Hvor tyk skal isen være for at bære?
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 25-12-02 21:16

Børnene leger ude på isen og selvom der ikke er særlig dybt der hvor de
plejer at lege, så snakkede vi herhjemme om, hvor tyk isen skal være for at
den kan bære. I gamle dage prøvede vi os jo bare frem, så længe isen ikke
revnede så holdt den jo nok. Men i dag hvor det er nemt med en batteridreven
boremaskine at bore et hul og måle den nøjagtige tykkelse, da ville det jo
være hensigtmæssigt, at kende den nøjagtige tykkelse for at isen kan holde
til børn og voxnes leg. Er her nogen der kan svare på det?

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-12-02 21:59

Klaus Eriksen wrote:

> [...]
> være hensigtmæssigt, at kende den nøjagtige tykkelse for at isen kan holde
> til børn og voxnes leg. Er her nogen der kan svare på det?

Et gammeldags borsving er bedre da det kan bedre tåle vandet, særligt.
hvis du giver det cykelolie først.

Jeg mener at huske at isen skal 15cm tyk.

Fra : Hans Martin Hansen

Dato : 26-12-02 00:53

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Et gammeldags borsving er bedre da det kan bedre tåle vandet, særligt.
> hvis du giver det cykelolie først.
>
> Jeg mener at huske at isen skal 15cm tyk.

Jeg husker nu 13 cm fra jeg var dreng - som den tykkelse onkel politi
krævede for at gi' lov.
Jeg har selv været med til at skøjte på meget mindre, ned til 5-8 cm rådden
forårsis. Den "nøjagtige" tykkelse, der kan holde til enhver situation
ligger nok et sted ind i mellem.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-12-02 10:27

I norge kørte de bil race når isen var så tyk. De 15 cm skyldes nok at
så er de officielle myndigheder sikker på at isen er tyk nok alle
steder.
Det kommer også an på om der er sne oven på isen, for så bliver den
"dårlig". Hvis isen er klar og gennemsigtig(stål is) kan du køre bil
på den fra 5 cm tykkelse, og gå på den fra 3 cm. Uden skrupler!

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Calle.

Dato : 26-12-02 11:42

Philip Oest Møller wrote:

> [...]
> "dårlig". Hvis isen er klar og gennemsigtig(stål is) kan du køre bil
> på den fra 5 cm tykkelse, og gå på den fra 3 cm. Uden skrupler!

Jeg skal sku ikke have min bil ud på 5cm is.
Jeg kender (fra tiden i folkeskolen) dem der kørte i isen på havet for en
del år siden, som så hentede større og større biler og til sidst en traktor
for at få dem om, men alt gik igennem isen istedet. (det var i pressen
verden rundt)
da var isen noget tykkere, broblemet var bare at det var saltvand, og med
strøm under.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Møller

Dato : 26-12-02 13:25

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in message
> [...]

De 15 cm kommer fra en gammel militær forordning: det var kravet for at et
regement kunne gå over isen.

> [...]
traktor
> for at få dem om, men alt gik igennem isen istedet. (det var i pressen

Jeg kan også tydeligt huske det, det var bl.a. på Nybøl Nor, mon det ikke
var i 1960? vi kørte rundt på isen med knallerter, men bed udløbet til
Flensborg fjord havde understrømmen gjort isen så tynd, at en teglværksejer
i sin store amerikanske bil med flere børen gik gennem isen og flere
druknede i sejlrenden.
Man kunne ikke komme ud med redningskøretøjer, men et redningsskib far
Flensborg kunne hugge sig gennem isen i sejlrenden og hæve bilen med den
omkomne børn i.

Det er oftest understrømme fra sejlrender og udløb der er farlige. især hvis
vandet er varmt eller der er kemikalier, gylle eller ensilagesaft i
(bundulovligt, men det viste man måske ikke i 60-erne)
--
Møller

Fra : Calle.

Dato : 26-12-02 13:53

Møller wrote:
> [...]
> især hvis vandet er varmt eller der er kemikalier, gylle eller
> ensilagesaft i (bundulovligt, men det viste man måske ikke i 60-erne)

Nej det var på Augustenborg fjord, ved Dyndved midt i 90erne

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Møller

Dato : 26-12-02 14:53

> Nej det var på Augustenborg fjord, ved Dyndved midt i 90erne
>

> --
> Automatik Mekaniker
> Calle

Nix Calle.

Jeg boede nede Nybøl og var ude og se på da den blev hævet.
Bilen gik ned i sejlrenden ved Fiskenæs
Koordinater i VGS84: (ca.)
Bredde: 54gr54'54,2"
Længde: 09gr37'11,9.

Der gik flere biler og traktorer gennem isen, ja, men dette der den værste
ulykke den vinter. Der gik flere dage, før de druknede kunne bjærges,
redningsskibet, dykkerskibet, havde en rigtig dykker med kobberhjelm og
luftslange nede ved bilen da den skulle hæves.
--
møjn
Møller

Fra : Calle.

Dato : 28-12-02 10:36

"Møller" <eamfjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> redningsskibet, dykkerskibet, havde en rigtig dykker med kobberhjelm og
> luftslange nede ved bilen da den skulle hæves.

Det er ikke den jeg taler om, jeg ved udmærket hvor Dyndved/Nybøl ligger.
forøvrigt var der ingen der druknede.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-12-02 14:03

> [...]
> Man kunne ikke komme ud med redningskøretøjer, men et redningsskib far
> Flensborg kunne hugge sig gennem isen i sejlrenden og hæve bilen med den

Din historie er god nok, men det er ikke den Calle skriver om.
Jeg er selv født i 59 i Alnor ud til Flensborg fjord, og jeg kan huske mine
forældre omtale den skrækkelige historie med bilen gennem isen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-12-02 21:58

> [...]
> verden rundt)
> da var isen noget tykkere, broblemet var bare at det var saltvand, og med

Jeg glemte at skrive ferskvand. Der er også mere rører i havet når det
fryser. Og det giver ikke den "stål is" jeg har oplevet.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 27-12-02 00:18

Tak for svarene, selvom der var forskellige bud på istykkelse, så har jeg da
noget at arbejde videre med.

--
mvh.
Klaus Eriksen