MS Windows
briani 27239
Luk Windows med et klik
Fra : Steffen

Dato : 27-12-02 22:02

Under Windows 95 var der et ikon, der hed "Shut Down" el.lign. Jeg havde
lavet en genvejstast til det og skulle bare trykke på den, så lukkede
Windows ned. Findes der noget lignende til Windows XP?
Steffen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-12-02 22:29

"Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote in message
> Under Windows 95 var der et ikon, der hed "Shut Down" el.lign. Jeg havde
> lavet en genvejstast til det og skulle bare trykke på den, så lukkede
> Windows ned. Findes der noget lignende til Windows XP?

JA, tryk på din slukknap på computeren

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-12-02 22:34

Steffen wrote:
> Under Windows 95 var der et ikon, der hed "Shut Down" el.lign. Jeg
> havde lavet en genvejstast til det og skulle bare trykke på den, så
> lukkede Windows ned. Findes der noget lignende til Windows XP?

Der findes et program i WindowsXp der hedder shutdown.exe
Findes Windows\system32
Lav en genvej til programmet, hvor du i egenskaber i destination skriver
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 00

Hvis du skriver C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -r -t 00 genstarter
maskinen.
Der findes i HjælpogSupport en uddybende forklaring om brug af svitsene.

mvh
Henning

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-12-02 00:23

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in message

> Der findes et program i WindowsXp der hedder shutdown.exe
> Findes Windows\system32
> Lav en genvej til programmet, hvor du i egenskaber i destination skriver
> C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 00

Øhh,. hvorfor skal det være så besværligt, hvis man bare kan trykke på power
knappen på pc´en??

Kabinet, strømforsyning og bundkort, skal selfølgelig være ATX.. Men det er
det vel også når der køres XP på maskinen..

Man skal bare lige tjekke, inde under strømstyring under advanceret.. under
"power buttons" -when i press the power button om my computer, så kan man
vælge "shut down"

Så lukker pc´ern bare ned... Det var vel det der skulle bruges?? Det er
skide smart

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-12-02 01:49

Bjarke Hansen wrote:
> Man skal bare lige tjekke, inde under strømstyring under advanceret..
> under "power buttons" -when i press the power button om my computer,
> så kan man vælge "shut down"

Fedest. Der røg det ikon væk fra skrivebordet.

Jeg havde ikke tænkt i den retning, da jeg lige har opgraderet til ATX fra
en AT hvor jeg også kørte WinXp.

mvh
Henning

Fra : Steffen

Dato : 28-12-02 11:09

Hej.
Kommandoen "C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 00" virker fint - bortset
fra at det ender med, at der står sådan noget som "Du kan nu slukke for
computeren" på skærmen. Da jeg havde Windows 95 (eller 98), var det vistnok
en kommando, der indeholdt noget med "Rundll", og når jeg kørte den, lukkede
computeren helt ned. (Den, jeg har nu, er en Omnibook XE4500 med Windows
XP).
Steffen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-12-02 01:42

Steffen wrote:
> Kommandoen "C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -s -t 00" virker fint -
> bortset fra at det ender med, at der står sådan noget som "Du kan nu
> slukke for computeren" på skærmen.

Tjaa. det gjorde min også i starten, men så brugte jeg sluk under
startmenuen
i et stykke tid. Da jeg en dag klikkede på ikonet som jeg havde til at ligge

skrivebordet slukke pc'eren som den skulle. Ved ikke hvad der er gjort.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 02:38

Bjarke Hansen skrev:

> Man skal bare lige tjekke, inde under strømstyring under
> advanceret.. under "power buttons" -when i press the power button
> om my computer, så kan man vælge "shut down"

Hmm, nu er der igen noget der undrer mig.
For lang tid siden tog jeg dette screenshot på min første WinXP-
installation: <http://home.worldonline.dk/hijklm/winxp/sleep_knap.gif>
Med den indstilling kunne jeg bestemme hvad knappen på tastaturet
skulle foretage sig (knappen med halvmånen, hvis man har sådan en).

Nu med SP1 ser det sådan her ud:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/winxp/sleep_knap_sp1.png>
Jeg ved ikke om det er sket i forbindelse med SP1 for det er ret
lang tid siden at jeg sidst har været derinde.

Går jeg over i Win2000 (SP3) ser det sådan her ud:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/win2000/sleep_knap.gif> Her har
jeg altså også mulighed for at lukke vha. knappen på tastaturet.

Gad vide om det har noget med driveren at gøre. På Win2000 kører
jeg med Itouch 1.83 og på WinXP kører jeg med Itouch 2.15.264.

Tastaturet er dette:
<http://www.gamereactor.net/DATABASE_BILLEDER/Thor_Logitech01.gif>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 03:16

Madsen skrev:

> Gad vide om det har noget med driveren at gøre. På Win2000 kører
> jeg med Itouch 1.83 og på WinXP kører jeg med Itouch 2.15.264.

Og det var det så. Efter at have installeret Itouch 1.83 i stedet er
muligheden tilbage:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/winxp/sleep_knap_itouch183.png>

Jeg er ved at være gevaldig træt af Logitech og deres famlen rundt.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-12-02 13:51

> Og det var det så. Efter at have installeret Itouch 1.83 i stedet er
> muligheden tilbage:
> <http://home.worldonline.dk/hijklm/winxp/sleep_knap_itouch183.png>

Sådan ser det også ud hos mig

Dog undre jeg mig altid over, hvorfor du har sådan nogle forvoksede
vinduer?? Har du sat alt på stort eller sådan noget?

> Jeg er ved at være gevaldig træt af Logitech og deres famlen rundt.

Jo, jeg fatter det heller ikke... Logitech Itoch starter kun op ved 1/3
start af computeren... Nogle gange virker det fint.. Andre gange, kommer den
med fejl i startop´en... Og det har være ti alle tider jeg har brugt
itouch.. Har opgraderet flere gange.. Men den gider ikke blive ved at starte
op Hver_gang og ikke efter 3-4 genstarts....

Mna kan selvfølgelig bare starte den manuelt op, efterfølgende.. Men jeg
undre mig over hvorfor den ikke bare virker hver gang.

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 14:11

Bjarke Hansen skrev:

> Sådan ser det også ud hos mig

Med samme driver, eller?

> Dog undre jeg mig altid over, hvorfor du har sådan nogle
> forvoksede vinduer?? Har du sat alt på stort eller sådan noget?

Jeg kører med en skærmopløsning på 1920 x 1200 pixels og nogle
gange 1600 x 1024 så det er sikkert derfor. Samtidig kører jeg
med store skrifttyper for det er næsten nødvendigt med så høj en
skærmopløsning. De store skrifttyper resulterer i større vinduer.
Jeg er ganske simpelt for doven til at gå ned i opløsning og
skriftstørrelse for at tage et screenshot.

> [...]
> Har opgraderet flere gange.. Men den gider ikke blive ved at
> starte op Hver_gang og ikke efter 3-4 genstarts....

Det problem har jeg så aldrig oplevet og det hverken på Win2000
eller XP, men med en tidligere driver var der problemer med at
Win2000 ville vælge hardwareprofil under opstart. Det blev dog
forholdsvis hurtigt rettet fra Logitechs side.

Mouseware 9.75 har jeg også opgivet for her virker scroll over det
aktive vindue pludselig ikke længere, så tilbage til 9.73. iTouch
bliver ændret markant fra version til version og det tyder på at de
i bund og grund ikke ved i hvilken retning de skal gå. Et skridt
frem og to tilbage.
Noget tyder på at 1.83 er den version der kører bedst her og har
færrest bugs, så nu bliver jeg altså ved den, indtil videre.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-12-02 14:45

On Sun, 29 Dec 2002 14:10:58 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det problem har jeg så aldrig oplevet og det hverken på Win2000
>eller XP,

Jo, jeg har også haft det under win xp, (a)periodisk, altså kun
nogengange. Det var med den nyere driver, jeg brugte før. Jeg husker
ikke versionsnummeret, men det var den, der også fik driveren til at
crashe, når jeg trykkede på Media.

>Mouseware 9.75 har jeg også opgivet for her virker scroll over det
>aktive vindue pludselig ikke længere

Hva dælen laver de klovner? Men tak, jeg stod eller og ville
"op"gradere.

>Noget tyder på at 1.83 er den version der kører bedst her

Det er også den, jeg har. Nu problemer, bortset fra, at den ikke vil
vise skærmtekst, når min klodse finger kommer til at aktivere Caps
Lock.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 29-12-02 16:00

Peter Loumann skrev:

> Det er også den, jeg har. Nu problemer, bortset fra, at den ikke vil
> vise skærmtekst, når min klodse finger kommer til at aktivere Caps
> Lock.

Det er så ulempen ved 1.83 hvis man har behov for det.
Jeg nøjes med en biplyd når jeg rammer Capslock, NumLock osv. Hellere
det end koks i strømstyringen.

Madsen.