Dato?
Fra : Allan Grauholm

Dato : 26-12-02 11:41

Mit html er temelig rusten, og jeg ønsker at sætte en dato ind i siden, men
kan ikke huske koden for den?

Jeg ønsker også en rulle menu der laver side henvisning, men samme problem -
kan ikke huske koden?

Med venlig hilsen

Allan Grauholm

Fra : jopa

Dato : 26-12-02 11:47

Allan Grauholm wrote:
> Mit html er temelig rusten, og jeg ønsker at sætte en dato ind i
> siden, men kan ikke huske koden for den?

Du kan ikke gøre det med HTML
Prøv denne gruppe news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

jopa
www.johns-web.dk
www.jp-web.dk

Fra : Ole Hanelius

Dato : 26-12-02 13:12

"Allan Grauholm" <Allan@grauholm.dk> wrote in

> [...]
> siden, men kan ikke huske koden for den?
>
> Jeg ønsker også en rulle menu der laver side henvisning, men samme

Hej Allan, her har du et lille script der kan vise live dato.

<!--
intVisning = 1;
var strDay="";
var strMonth="";
var strDateout="";

dtmDate = new Date();
intDay = dtmDate.getDate();
intMonth = dtmDate.getMonth();
intWeekday = dtmDate.getDay();
intYear= dtmDate.getYear();

if(intWeekday == 0)
strDay = " Søndag"
else if(intWeekday == 1)
strDay = " Mandag"
else if(intWeekday == 2)
strDay = " Tirsdag"
else if(intWeekday == 3)
strDay = " Onsdag"
else if(intWeekday == 4)
strDay = " Torsdag"
else if(intWeekday == 5)
strDay = " Fredag"
else if(intWeekday == 6)
strDay = " Lørdag"

if(intMonth == 0) {
strMonth = "Januar "}
else if(intMonth ==1)
strMonth = "Februar "
else if(intMonth ==2)
strMonth = "Marts "
else if(intMonth ==3)
strMonth = "April "
else if(intMonth ==4)
strMonth = "Maj "
else if(intMonth ==5)
strMonth = "Juni "
else if(intMonth ==6)
strMonth = "Juli "
else if(intMonth ==7)
strMonth = "August "
else if(intMonth ==8)
strMonth = "September "
else if(intMonth ==9)
strMonth = "Oktober "
else if(intMonth ==10)
strMonth = "November "
else if(intMonth ==11)
strMonth = "December "

if (intVisning == 1) {
strDateout = strDay + " d. " + intDay + " " + strMonth + " " + intYear;
} else if (intVisning == 2) {
strDateout = intDay + ". " + strMonth + " " + intYear;
}
// -->

Gem ovenstående kode i en extern fil og kald den evt.: time.js

Link derefter til denne fil med følgende link:
<script src="time.js" type="text/javascript"></script>
Linket skal indsættes i head delen af siden.

Til sidst indsætter du følgende stump kode hvor du ønsker
datoen vist.:

<script>
document.write("<font face=arial size=2 color= #000000>" + strDateout +
"</font>");
</script>

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-12-02 21:42

Ole Hanelius <hanelius@mail.dk> skrev:

> if(intMonth == 0) {
> strMonth = "Januar "}
> else if(intMonth ==1)
> strMonth = "Februar "

Husk at rette månederne til lille begyndelsesbogstav - det er kun på
engelsk det bliver skrevet med stort.

> strDateout = strDay + " d. " + intDay + " " + strMonth + "

.... og at indsætte et punktum efter datoen, så der står:

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 26-12-02 17:58

Allan Grauholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Mit html er temelig rusten, og jeg ønsker at sætte en dato ind i siden, men
> kan ikke huske koden for den?

Hej Allan... Her har du en HTML kode for en dato. Den viser ugedag, dato og
år.

Koden:

<head>
<title>Vis den aktuelle dato</title>
</head>

<script type="text/javascript">
<!-- Dette script og mange flere -->
<!-- findes hos http://www.html.dk -->
<!-- Start

var days=new Array(8);
days[0]="Søndag";
days[1]="Mandag";
days[2]="Tirsdag";
days[3]="Onsdag";
days[4]="Torsdag";
days[5]="Fredag";
days[6]="Lørdag";

var months=new Array(13);
months[1]="januar";
months[2]="februar";
months[3]="marts";
months[4]="april";
months[5]="maj";
months[6]="juni";
months[7]="juli";
months[8]="august";
months[9]="september";
months[10]="oktober";
months[11]="november";
months[12]="december";
var time=new Date();
var lmonth=months[time.getMonth() + 1];
var lday=days[time.getDay()];
var date=time.getDate();
var year=time.getFullYear();
var hours=time.getHours();
var minutes=time.getMinutes();
var seconds=time.getSeconds();

document.write("<p>" + lday + " den ");
document.write(date + ". " + lmonth + " " + year)

// Slut -->
</script>

Her slutter koden...

Besøg min hjemmeside, og skriv i min gæstebog på
www.dvdoo.subnet.dk/dvdoolasse.htm

Med Venlig Hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 31-12-02 00:26

"Allan Grauholm" <Allan@grauholm.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ønsker også en rulle menu der laver side henvisning, men samme
problem -
> kan ikke huske koden?

I din <head></head> indsætter du:
<script language="JavaScript">
function gotopage(sel)
{
var i = sel.selectedIndex
if (i!=0) { top.location.href = sel.options[i].value }
}
</script>

Og der hvor du vil have din rulle menu:

<form action="submit.htm" method="post">
<select name="go" onChange="gotopage(this);" size=1>
<option value="-">-- Vælg et websted --</option>
<option
value="http://www.heidi.engelbrecht.net">Heidi.Engelbrecht.net
<option value="http://www.bit4bit.dk">BIT4BIT Internetbureau</option>
<option value="http://www.etc.dk">Etc