linux ?
Fra : NF

Dato : 26-12-02 11:19

Hvor kan man downloade en linux instal. cd (iso) der er til at bruge
for en nybegynder ?
Niels

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-12-02 11:57

"NF" <frahm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man downloade en linux instal. cd (iso) der er til at
> bruge for en nybegynder ?
> Niels

spørg i en linux-gruppe eller søg på google eller køb et hæfte med cd-rom i
en boghandel.

--
ahw

Fra : Lars

Dato : 30-12-02 21:28

Arne H. Wilstrup wrote:

> "NF" <frahm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

http://www.linuxiso.org kan du downloade alle de kende Linuxversioner.
Du downloader Linux som en eller flere iso-filer, som så skal brændes til
en CD.

Hvis du ikke har en hurtig internetforbindelse eller en brænder vil det
givet være bedre at købe de samme CD'ere fra fx www.linuspusher.dk, der har
meget rimelige priser. Du kan finde mange flere, der kan sælge de
Linuxversioner, du gratis kan downloade, men hvor du slipper for besværet
ved downloadning, hvis du søger på Linux i Jubii.

Hvis du er nybegynder vil jeg anbefale Red Hat Linux eller Mandrake, der
begge er lette at sætte op og installere. Det hele foregår med museklik
osv. ligesom ved en Windows installation.

God fornøjelse.

/Lars

http://www.skole-portal.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-12-02 09:41

"Lars" <lars@freelancekonsulenten.dk> skrev i en meddelelse
> Arne H. Wilstrup wrote:

Nej, det gjorde jeg bestemt ikke

> [...]
> begge er lette at sætte op og installere. Det hele foregår med museklik
> osv. ligesom ved en Windows installation.

desværre ikke helt - der er mange forbehold, man skal tage: distributionen,
man evt. henter ned kan skabe problemer - har selv erfaret det med
Mandrake - der kommer uforståelige beskeder, som man skal være ekspert for
at kunne forstå.
Installation af andet software -f.eks. StarOffice er ganske besværligt, og
kræver rimeligt kendskab til en "dos-tænkemåde" - forsøgte at sætte
StarOffice ind i en Mandrake, men det gik bestemt ikke automatisk - man
kunne ikke umiddelbart sætte cd-rom'en ind for derefter at klikke på install
eller setup - det skulle foregå via en længere procedure, som bestemt ikke
var for "hvide mennesker" - nej, jeg må fastholde mit synspunkt fra
tidligere: linux er endnu ikke modent til det brede publikum, men da
interessant for nørder.

Og som en linux-mand sagde til mig en gang: det er ikke egnet til
folkeskolen endnu (og det er ikke en gang løwn! - de linuxfolk jeg kom i
forbindelse med på et linux-seminar var alle mere hooked på at installere
linux og arbejde med det i et tekstbaseret system, hvor man skulle huske en
hel masse kommandoer - når man så samtidig nævner at linux har en grafisk
brugerflade, så ser jeg slet ikke begrundelsen for at arbejde med
tekstbaserede systemer, men det er en anden sag)

Når jeg nævner dette om folkeskolen, selvom det ikke just er spørgsmålet, så
skyldes det vel, at vi atter ender med at have en diskussion omkring
styresystemer m.v. og glemmer at denne gruppe drejer sig om undervisning i
folkeskolen og ikke eksplicit om styresystemer. Selv har jeg været en af
synderne, der har brugt ufattelig meget plads på at diskutere for og imod
styresystemet linux i stedet for at holde fast ved fundatsen for denne
gruppe - når jeg derfor svarede spørgeren så kort som jeg gjorde omkring det
med at anskaffe sig et linux-hæfte eller blot søge på google, så skyldes det
altså førnævnte situation: strengt taget er gruppen ikke forbeholdt
spørgsmål af den art med mindre man kan påvise folkeskolerelevans -

Det er folkeskolerelevant at nævne linux, hvis man godt vil prøve det af i
forhold til skolevæsenet, men ikke hvis man blot vil diskutere styresystemer
i det hele taget. Jeg har begået den fejl at fortabe mig i den diskussion -
det bør ikke gentages af andre.

Godt nytår i øvrigt.

--
ahw

Fra : NF

Dato : 31-12-02 10:44

Har hentet 3 stk cd - Mandrake 9.0
Brugte tid her i juleferien - skolen havde fået nye computere - første
laved jeg et spejl af den gældende opsætning - og så linux.
Jeg havde først problemer med partion af harddisken - der forstod jeg
ikke Mandrake - jeg ville jo først gerne prøve at beholde min win98 -
men det kunne jeg ikke få til at virke - eller også forstod jeg bare
ikke hvad den prøvede at lave ?! - men så lod jeg Mandrake få hele
disken ! og så -......
Jeg var overrasket over hvor fint og "smertefrit" installationen gik
(dog problemer med æøå) - alt blev hurtigt og fejlfrit installeret
også OpenOffice - det hele på dansk.

>Installation af andet software -f.eks. StarOffice er ganske besværligt, og
>kræver rimeligt kendskab til en "dos-tænkemåde" - forsøgte at sætte
>StarOffice ind i en Mandrake, men det gik bestemt ikke automatisk
- jeg lod Mandrake gøre det fra start af installationen - så gik det
fejlfrit og lige så nemt som i Windows

>Og som en linux-mand sagde til mig en gang: det er ikke egnet til
>folkeskolen endnu (og det er ikke en gang løwn!
- maskinen virkede langsom - alt hvad jeg ville lave tog lang tid at
hente - hvor den samme maskine med windows var meeegggeeet hurtigere !

>Det er folkeskolerelevant at nævne linux, hvis man godt vil prøve det af i
>forhold til skolevæsenet, men ikke hvis man blot vil diskutere styresystemer
Linux - Mandrake blev fjernet igen (heldigvis for mit spejl) - og
kommer nok ikke op i skolen forløbig - men hjemme er jeg fristet til
at prøve det igen.

>Godt nytår i øvrigt.
>ahw
Godt nytår til alle.

Niels

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-12-02 11:38

> [...]

> men det kunne jeg ikke få til at virke - eller også forstod jeg bare
> ikke hvad den prøvede at lave ?! - men så lod jeg Mandrake få hele

Her skulle du have sagt ja til at installere multiboot'en.

> Jeg var overrasket over hvor fint og "smertefrit" installationen gik
> (dog problemer med æøå) - alt blev hurtigt og fejlfrit installeret
> også OpenOffice - det hele på dansk.

ikke hos mig -hverken med linux-eksperternes hjælp eller på anden måde -
først ved et nyt forsøg med en ny distribution, lykkedes det -også med
problemer med æ, ø og å.

> - jeg lod Mandrake gøre det fra start af installationen - så gik det
> fejlfrit og lige så nemt som i Windows

forstår jeg ikke - jeg kunne ikke installere StarOffice fra starten, men i
øvrigt er det vel ligegyldigt - man skal kunne gøre det efterfølgende uden
problemer som i Windows, for at det skal være skolerelevant i forbindelse
med vedligeholdelse.

> - maskinen virkede langsom - alt hvad jeg ville lave tog lang tid at
> hente - hvor den samme maskine med windows var meeegggeeet hurtigere !

netop! Også min oplevelse

styresystemer

> Linux - Mandrake blev fjernet igen (heldigvis for mit spejl) - og
> kommer nok ikke op i skolen forløbig - men hjemme er jeg fristet til
> at prøve det igen.

Jamen, det er du da velkomme til - jeg er blot fortaler for at linux ikke
foreløbig skal op på skolerne. Det har jeg skrevet en masse gode grunde til,
naturligvis.

I øvrigt et lidt usædvanligt ord "spejl" i forbindelse med en "backup" af
systemet.

Spejling benyttes som regel på servere, hvor samme serversoftware er
installeret på en sådan måde at den ene disk kan overtage, hvis den anden
går ned. Et spejl er nemlig et tidstro kopi af noget, der ændrer sig hele
tiden. Eller er det jo et snapshot.

En edb-mand vil uvilkårligt tænke på servere i den forbindelse, du nævner
der - så hvis du snakker med edb-folk, bør du nok være mere præcis i dit
ordvalg, selvom man nok vil kunne forstå, hvad du mener ud fra sammenhængen,
hvis man anstrenger sig, skulle jeg hilse og sige fra vores medejer af
huset, der samtidig er professionel edb-mand.

Men i øvrigt - stadig godt nytår- og held og lykke med projektet.

--
ahw

Fra : NF

Dato : 31-12-02 14:21

On Tue, 31 Dec 2002 11:37:45 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<karl@meget.smart,dk> wrote:

>I øvrigt et lidt usædvanligt ord "spejl" i forbindelse med en "backup" af
>systemet.

ok - jeg lavede en komplet opsætning af den windows maskine og
ghostede (eller hvad det nu hedder) den (.gho fil). Den fil brugte jeg
så da jeg ville vende tilbage til min windows - efter mit Linux
eventyr.

....mere godt nytår
Niels

Fra : Lars

Dato : 31-12-02 11:27

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]

> grafisk brugerflade, så ser jeg slet ikke begrundelsen for at arbejde med
> tekstbaserede systemer, men det er en anden sag)

Jeg har læst dine Linux-kritiske indlæg i tidens løb, og jeg er både enig
og uenig med dig. Jeg er enig med dig i, at det ikke "kun" bør handle om
teknik. Igennem 5 år har jeg som UNI-C medarbejder (ikke længere) arbejdet
med Sektornet og kurser i forbindelse med Sektornet. Her hørte jeg ofte fra
mange grundskole-, gymnasie- og erhvervsskolelærere, at det "altid" kom til
at handle om teknik for datavejlederne og sjældent om at bruge it i en
pædagogisk sammenhæng. Der var simpelt hen ikke nok støtte (fra Sektornet),
nok tid og tilstrækkeligt med ressourcer (penge).

> Det er folkeskolerelevant at nævne linux, hvis man godt vil prøve det af i
> forhold til skolevæsenet, men ikke hvis man blot vil diskutere
> styresystemer i det hele taget.

Det handler også om penge

Det er den ene side af sagen, for du har ret i, at it i "skoler" ikke bare
er teknik og operativsystemer. Der hvor jeg så er uenig med dig er, at det
også drejer sig om penge. Hvis der nu ved at forlade den slagne Windows
sti kunne være flere ressourcer (penge) til "alt det andet", så var der
opnået meget efter min mening. Konkurrence er godt.

Er det ikke kun fordi, vi er så "syltet ind i" Microsoft og Windows, at vi
synes Linux er vanskeligere. Hvem siger at Microsoft skal have lov at sætte
målepunktet for vurdering af operativsystemers anvendelighed? Hvis Linux
var "standarden" ville alle sige, at Windows var rodet og svært at arbejde
i.

En selverkendelse.

Her har jeg selv været med til at cementere problemet, for der er stort set
ingen support i Sektornet regi, hvis skolen bruger andet end Windows (fx
Mac, Unix eller Linux). Du kan fx stort set ikke bruge Skole-it,
Seminarie-IT, Gymansie-IT med flere, hvis du har kombinationen Windows og
Internet Explorer på din computer. Det synes jeg er forkasteligt. Statslige
virksomheder burde være operativsystem neutrale.

Godt nytår. Det har altid været en fornøjelse at læse indlæg i
dk.undervisning.folkeskolen, hvor jeg som ikke praktiserende lærer
følger de ofte spændende indlæg.

Også godt nytår til dig og alle andre læsere af gruppen.

/Lars