Harpun
Fra : Jeppe

Dato : 27-12-02 15:57

Er der nogen der kan anbefale en rigtig god harpun?
Jeg skal bruge den til at skyde fladfisk og torsk i Århus bugt. Er
trykluftsharpuner ikke bedst?

Mvh
Jeppe

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 27-12-02 23:59

hvori består sporten i at jage fladfisk med harpun...... det er som at
stjæle slik fra små børn!!!

nøj

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-12-02 11:50

"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> hvori består sporten i at jage fladfisk med harpun...... det er som at
> stjæle slik fra små børn!!!

Sport ! Se lige min sidste flade på dk.binaer ( fladfisk )
I morgen kan du se et billed af min nytårstorsk

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-12-02 12:47

Så vidt jeg husker blev den da taget med kniv.

Henrik Manley

Fra : S.Arnvig

Dato : 28-12-02 14:15

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sport ! Se lige min sidste flade på dk.binaer ( fladfisk )
> I morgen kan du se et billed af min nytårstorsk

Flot fisk, Allan,
Er den taget i Øresund ?

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-12-02 14:59

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Flot fisk, Allan,
> Er den taget i Øresund ?

Lige præcis denne her blev vist taget "lidt længere nordpå" før den gik i
"nettet", men jeg har hørt om mange i samme størrelse fra Øresund

Allan Hansen

Fra : jhyden

Dato : 29-12-02 00:32

Køb en kort trykluftsharpun f.eks. en på 40 cm! Let håndterlig og
rigelig kraftig. Jeg en selv og flere andre i Frderikshavn er godt
tilfreds med en Raz40.

Mvh. Johnny.

http://www.kandu.dk/

Fra : jhyden

Dato : 29-12-02 00:33

http://www.kandu.dk/

Fra : Andersen

Dato : 29-12-02 12:13

Davs......

"> Er der nogen der kan anbefale en rigtig god harpun?
> Jeg skal bruge den til at skyde fladfisk og torsk i Århus bugt. Er
> trykluftsharpuner ikke bedst?

Du skulle overveje at få dig et håndspyd, i hvert fald til fladfisk.
Det er spild af tid at bruge en harpun til at fange fladfisk.

Leif Andersen

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-12-02 18:14

"Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er spild af tid at bruge en harpun til at fange fladfisk.

Pas nu på med håndspyddet. Pionereren Hans Hass jagede i sin ungdom både i
Middelhavet og i Caribien. Et af hans dyk var ved at ende galt. Han havde
spottet en meget stor fisk neden for nogle klipper. Da det var svært at
komme til, fastgjorde han snoren til håndspyddet til sin badebukser da han
klatrede ned af klipperne.Det lykkedes ham at ramme den store fisk, men den
trak ham i dybet da snoren stadig var fastgjort i badebukserne. Han fik dog
taget badebukserne af og undgik at gå i dybet med fisken. Dog måtte han
blive i vandet indtil det blev mørkt, da man ikke bare gik op i bar r**
dengang i 30'erne i det mondæne Cote A'zur.
Et billed fra hans bog "Jægere på havets bund" fra hans ungdom i 30'erne
ligger på dk.binaer ( rokke )

Allan Hansen

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 30-12-02 08:18

En 40cm trykluftharpun er et godt "universalvåben" til torsk og havkatte,
fladfisk "prikker" du med harpunen uden at affyre den eller med kniv.
Harpunen er ikke større end den kan være i fangstnettet, hvis dykket ikke
byder på fisk.
Dette er den foretrukne størrelse i Aalborg Sportsdykkerklkub, hvor langt de
fleste dyk er vragdyk.

Jan

Fra : Timo Jattu

Dato : 30-12-02 19:10

Til fladfisk er det spild at tid, at købe en harpun, der skal du bruge et
håndspyd alt andet er for tåbeligt. Annyway det er snart fredningstid for
fladfiskene så check lige med fredningstiderne - Envidere bør man ikke fange
ret mange fladfisk i foråret da de er ret dårlige i kødet, vendt til
efteråret. ( Der er naturligvis arter som er gode på forskellige
tidspunkter ) Med hensyn til elastik versus trykluft - mit klare valg er
elastik, da de kan tåle min meget pæne behandling. ( Har pt. destrueret 3
trykluftharpuner og ingen elastikharpuner siden 86 ), som jeg udsætter
harpunerne for i konkurrencer eller på vragdyk ( uden flasker ) el. anden
uv-jagt.

Nu jeg er i gang, kan dette måske bruges..

Man tager ud og uv-jæger* et par timer og fanger lidt til aftensmaden ( dem
der ikke har den største erfaring kan muligvis lægge et par timer til )
disse fisk renser man så og skære i små flade stykker a 3*10 cm cirka, de
kryderers efter behag med persille, paprika mix, koriander ( Persille til en
fisk, paprika til en anden ect ect... ) imens man har nydt sin øl, har man
jo husket at sætte en anden dykker til at lave en f...... masse butterdej,
og skåret chedar osten i stykker a 1/3 str af fiskestykkerne. Nu tager man
butterdej, læg fisk ovenpå, derpå lægges chedaren, og vores butterdej svøbes
omkring - husk at lukke butterdejspakken godt! Seriefremstil og spis løs -
resten af pakkerne kan blot fryses og nukes i microen når sulten igen ( ca.
1 time senere ) melder sig!

*) Yep uv-jagt er altid uden flasker.
--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
DK- DENMARK
info@s-d-i.dk
www.s-d-i.dk

Fra : S.Arnvig

Dato : 30-12-02 20:07

"Timo Jattu" <Timo@pbk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resten af pakkerne kan blot fryses og nukes i microen når sulten igen ( ca.

Kandidat til årets bedste indlæg.

Tak for opskriften.

Søren Arnvig

Fra : Jeppe

Dato : 30-12-02 15:40

Tak for svarene!
Jeg har bestilt følgende:
http://www.scubastore.com/producte.asp?id=22&id_modelo=3500&desde=1
En 40cm. model. Nu glæder jeg mig til at komme ud på ammunitionsprammen,
hvor jeg tit har set nogle rigtigt store torsk.
Så skulle aftensmaden være sikret...

Mvh
Jeppe

Fra : Jan Peterson

Dato : 30-12-02 21:08

"Jeppe" <jbomholtSPAM@mail.dk> skrev | Jeg har bestilt følgende:
| http://www.scubastore.com/producte.asp?id=22&id_modelo=3500&desde=1
| En 40cm. model. Nu glæder jeg mig til at komme ud på ammunitionsprammen,

Gider du skrive en anmeldelse, når du får den prøvet af?
Den koster jo ikke alverden, men jeg er lidt usikker på om 40 cm er lang
nok.
vh Jan Peterson

Fra : Timo Jattu

Dato : 31-12-02 06:27

Tja du kan få min anmeldelse - Ikke en harpun jeg vil anbefale til noget som
helst ! (Desværre - så først Jeppes indlæg i dag. ) - Jeg har selv haft en
40cm der holdt to dyk... Generelle problemer, nylon pakninger, alurør,
kikset sikring, dårlig aftrækker mekanisme, dårlig træfsikkerhed ect ect
ect.... Et vigtigt råd med denne harpun hvis du skyder og spydet ikke kommer
helt ud ( afstandmangel) så kan den gå i udu i første skud - men hvis man
passer på den som den var et lille æg kan den muligvis holde...

Fra : Kalle

Dato : 30-12-02 23:40

Jeg har en Asso 40 der stadig holder. Den har godt nok lige fået skiftet en
lille O-ring men den har også "kørt" i 5 år så det er vel ok.
Ved ikke om de stadig laver den, men den kommer fra Technisub.

God jagt

Kalle

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 31-12-02 01:20

Min er også en ASSO 40 men fra Seac Sub, den har holdt i 7år, dog har jeg
skiftet stemplet sidste år (< 100kr.).
ASSO harpunerne og reservedele fås stadig fra seac sub, som forhandles af
Dykkercenteret.
Jeg vil give Timo ret i at elastikharpuner er det eneste rigtige til
"rigtig" UV-jagt, men til vragdykning med flasker, hvor man af og til møder
en torsk eller havkat, der skal med op til frokost, er en 40cm.
trykluftharpun stadig et godt kompromis. En elastikharpun på 1-2m er ikke
sjov at svømme rundt med på et vrag, hvis der ikke er fisk, og i værste fald
skyder man igennem en stålplade og kan vinke farvel til spyddet.

Jan