metal i micro ovn
Fra : Buffer

Dato : 27-12-02 17:32

Hej

Går ovnen i stykker, hvis der er meltal i den når den er i gang ?

Eller går det bare ud over maden (at den ikke bliver varm) ??

/LR

Fra : Jimmy

Dato : 27-12-02 18:14

"Buffer" <no.sp@m> wrote in message
> Hej
>
> Går ovnen i stykker, hvis der er meltal i den når den er i gang ?

Det afhænger af mængden af metal.

Metal har den egenskab, at det reflekterer mikrobølgerne, som derefter
rammer væggen igen og bliver ved med at fare rundt til de rammer noget, de
kan absorberes af.

En ske har aldrig ødelagt min ovn, men en pakke leverpostej i foliebakke med
sølvpapir over vil nok ikke være det sundeste

Mvh
Jimmy

Fra : Lars Stokholm

Dato : 27-12-02 18:29

In dk.videnskab, Buffer wrote:

>Går ovnen i stykker, hvis der er meltal i den når den er i gang ?

Jeg har hørt at en elpære i et glas vand vil lyse i en mikrobølgeovn.
Jeg formoder at vandets opgave er at absorbere de mikrobølger der ikke
absorberes af metallet (som Jimmy siger), og dermed undgå at oven
tager skade. Nu er mængden af metal i en elpære jo begrænset, jeg ved
ikke hvad der ville ske hvis den blev forøget.

--
Lars Stokholm

Fra : Morten Larsen

Dato : 29-12-02 14:08

> [...]
> tager skade. Nu er mængden af metal i en elpære jo begrænset, jeg ved
> ikke hvad der ville ske hvis den blev forøget.

Det lyder spændende, er det afprøvet af nogen her ?

Morten

Fra : Jørgen Koefoed

Dato : 14-01-03 15:45

> Det lyder spændende, er det afprøvet af nogen her ?
>
> Morten

Ja det virker fremragende... vandet er der kun for at absorbere
mikrobølgerne således at ovnen ikke overopheder. jeg lægger altid vandet ved
siden af.

Sparepære er de bedste til forsøget.. men

ADVARSEL SPAREPÆREN VIRKER IKKE BAG EFTER!!!

når en sparepærer først har været i mikrovnen er virker den kun, og jeg
gentager kun i mikrobølgeovnen... men der virker den også fint, det er bare
ikke så sjovt at man skal tænde mikroovnen for at lyse køkkenet op

normale pære virker dog også udmærket. men de bør ikke være derinde for
længe ellers bliver det for varmt.

så hvis nogen har en sparepære som er gået ud.. kan man altid bruge den til
forsøg i mikroovnen

Fra : Allan Ploug

Dato : 30-01-03 20:45

> Det lyder spændende, er det afprøvet af nogen her ?

Jæs-jæs! Det virker fint (også selv om pæren er sprunget :)...man kan i
øvrigt tydeligt se hvordan bølgerne er ret ujævnt fordelt i ovnen...

/Ploug

Fra : Rømer

Dato : 27-12-02 20:58

Jeg tror ikke det er metalmængden, men formen der er afgørende.
Glas med "guldkant" slår nogle gevaldige gnister.
Et glas Nutella, der lige skulle varmes en anelse, slog også noge
kæmpegnister.
Derimod er lidt folie på udsatte steder på fx lidt kød ikke noget problem -
og som nævnt en teske sker der heller ikke så meget ved.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 28-12-02 16:53

"R mer" <fupkonto@hotmail.com> wrote in message news:<3e0cb337$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Derimod er lidt folie på udsatte steder på fx lidt kød ikke noget problem -
> og som nævnt en teske sker der heller ikke så meget ved.

Det som er problemet er at energien skal absorberes et eller andet
sted.

De fleste micoovne har en sikring, der stopper den, hvis der ikke
bliver absorberet tilstrækkelig energi i det der er i ovnen.

Så sker der, iflg. en tråd i en engelsk sproget nyhedsgruppe det at
for meget energi går retur til senderen (waveguide), som så bliver for
varm.

Venligst

Carsten nielsen