Start i børnehave!
Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:25

Hej NG!

Min datter som bliver 3 til januar er startet i børnehave her pr. 1. dec. og
jeg har siden da observeret et kæmpebehov for opmærksomhed, og hun er blevet
meget mere pylret, hvilket hun normalt aldrig før har været. Det er
pludseligt blevet "ret" besværligt at få hende lagt i seng!

Vi er blevet alene i sommers, og det har hun faktisk taklet utroligt flot,
det er selvfølgelig muligt at disse to ting inden for et halvt år har været
for meget.

Er det en ganske normal reaktion, hun er kommet med oven på børnehavestart?

Per

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-02 00:29

Per Ahm wrote:
> Er det en ganske normal reaktion, hun er kommet med oven på
> børnehavestart?

oven på det du fortæller så, Ja.... det er helt normalt....
nu ved jeg dog ikke hvilket miliø hun kommer fra før, om det var vuggestue
eller dagpleje....
var det det sidste så synes jeg det er helt normalt, idet hun pludselig har
langt flere at kæmpe med opmærksomheden om, og flere ældre børn der kan mere
og sådan......

giv hende lidt ekstra opmærksomhed et stykke tid og se om det ikke
hjælper... prøv evt at forlænge sengetidsritualet lidt, med en ekstra
historie og lidt hyggesnak i sengen..... det kan være det er nok.... at hun
lige ved at i den tid hvor hun bliver puttet har hun dig helt for sig
selv.....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:34

Det var dagpleje...

Jeg havde selv tænkt tanken, at før var de 5 om en voksen, og hun var selv
den største. Og det gav selvfølgelig meget mere opmærksomhed når de kun var
de få!

Historien vil jeg prøve, vi har endnu aldrig haft disse ritualer! Jeg har
sikkert været "ræj" for at det blev en vane ikke at kunne sove uden!

Per

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:48

"Per Ahm" <per.ahm@stofanet.(dk)> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Historien vil jeg prøve, vi har endnu aldrig haft disse ritualer! Jeg har
> sikkert været "ræj" for at det blev en vane ikke at kunne sove uden!

Selvfølgelig skal du da læse historie for din datter, inden hun skal sove.
Det skal være en vane. Og det er en god vane. Hvis du kan komme til det.
Jeg har læst historie for min søn næsten hver dag. Han elsker det. Og det er
kun godt for barnet. Barnet lærer af alt det du læser. Og det giver da også
tryghed hos barnet.
Jeg falder nogen gange i søvn sammen med ham. Men pyt med det. Hvad gør man
ikke for sit barn.

Jens B.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:47

Jeg tror bestemt i har ret!

Vi starter i morgen

Per Ahm

http://home1.stofanet.dk/per.ahm/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-02 00:47

Per Ahm wrote:
> Det var dagpleje...
>
> Jeg havde selv tænkt tanken, at før var de 5 om en voksen, og hun var
> selv den største. Og det gav selvfølgelig meget mere opmærksomhed når
> de kun var de få!

mon ikke der er fat i noget der så ;)

> Historien vil jeg prøve, vi har endnu aldrig haft disse ritualer! Jeg
> har sikkert været "ræj" for at det blev en vane ikke at kunne sove
> uden!

for nogle børn er det jo en vane, men det er jo op til forældrene at bryde
vaner hen ad vejen.....
hvis du nu en periode forsøger det med historien, eller evt lave en
"godnatsnak" hvor i snakker om hvad der er sket i løbet af dagen og hvad der
skal ske i morgen, eller i weekenden, eller når i skal spise hjemme ved
farmor... sådanne dagligdags små samtaler, som man måske godt kunne føre ved
spisebordet, men som jeg synes er ekstra hyggelige at have ved sengetid.....

jeg har aldrig brugt at læse for min søn fast, men har i perioder brugt
sengetidssnakken, hvis jeg har fornemmet at han havde brug for mere tid med
mig.....
vi har også brugt at putte en time på sofaen bare for at putte sammen, eller
se en udsendelse sammen ( nu er han 8 og interesserer sig for flere af de
spændende programmer der er på tv ved 20 tiden)....

jeg tror det primære er at barnet har en fornemmelse af at focus er 100% på
_mig_... ikke på tv eller maden eller noget andet der liiiige skal
ordnes..... det er jo helt individuelt hvordan man vil gøre det...... for
nogle er det samtaler, for andre historier, og for andre igen noget helt
3......
det handler bare om hvad der fungerer for jer ;)

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:57

> jeg har aldrig brugt at læse for min søn fast, men har i perioder brugt
> sengetidssnakken, hvis jeg har fornemmet at han havde brug for mere tid
med
> mig.....

Jeg har nok været for "heldig" med at når klokken alligevel nærmede sig
20:00, bad hun selv om at komme i seng, og inden sutten var i munden var hun
næsten væk....

Så jeg tager gerne kampen op nu... For hun har altid været uovertruffen næm
hvad dette angår!

> [...]
> se en udsendelse sammen ( nu er han 8 og interesserer sig for flere af de
> spændende programmer der er på tv ved 20 tiden)....

Det er vi normalt også meget gode til, men det er så oftest her vi læser,
synger og får de hyggelige snakke...
Men tiden er nok kommet til evt. at ændre lidt på noget af det, og så tage
den ved senge kanten!

> [...]

> 3......
> det handler bare om hvad der fungerer for jer ;)

Du har ganske ret, jeg er så heldig med at hun hellere vil hjælpe med at
skrælle kartofler, snitte peber e.lign. end at hun vil kigge TV mens maden
laves....

Så modet er højt! og tak for tippet med hygge snakken ved senge kanten!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-12-02 01:04

Per Ahm wrote:

> Jeg har nok været for "heldig" med at når klokken alligevel nærmede
> sig 20:00, bad hun selv om at komme i seng, og inden sutten var i
> munden var hun næsten væk....

børn udvikler sig jo hele tiden, så det kan ændre sig mange gange endnu*G*
min søn har næsten hele sit liv haft sengetid ved 21 tiden..... i perioder
lidt før eller efter, afhængig af hvor tidligt vi skulle op eller hvor træt
han var..... men den har ikke svinget ret meget mere end en halv time hver
vej......

> Så jeg tager gerne kampen op nu... For hun har altid været
> uovertruffen næm hvad dette angår!

lyder skønt*G* og forhåbentlig bliver det jo ikke en kamp, men blot en
periode i skal igennem, og så kommer i stærkere ud på den anden side ;)

> Det er vi normalt også meget gode til, men det er så oftest her vi
> læser, synger og får de hyggelige snakke...
> Men tiden er nok kommet til evt. at ændre lidt på noget af det, og så
> tage den ved senge kanten!

det er da et forsøg værd*G*

> Du har ganske ret, jeg er så heldig med at hun hellere vil hjælpe med
> at skrælle kartofler, snitte peber e.lign. end at hun vil kigge TV
> mens maden laves....

det er min søn så inden for det sidste år også begyndt på... og så får han
lov til det*G* ligesom vi også er begyndt at læse lektier mens jeg står med
maden...... det er hyggeligt at være i køkkenet begge to ;)

> Så modet er højt! og tak for tippet med hygge snakken ved senge
> kanten!

sure thing..... jeg håber det har den ønskede effekt*G* ellers må vi i
tænkebox igen*G*

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 01:10

Tusind tak for "støtten"

Jeg siger til hvis du skal i tænke boks!

Fra : Tine Andersen

Dato : 27-12-02 10:19

"Per Ahm" <per.ahm@stofanet.(dk)> wrote in message
> [...]
>

> Historien vil jeg prøve, vi har endnu aldrig haft disse ritualer! Jeg har
> sikkert været "ræj" for at det blev en vane ikke at kunne sove uden!

Lige præcis historielæsningen er en hammergod vane at introducere. Børn, der
får læst meget højt, bliver selv gode læsere og bliver glade for bøger.
Tillige udvider det deres ordforråd, da der altid er et par ord, der ikke
indgår i det daglige sprog.

Jeg læser stadig hver aften for min 10-årige - hun læser selv glimragende,
men det er så hyggeligt, og så kan vi læse noget lidt sværere, end hun selv
kan magte. For tiden er det Hobitten, vi er i gang med. Far kan også godt
lide at lytte med...

Tine

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:38

Hej Per

Jeg oplevede lidt af det samme med min søn. Mon ikke at det er fordi der er
så mange nye. Mange nye input og så derved bliver lidt pylret når hun kommer
hjem. For at få lidt mere opmærksomhed / tryghed. Hvad hun ikke får så meget
af i børnehaven. Og som hun ellers er vant til.
Det går over. Hun skal bare have tid til at falde til.

Jens B.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:38

Hej igen Jens!
Jeg satser på det bedste, og vi er sammen om alting, hun elsker at være med
ved køkken boret osv... Så der er meget fælles tid sammen selvom der er de
daglige gøremål som enefar.

Per A

Fra : Jens B

Dato : 27-12-02 00:58

> [...]
med
> ved køkken boret osv... Så der er meget fælles tid sammen selvom der er de

Jeg er selvstændig. Og det kan da indimellem være en hård dag. Og så
bagefter i børnehave og hente barn. Tja det havde da været lettere hvis man
var 2.
Men jeg er glad for at have min søn hjemme. Og han er glad for at være her.
Og han elsker sin børnehave. Så de mange glæder er besværet værd.

Jens B.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 00:59

Jeg har selv været selvstændig i 6 år men stoppede 1 år før vi blev alene,
da moderen startede som elev. Så jeg kunne overtage de hjemlige gøremål med
at hente barn, lave mad m.m.

Det har måske hjulpet lidt vedr. det med at få hende fultid ???

Fra : Henriette

Dato : 27-12-02 02:08

> [...]
>

> Vi er blevet alene i sommers, og det har hun faktisk taklet utroligt flot,
> det er selvfølgelig muligt at disse to ting inden for et halvt år har

Det er - som du skriver måske en reaktion på børnehaven, eller en blanding
af begge ting. I hvert fald synes jeg at du skal være opmærksom på at nogle
børn reagerer "sent". Selv har vores den ældste altid reageret 4-6 måneder
efter at der er sket omvæltninger i hendes liv. Institutionsskift, flytning,
blevet storesøster m.m.
At I har det godt og at hun har tacklet at I er blevet alene på en flot måde
er jo ikke ensbetydende med at der ingen reaktion er (sådan opfatter jeg nu
heller ikke det du skriver). Det kan jo være at det først nu går op for
hende at det er hverdag og at I skal forblive alene sammen. Måske har hun så
lige brug for at vide at du er der for hende - hvilket du jo tydeligvis er.
Man er jo ofte selv træt ved børnenes puttetid og har brug for voksenfred,
men det er godt givet ud for at genskabe trygheden. Jeg synes Sabinas råd
med en "sengesnak" er rigtig godt. (Vil prøve det selv).

Du er heldig at din datter ellers har været god til at falde i søvn (har
desværre ikke de samme erfaringer der), og det kommer sikkert igen, når hun
har fundet ud af at far er der stadig.
Men børns rytme kan sagtens pludselig ændre sig. Bedst som man troede det
var sådan og på den måde er det pludselig helt anderledes. Det betyder
heller ikke altid at der er noget "galt". De er jo ikke helt forudsigelige
de små størrelser

Held og lykke med putningen (og alt det andet).

Henriette

Fra : Per Ahm

Dato : 27-12-02 11:40

Takker du!