kunne dengang med readkey ?
>
> HVordan læser man et tastetryk i delphi?

Hvis du skal registrere et tastetryk/kombination vil det letteste måske være
at lave en menu men nogle ShortCut til de enkelte menu punkter, men ellers
prøv at kikke på Application.OnMessage og de forskellige WM_ beskeder.

Mvh
HK

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 28-12-02 00:05

Du skriver ikke, om du laver et grafisk program eller et konsol vindue
program. I konsol vindue programmer skal du ikke forvente at kunne opnå
samme kontrol af text vinduet som du kunne i DOS - men hvis du bruger
forms, så overvej at se på din forms KeyPreview værdi og sæt denne til
True. Så har du en OnKeyPress event på din form, som du kan bruge.

Generelt fungerer Windows på den måde, at tastetryk omformes til små data
pakker kaldet "Windows messages", som så leveres til det program, der
ligger øverst. Delphi kapsler dette ind ved at levere tastetrykket lige til
den komponent, der har fokus, men hvis du sætter keypreview til true, så
kan du skrive en generel procedure til din form til håndtering af
tastetryk.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--