Linux første gang
Fra : zodiak

Dato : 25-12-02 18:41

Hej
jeg er blevet interesseret i Linux,men desværre helt grøn.Når jeg prøver
at downloade enten Redhat eller Mandrake så kan jeg ikke gøre det via
min Download Accellerator som jeg plejer samt selve downloaded tager en
krig og nogle timer(1dag & 25timer).Hvorfor skal det tage så lang
tid?Jeg kører bredbånd 256.
Det jeg har fået downloaded er:
Md5sum, psyche-i386-disk1, psyche-i386-disk2, psyche-i386-disk3 fra
Redhat.
Jeg prøver så at starte min gamle maskine fra cd'en (jeg har brændt det
nævnte på 2 cd'er til min gamle maskine).Men det vil den ikke, det skal
siges at installering af win98 både starter og kører uden problemer via
samme metode.
Den gamle maskine er inden forsøget formateret og klar.
Mangler jeg noget Linux eller hvad gør jeg galt.
Et extra spørgsmål: Hvad er ESPV ( EXTENDED PASSIV MODE), og hvordan
slår man det fra??
På forhånd tak. JJ

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 25-12-02 18:58

On Wed, 25 Dec 2002 17:41:21 GMT, zodiak <zodiak.news@kandu.dk> wrote:
> Det jeg har fået downloaded er:
> Md5sum, psyche-i386-disk1, psyche-i386-disk2, psyche-i386-disk3 fra
> Redhat.

forhåbentlig er det .iso filer. Ellers bliver det svært. Jeg kender ikke
ovenstående distribution, men normalt har disk1 en El-Torito boot
loader, så den kan boote fra CD-rom drev (forudsat at det er sat i BIOS
at der skal bootes fra sådant). Har du læst installationsvejledningen og
forstået den? Normalt står der der hvad man skal gøre.

> Et extra spørgsmål: Hvad er ESPV ( EXTENDED PASSIV MODE), og hvordan
> slår man det fra??

Det er en mode man normalt slår til på FTP for at undgå problemer med
firewalls/NAT etc.

--
Jesper

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-12-02 19:07

zodiak skrev Onsdag den 25. december 2002 18:41 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> downloaded tager en krig og nogle timer(1dag & 25timer).Hvorfor
> skal det tage så lang tid?Jeg kører bredbånd 256.

Fordi du samtidig får hentet en hel masse programmer, som du sener
vil få brug for, og endnu flere som du aldrig vil få brug for,
Linux dist. fylder flere CD'er.
Prøv at hent et flopy-disk image, og start på den/dem (til Mandrake
er det en enkelt, til Debian er det 3-4 stk, ved ikke med RH) så
kan du køre en installation over nettet, det kan godtnok godt tage
nogle timer at få installeret, men du spare dagevis til at hente
alle CD'erne og brænde dem.

http://www.klid.dk/sw/ nederst henter du bootnet.img og så følger
du bare anvisningerne på den side, så er du kørende.
Ved at installere på den måde så får du også de sidste fejlrettelser
der er lagt ind der med, og det er typisk før de kommer med på
CD-image filerne,,,

Ivar Madsen