Sværddrager
Fra : Alex Sørensen

Dato : 26-12-02 12:53

Jeg har ført hørt at sværddrageren kan skifte køn, men mener også at have
læst at hunnerne ikke udvikler sværd, ved kønsskifte. Imidlertid er en af
mine hunner ved at udvikle dette sværd. Pt er det ca. 5 mm langt. Andre der
har samme erfaring?

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : Plesner

Dato : 26-12-02 15:06

> Jeg har ført hørt at sværddrageren kan skifte køn,

Det er en meget populær vandrehistorie...

> men mener også at
> have læst at hunnerne ikke udvikler sværd, ved kønsskifte.

Der er to mulige scenarier, hvor man kan forledes til at tro, at et
kønsskifte har fundet sted: Nogle unge hanner er nogle gange MEGET længe
om at udvikle et sværd. I dette tilfælde har det hele tiden været hanner
- de har bare endnu ikke udviklet hannens særlige karakteristika. Gamle
hunner kan udvikle sværd, på grund af at de på et tidspunkt begynder at
udvikle relativt meget manligt kønshormon i forhold til mængden af
kvindeligt kønshormon. Disse hunner er blevet for gamle til at producere
unger, men selv om de til en vis grad kommer til at ligne hanner, kan de
aldrig befrugte en hun. Selv om det kan komme til at se rigtigt ud, så
får en sådan hun aldrig udvikle funktionelle parringsorganer.

> Imidlertid
> er en af mine hunner ved at udvikle dette sværd. Pt er det ca. 5 mm
> langt. Andre der har samme erfaring?

Det er set mange gange - du ved formentlig selv bedst, om det er en sent
udviklet, men ung han eller en gammel hun, som ikke længere kan producere
unger.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 26-12-02 21:01

"Plesner" wrote in message

> [...]
> aldrig befrugte en hun. Selv om det kan komme til at se rigtigt ud, så
> får en sådan hun aldrig udvikle funktionelle parringsorganer.

Det er også min erfaring fra den gang jeg havde sådanne.
Jeg ligestillede det lidt med gamle damer...de kan også få overskæg, men de
kan ikke befrugte en anden kvinde

Nette

Fra : Alex Sørensen

Dato : 27-12-02 16:32

Jeg tror jeg har en gammel hun-sværddrager gående så. Den er i hverttilfælde
ikke ung. Men tak for hjælpen. Jeg tror jeg slutter mig til Nettes filosofi