Klassikeren: Netværk 98 vs. XP
Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 15:24

Hej allesammen

Jeg sidder med det efterhånden ret "klassiske" problem med at XP og Win98SE
ikke vil arbejde sammen i netværk...

De er begge tilsluttet samme switch og kan begge gå på nettet... (Også
samtidigt selvfølgelig, så det er ikke IP-adresserne den er gal med...)

98'er-maskinen kan godt få forbindelse til min anden 98'er-maskine, men ikke
til XP'maskinen...

Alle tre maskiner har følgende net-snask installeret:

Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
IPX/SPX(NetBIOS)-kompatibel transportprotokol
NetBEUI-protokol
TCP/IP Internetprotokol

Jeg har haft det til at virke før (pre-formatering af begge alle 3
maskiner), og jeg er _sikker_ på at det eneste jeg var nødt til at
installere var NetBEUI-protokollen fra XP-CD'en, men jeg er ved at komme i
tvivl...

Så nu håber jeg at der sidder en eller flere derude, som er i julehumør og
lige kan give mig et evt. hint om hvad det er jeg gør forkert eller hvad det
er jeg mangler...

På forhånd tak

Godt nytår til alle derude...

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 15:28

"Martin Kær" <avatar_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De er begge tilsluttet samme switch og kan begge gå på nettet... (Også
> samtidigt selvfølgelig, så det er ikke IP-adresserne den er gal med...)

Det kan det nu godt være, der står "switch", så hvad er ipèrne på de 3
maskiner.

> 98'er-maskinen kan godt få forbindelse til min anden 98'er-maskine, men
ikke
> til XP'maskinen...

Ligger xp på et ntfs drev eller et fat32 drev ?
Er det begge w98 der ikke kan se xpèn ?

mvh Jens

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 15:33

> Ligger xp på et ntfs drev eller et fat32 drev ?

Ups... Glemte jeg vist at sige... XP ligger på et FAT32

> Er det begge w98 der ikke kan se xpèn ?

Det er begge Win98SE'er, ja...

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 16:03

> Det er begge Win98SE'er, ja...

Det skal også siges at hvis jeg prøver at pinge de forskellige computere,
både fra xp og fra 98 lykkes det til dels... Den ene Win98 kan begge veje og
det samme kan XP'en, men den sidste virker en anelse ustabil og vil ikke
rigtigt pinge nogen eller noget... Men den kan pinges...

De 2 andre lykkes det som sagt med 100%, så den tredje 98'er får lov at
vente til en anden dag, så nu skal vi bare lige have gjort noget ved XP'eren
og den 98'er som virker...

De vises stadig ikke i hinandens "Andre Computere/Netværkssteder"

Nogen lysende idéer?

Anyone?

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 16:11

> Det kan det nu godt være, der står "switch", så hvad er ipèrne på de 3
> maskiner.

Hvad tænker du på mht det?

Jeg har 2 stk. dynamiske IP-adresser, så derfor kan jeg have 2 maskiner på
samtidigt... Den sidste må jo så bare leve uden en TCP/IP-protokol når det
hele ellers kører...

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 16:35

> [...]
> samtidigt... Den sidste må jo så bare leve uden en TCP/IP-protokol når det

At jeg har set eksempler på at tdc har uddelt ipèr til samme kunde som hed
80 62 16 xx og 80 63 16 xx , det er ikke samme undernet, og trafik skal så
manuelt routes mellem de to maskiner.
Din tredje får en 172 adresse da du kun har to offentlige fra tdc og det er
en helt anden type ip adresse.
Det problem forsvinder med en NAT router, der bestemmer man selv sin
opsætning.

mvh Jens

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 16:48

> [...]
er
> en helt anden type ip adresse.
> Det problem forsvinder med en NAT router, der bestemmer man selv sin

Det er lidt henad hvad der er tilfældet her, men ikke desto mindre snakker
vi om at jeg frigør IP-adressen fra den ene 98-pc inden jeg, _fysisk_,
piller kablet ud af maskinen og flytter det over i den anden 98-pc hvor jeg
så får den til at hente en IP-adresse... Det der dog kan undre mig er at
IP-adressen ikke er den samme fra 98 til 98... Ved godt IP'en er unik, men
det virker ikke helt som om det er rigtigt som du selv siger...

Ellers nogen idéer?

Fra : Jens

Dato : 26-12-02 16:54

> [...]
> IP-adressen ikke er den samme fra 98 til 98... Ved godt IP'en er unik, men
> det virker ikke helt som om det er rigtigt som du selv siger...

Ipèn skifter mellerm de 2 fordi netudbyderen reserverer en ip på mac
adressen på netkortet i en af ham fastsat tidsperiode.
Hvis en mac adresse er væk fra nettet i en længere periode kan en anden få
ipèn, du får så bare en anden ip til dit netkort.

Mac adressen fremgår i dos af ipconfig /all på xp/w2k og med winipcfg på w98

mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-02 17:48

Martin Kær wrote:
> Jeg har haft det til at virke før (pre-formatering af begge
> alle 3 maskiner), og jeg er _sikker_ på at det eneste jeg var
> nødt til at installere var NetBEUI-protokollen fra XP-CD'en,
> men jeg er ved at komme i tvivl...

Det burde virke med med både IPX og Netbeui.

Og IP-adresserne er så underordnet i den sammenhæng.

Check at fil-deling kun er knyttet til Netbeui (eller IPX)
og IKKE til TCP/IP, som kun skal bruges til Internet,
som jo virker OK.

Sørg for at dine brugernavne på de 2 98'ere er oprettet
som brugere på din Win XP maskine - ellers far de ikke
adgang (kan også laves med noget gæste account, men
det er nemmere bare at oprette brugernavntet - og uden
password, så de bare har fri adgang).......

Så burde det fungere uden problemer !

> Godt nytår til alle derude...

Tak i lige måde

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 20:56

> Det burde virke med med både IPX og Netbeui.

Ja, ikke?

> Og IP-adresserne er så underordnet i den sammenhæng.

Har så fået at vide at det er afhængigt af at alle IP'er eller de to som
bliver tildelt af TDC har samme Subnet-mask...

Og det har de ikke...

Derfor er jeg blevet rådet til at investere en lille plougman i en router...

> Check at fil-deling kun er knyttet til Netbeui (eller IPX)
> og IKKE til TCP/IP, som kun skal bruges til Internet,
> som jo virker OK.

Det er kun i 98 du kan binde TCP/IP Fil- og Printerdeling...

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 21:05

Der var lige et kiks med den sidste besvarelse... Den kom en anelse for
tidligt af sted... Her er den i sin fulde længde!

> [...]

> som jo virker OK.

Det er kun i 98 du kan binde TCP/IP Fil- og Printerdeling...
Det lader sig ikke gøre at trykke på "Egenskaber" for NetBEUI i XP

> [...]
> det er nemmere bare at oprette brugernavntet - og uden
> password, så de bare har fri adgang).......

Og hvordan mener du lige der?

At det brugernavn som er logget på på 98 maskineerne skal laves som en konto
i XP?
Det er mit eget navn og det er det samme som jeg er logget på XP med... Så
dét skulle ikke være et problem, med mindre det selvfølgelig giver en
konflikt at jeg allerede er logget på XP når 98'er-maskinen prøver at logge
på i mit navn...

> Så burde det fungere uden problemer !

Tja... Med Microjunk er intet sikkert!

Fra : Cubus

Dato : 26-12-02 23:54

"Martin Kær" <avatar_dk@hotmail.com> skrev

> Det er kun i 98 du kan binde TCP/IP Fil- og Printerdeling...
> Det lader sig ikke gøre at trykke på "Egenskaber" for NetBEUI i XP

Nej, det er også at finde i XP. Her skal man finde frem til vinduet
Netværksforbindelser. I menulinjen klikkes videre til Avanceret >
Avancerede indstillinger. I sidstnævnte dialogboks er der mulighed
for at afkrydse om en given protokol skal anvendes til en given tjeneste.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-12-02 01:29

Martin Kær wrote:
> Har så fået at vide at det er afhængigt af at alle IP'er eller
> de to som bliver tildelt af TDC har samme Subnet-mask...
> Og det har de ikke...

Det er også ligegyldigt, hvis du bruger Netbeui eller IPX, da de
er
ligeglade med dine IP-adresser.

Det er kun relevant, hvis du bruger TCP/IP til lokalnet også !

> Det er kun i 98 du kan binde TCP/IP Fil- og Printerdeling...
> Det lader sig ikke gøre at trykke på "Egenskaber" for NetBEUI
> i XP

Jo under avancerede indstillinger

> Og hvordan mener du lige der?
>
> At det brugernavn som er logget på på 98 maskineerne skal
> laves som en konto i XP?

Ja

> Tja... Med Microjunk er intet sikkert!

Jeg har en tilsvarende opsætning - og der fungerer
det uden problemer.

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : CS

Dato : 26-12-02 17:54

> [...]
>

> Klientprogram til Microsoft-netværk
> Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
> IPX/SPX(NetBIOS)-kompatibel transportprotokol

Du skriver længere oppe i tråden, at du får tildelt to iper fra TDC. Disse
dynamiske iper har det med at havne i forskellige grupper så jeg ville
anbefale dig at køre lokal netværk via IPX/SPX og Netbeui protokollerne. Du
kan så forhindre den 3 pc i at hente ip fra TDC ved at tildele den en fastip

Har du indstillet rammetypen under IPX/SPX(NetBIOS) protokollen, den skal
være ethernet 802,3?

Du kører ikk med firewall, vel?

- CS

Fra : Martin Kær

Dato : 26-12-02 21:10

> Du skriver længere oppe i tråden, at du får tildelt to iper fra TDC. Disse
> dynamiske iper har det med at havne i forskellige grupper så jeg ville
> anbefale dig at køre lokal netværk via IPX/SPX og Netbeui protokollerne.

Det var også min tanke at gøre det via NetBEUI, som altid, men det virker
ikke...

>Du kan så forhindre den 3 pc i at hente ip fra TDC ved at tildele den en
fastip

Det er allerede gjort... Jeg slog TCP/IP fra på pc nr. 3...

> Har du indstillet rammetypen under IPX/SPX(NetBIOS) protokollen, den skal
> være ethernet 802,3?

Den stod som "Autogenkend" i både XP og 98, men nu er den Ethernet 802,3.
Det hjælper dog ikke det fjerneste...

> Du kører ikk med firewall, vel?

Så kan det jo ikke lade sig gøre at pinge pc'en, vel?
Tro mig... _Den_ mulighed var den første der blev elimineret ved at slå
firewall'en fra...

Ellers nogen idéer?

MK

Fra : CS

Dato : 27-12-02 00:06

> Ellers nogen idéer?

Øhh ja måske...

På win98 maskinerne under egenskaber for IPX/SPX kompatibel protokol ->
Netbios, findes der en funktion som hedder som følger: "Jeg ønsker at
aktivere Netbios over IPX/SPX"

Hvis den ikk er aktiviveret, så prøv at aktivere den

Kan XP maskinen forresten se 98'erne?

Det_skal_kunne lade sig gøre, kører med næsten samme løsning medbåde XP og
98 maskiner uden problemer. Har dog dynamiske ip'er til alle maskinerne, som
det før er nævnt er ip'erne navnet i forskellige grupper, så lokalnetværket
kører over IPX/SPX protokollerne

- CS

Fra : Jens

Dato : 27-12-02 01:22

"CS" <cs@sleepy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> det før er nævnt er ip'erne navnet i forskellige grupper, så

Ipx og netbui er en løsning der kan bruges, men ved kun at bruge èn protokol
er det nemmere at kontrolere hvad der sker på hjemmenettet, da ipx trafik
kan pakkes ind i tcp/ip pakker, (det er der en del spil der gør) kan de
sendes over nettet også, og det er ikke så smart.
En ren tcp/ip løsning er derfor at foretrække, især med de billige hjemme
switche og routere som ikke har stateful inspection af pakkerne.
Så kan man i router loggen se hvilken "uautoriseret" trafik der er, og
behøver ikke bekymre sig om ipx og netbeui trafik.

Hvis min betragtning er forkert så fortæl gerne hvorfor.

mvh Jens

Fra : CS

Dato : 27-12-02 11:36

> [...]
> behøver ikke bekymre sig om ipx og netbeui trafik.
>
> Hvis min betragtning er forkert så fortæl gerne hvorfor.

Det er sikkert helt korrekt, men ser ikk det store problem i denne løsning.
Personligt har jeg ingen router, men bliver tildelt 4 dynamiske ip'er fra
TDC. Alt hvad der hedder fildeling er derfor bundet til IPX protokollen. Og
i øvrigt har jeg derfor ingen problemer med åbne porte eller mangel derpå!

- CS

Fra : Jens

Dato : 27-12-02 12:05

> [...]
Og
> i øvrigt har jeg derfor ingen problemer med åbne porte eller mangel derpå!

Den opsætning turde jeg ikke køre med.
Du har jo heller ingen lukkede porte, alt er åbent for alle (med mindre du
har en softwall som ikke er nævnt)
Dine ipèr er public fra dtc og kan ses fra netttet.
Det er muligt fildeling ikke kører over ip men hvad med dos og telnet
komandoer udefra, hvordan holder du styr på dem ?
Jeg har en bekendt der brugte den løsning, og da jeg kendte hans tdc ip
kunne jeg med computeradministration connecte til hans maskine og lave hvad
jeg havde lyst til...... husk på at xp har delinger som ipc$, c$ og admin$
dem kan du jo ikke bestemme skal køre på ipx eller netbeui (de er til remote
administration og fjernskrivebord)

En lidt farlig brug af avanceret OS som xp måske.

mvh Jens

Fra : Martin Kær

Dato : 27-12-02 07:49

> [...]
> aktivere Netbios over IPX/SPX"
>
> Hvis den ikk er aktiviveret, så prøv at aktivere den

Den er aktiveret

> Kan XP maskinen forresten se 98'erne?

Nope... Desværre...

> [...]
som
> det før er nævnt er ip'erne navnet i forskellige grupper, så

Det virker ikke umiddelbart sådan...

-MK

Fra : CS

Dato : 27-12-02 11:51

> Nope... Desværre...

Hmm nu blliver det mystisk. Hvis 98'erne kan se hinanden er de sikkert sat
korrekt op. Vil derfor anbefale dig at gennem tjekke alt på XP'en med hensyn
til arbejdsgrupper, firewall og diverse protokoller.

Du får ikk forbindelse ved at gå i kør og skrive \\computernavn ??

Er ikk sikker, men mener at XP kræver man har en delt mappe før den virker
på netværk, men ret mig hvsi det er forkert

- CS

Fra : caz@work

Dato : 27-12-02 14:17

Kære alle.

Dette er desværre ikke et svar til denne tråd, omend jeg har lignende
problemer mellem XP prof. og WIN 98 se.

Er der nogen der kan henvise til noget generel Netværksviden er det også
helt i orden.

Jeg vil ikke påstå jer er ferm til netværk, men har dog formået at sætte mit
eget "net" op derhjemme... troede jeg.

Jeg har en TDC ADSL abonnement, Speed Stream router (alle porte er åbne),
samt en HUB tingest hvor begge PC'er er sat på. Der er dynamisk tildeling af
IP adresser- og det er den eneste protocol der er installeret.

Som det er nu, bruge jeg kun netværket til at logge på Internettet. Før
kunne jeg dele en printer, og en mappe på XP'en, og en mappe på Win 98'en -
men desværre ikke mere (det var fra starten ustabilt, og nogen gange
afhængig af hvilken maskine der startede først).

Jeg har været igennem opsætningen igen og igen- uden held. Begge Norton
firewalls har været slået fra.
Det der gjorde forskelle har været en installation af en Cisco VPN client på
XP'en- herefter var der ikke forbindelse mellem PC'erne..

I fremtiden (næste år) kommer der yderlige en PC til, der skal kunne
benyttes i hele huset. Dvs. der til HUB'en sættes et trådløst modul- og
samtidig en i den nye bærbare PC.

Spørgsmålene/opgaverne:
1) Sikkerhed?? gerne via SW-firewalls på hver PC, men kan jeg så se de andre
PC'er, og hvordan gøres det?
2) Det skal være muligt via en VPN-client (CISCO) at logge på fimaets
netværk (virker nu på WIN98 maskinen) men kan det forsat lade sig gøre?
3) Der skal være mulighed for at benytte Internet på alle PC'er.

Findes der lette løsninger? findes der nogle gode hjemmesider der behandler
emnet?

... jeg kan selvfølgelig kommer med flere nøjagtigte oplysninger når dette
behøves...og når jeg kommer hjem!

Godt nytår
Carsten