Gulvafslibning!
Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-12-02 17:02

Hej gruppe

Jeg vil gerne have afslebet gulvet i min gang og på mine trappetrin. Jeg har
læst og set at man skal bruge sådan noget specielt gulvafslibningsolie så
det gamle lak ikke brænder fast i sandpapiret. Sådan noget olie kiggede jeg
nu på idag nede i Silvan, og det har en mal-kode på 3-1. Da jeg har en
gravid hunkat i huset, og derfor snart får små killinger, vil jeg helst
undgå at bruge sådan noget stads.
Mit spørgsmål er derfor om det kan lade sig gøre at slibe gulvene uden brug
af dette olie, eller om jeg bare er nødt til at vente på at killingerne
engang er flyttet hjemmefra ??
Det er jo ikke specielt store områder idet det bare er trappeafsatserne og
trinene, men hvad siger I herinde - nogen der har nogen erfaringer? Findes
der evt. noget andet man kan bruge (som ikke er giftigft)?

Mvh. Trine

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-12-02 18:17

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trinene, men hvad siger I herinde - nogen der har nogen erfaringer? Findes
> der evt. noget andet man kan bruge (som ikke er giftigft)?

Du skal ganske simpelt hen bruge petroleum, det gør gulvafslibere.

Det er kun nødvendigt hvis det er gammel olielak eller fernis.

Jeg ved ikke hvor giftigt det er, men man skal jo nok ikke drikke det..

John Vedsegaard

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-12-02 19:43

Findes

> Du skal ganske simpelt hen bruge petroleum, det gør gulvafslibere.
>
> Det er kun nødvendigt hvis det er gammel olielak eller fernis.

Det er jeg ret sikker på det er. Huset er fra 1887, og det er det originale
gulv, så der er højst sansynligt et ordenligt lag på På nær der hvor det
næsten er slidt væk selvfølgelig.

> Jeg ved ikke hvor giftigt det er, men man skal jo nok ikke drikke det..

Nej *s*, men det er nu også mest dampene (eller hvad man kalder det) jeg
tænker på. Petrolium lyder ikke specielt "sundt".

SKAL man bruge noget, eller kan man gøre det uden - evt. ved at skifte
sandpapiret noget oftere??

Mvh. Trine

Fra : Ole

Dato : 27-12-02 21:09

SKAL man bruge noget, eller kan man gøre det uden - evt. ved at skifte
sandpapiret noget oftere??

Hej Trine

Du kan sagtens gøre det ved at skifte sandpapir ofte, og brug bare noget
billigt sandpapir, hvis du kan få fat i noget. Den gamle lak brænder lige så
hurtigt fast i de dyre som det billige, men det kommer til at støve ret
meget, hvis du bruger en rystepudser til arbejdet.

Hilsen
Ole

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-12-02 23:28

Hej Ole!

> [...]

> hurtigt fast i de dyre som det billige, men det kommer til at støve ret
> meget, hvis du bruger en rystepudser til arbejdet.

Tak for fiffet Jeg vil undersøge markedet inden jeg investerer i noget
alt for dyrt sandpapir
Regner med at leje en kantsliber til arbejdet - det kan næsten ikke betale
sig at leje en gulvafsliber også, når det er så få regulære m2 der er tale
om.

Mvh. Trine

Fra : Jan Nissen

Dato : 27-12-02 22:18

On Fri, 27 Dec 2002 17:02:04 +0100, "Trine Piltoft"
<piltofts@post.tele.dk> wrote:

> [...]

>trinene, men hvad siger I herinde - nogen der har nogen erfaringer? Findes
>der evt. noget andet man kan bruge (som ikke er giftigft)?

Du kan bruge madolie, det har samme virkning som petroleum og det dyre
stads fra Silvan

mvh Jan

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-12-02 23:26

Hej Jan

> Du kan bruge madolie, det har samme virkning som petroleum og det dyre
> stads fra Silvan

Super..........lige sådan et svar jeg var ude efter. Tak for hjælpen

Mvh. Trine

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-12-02 00:22

"Jan Nissen skrev"

Findes

> Du kan bruge madolie, det har samme virkning som petroleum og det dyre
> stads fra Silvan
>
> mvh Jan

Hej Jan, har du prøvet det med madolie? Er vedhæftningen den samme eller
hvad, det lyder som en god ide.

John Vedsegaard

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-12-02 02:38

John Vedsegaard wrote:
> "Jan Nissen skrev"

> Hej Jan, har du prøvet det med madolie? Er vedhæftningen den samme
> eller hvad, det lyder som en god ide.

Madolie, det betyder vel en planteolie som f. eks. majsolie, eller hvad?

Er det mon en god ide? Noget af olien trænger vel ind i træet; jeg går
ud fra at gulvet skal efterbehandles. Lakering, oliebehandling eller
sæbebehandling?

Lakering: Kan madolien reducere lakkens indtrængning og vedhæftning (var
det det du mente, John?).
Oliebehandling: Er madolien kompatibel med den olie gulvet
efterbehandles med?
Sæbebehandling: Kan madolien forhindre sæbens indtrængning, måske
pletvis og dermed give skjolder?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-12-02 17:16

Hej Erik

> Er det mon en god ide? Noget af olien trænger vel ind i træet; jeg går
> ud fra at gulvet skal efterbehandles. Lakering, oliebehandling eller
> sæbebehandling?

Jeg har regnet med at gulvet skulle hvidolieres eller sæbebehandles - lidt
afhængig af hvor giftig den olie er man bruger når man hvidolierer. Det skal
ikke lakereres.

Vil da gerne høre om nogen har forsøgt sig med madolie til afslibning ?

Mvh. Trine

Fra : Jan Nissen

Dato : 28-12-02 18:35

On Sat, 28 Dec 2002 02:38:14 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>efterbehandles med?
>Sæbebehandling: Kan madolien forhindre sæbens indtrængning, måske

Majsolie er ok
Gulvsliberen som kommer i boligforeningen bruger det altid da han ikke
vil gå i de giftige dampe når han sliber gulvet, og det bliver
lakeret bagefter uden problemer.
Oliebehandling og sæbebehandling det ved jeg ikke hvordan det
reagerer på, men prøv evt. på et andet stykke træ.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-12-02 23:13

> [...]
> Oliebehandling og sæbebehandling det ved jeg ikke hvordan det
> reagerer på, men prøv evt. på et andet stykke træ.

Så må jeg prøve det en dag.

Gulvolie er for øvrigt lavet af rapsolie. Hvidolie er tilsat pigment,
sikkert pibeler.

John Vedsegaard

Fra : Web . Woman

Dato : 27-12-02 22:37

> [...]

brug
> af dette olie, eller om jeg bare er nødt til at vente på at killingerne

Du vil ikke udsætte killingerne for skidtet?
Men har intet imod at udsætte DIG SELV for det, når bare killingerne er væk?

Jeg er målløs!

Katte har ni liv. Du har kun ét. *S*
Og du overlever nok den sjat olie. Og det gør kattene med garanti også.

Mvh. Lisbeth

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-12-02 23:25

> Du vil ikke udsætte killingerne for skidtet?
> Men har intet imod at udsætte DIG SELV for det, når bare killingerne er
væk?

> Jeg er målløs!

Det behøver du skam ikke at være. Nu er dette jo ikke en katte-ng, men til
oplysning kan jeg fortælle at katte og andre mindre dyr, er noget sartere
overfor opløsningsmidler og andet giftigt stads, end vi mennesker er.
Specielt gravide katte og små killinger kan ikke tåle ret store mængder af
den slags. En sidegevindst er selvfølgelig at jeg også undgår skidtet ved at
undgå det, men jeg kan trods alt selv vælge..........det kan kattene ikke.
Jeg må derfor vælge for dem

> Katte har ni liv. Du har kun ét. *S*
> Og du overlever nok den sjat olie. Og det gør kattene med garanti også.

Takket være nogle gode, konstruktive svar herinde lader det nu til at både
kattene og jeg undgår olien......og jeg slipper derfor for at finde ud af
rigtigheden om de ni liv.

Mvh. Trine