Red Hat 8.0, GeForce4 ti4200 og ændring af~
Fra : Bokaj

Dato : 25-12-02 11:57

Hej og glædelig jul allesammen,
hvad bedre end at bruge helligdagen til at installere Red Hat 8.0 på sin
nye maskine ;)

Jeg er desværre løbet inde i et problem mht. ændring af opløsning samt
skræmens opdateringsfrekvens.
Installationen vælger VESA (generic) skræmkort. Jeg har selv prøvet at
ændre dette til NVIDIA GeForce 4, da jeg har et GeForce 4 ti4200 kort.
Driveren er valgt til vesa. Desværre kører den kun i 800x600 ved 60 Hz.

Har jeg valgt en forkert driver? Eller er det noget jeg skal hente fra
nettet? Jeg synes, jeg har læst at man skulle hente noget til opdatering
af kernen, men det kan vel ikke passe, vel?

Håber I kan hjælpe og fortsat god jul.
mvh.
Bokaj

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 25-12-02 12:05

Bokaj <nr@sprit.dk> writes:

> [...]
> nettet? Jeg synes, jeg har læst at man skulle hente noget til
> opdatering af kernen, men det kan vel ikke passe, vel?

Jo, der er vist noget med at nvidia ikke frigiver deres kode som open
source og at RH derfor ikke kan udsende det sammen med resten. Min
løsning på det problem er at købe grafikkort andetsteds, men prøv at
se på:

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_display_ia32_1.0-4191

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Daywalker

Dato : 25-12-02 13:40

Ok her er fremgangs metoden:
1. du skal hente 2 filer fran Nvidia's website (GLX SOURCE RPM og Kernel
Source RPM).
2. skal være logget ind som admin.
3. afinstallere alle de gamle drivere (kun hvis du har prøvet at installere
drivere i forvejen).
4. du skal have den nyeste kernel og den nyeste kerne source (dette gør du
med opdaterings værktøjet som er indbygget i RedHat).
5. så skal der kompileres to filer, nemlig: GLXxxx.rpm og NVIDIAxxx.rpm).
6. du åbner en terminal og navigerer hen til den samme mappe som du har gemt
de to filer.
7. så begynder det sjove. du skal skrive: rpmbuild --rebuild *.rpm (der må
ikke være andre rpm filer i mappern).
8. nu skulle der være 2 rpm filer i denne stie: /usr/src/redhat/RPMS/i386/
(der skal du navigere henne)
9. så skal du skrive: rpm -ivh *.rpm
10. nu skal du editere XF86config filen som befinder sig i: /etc/X11/ (det
gør du nemmest med programmet mc)
11. du skriver bare mc i terminalen og navigerer til det sted som blev
skrivet i den forrige linje.
12. du editerer xf86config filen med F4 og går ned til grafikkort modul
sektionen og der erstatter du "vesa" med "nvidia" og saver.
13. genstart pc og så kan du indstille dit grafikkort som du har lyst til.
God fornøjelse

Fra : Bokaj

Dato : 25-12-02 15:35

Daywalker wrote:
> God fornøjelse

Tusind tak skal du ha. Jeg så desværre først fremgangsmåden efter jeg
havde fulgt instruktionerne på NVIDIAs side, men de lader
til at være næsten de samme.
Jeg er dog lidt i tvivl om det hele er gået godt. Min opløsning er nu
1280x1024 ved 85 Hz og den bruger nvidia driveren. Jeg synes dog
vinduerne hakker lidt rigeligt, når jeg flytter rundt på dem. Burde et
grafikkort med 128 mb ddr ram ikke kunne flytte rundt på et par sølle
vinduer?

/ Bokaj

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 25-12-02 18:22

Bokaj <nr@sprit.dk> writes:

> [...]
> vinduerne hakker lidt rigeligt, når jeg flytter rundt på dem. Burde et
> grafikkort med 128 mb ddr ram ikke kunne flytte rundt på et par sølle

X har en lidt kedelig vane med at regenerere bidder af vinduerne fra
systemhukommelse til X server hver gang der er en Expose event (et
levn fra den gang X-terminaler kunne have 8MB RAM, vil jeg tro). Prøv
evt. at slå

Option "BackingStore"

til under Section "Screen" i XF86Config'en.

Fra : Taba

Dato : 25-12-02 19:22

> [...]
> evt. at slå
>
> Option "BackingStore"
>
> til under Section "Screen" i XF86Config'en.

Hvordan gør man præcist det? Ved at skrive:
' Option "BackingStore" '?

Forleden ville jeg slå den splash screen fra nVidia væk som er der i
starten, og i dokumentationen stod at man under options kunne skrive:
' Option "NoLogo" "boolean" ', men jeg vil lige være helt sikker og spørger
så om det er ' "NoLogo" "false" ' der skal stå i options delen af config
filen og om det er den korrekte syntax?

/Taba (som er grøn til linux)

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 25-12-02 22:47

On Wed, 25 Dec 2002 19:22:26 +0100, Taba <famtaba@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> så om det er ' "NoLogo" "false" ' der skal stå i options delen af config

RTFM!

man XF86Config

--
Jesper

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 26-12-02 02:37

"Taba" <famtaba@tiscali.dk> writes:

> Hvordan gør man præcist det? Ved at skrive:
> ' Option "BackingStore" '?

Nemlig:

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Intel 815"
Monitor "DELL E771p"
DefaultDepth 24
Option "BackingStore"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Bemærk at mit kort ikke er nvidia, så der er ingen garanti for at det
har nogen effekt. Jeg er forresten heller ikke sikker på at det gør en
forskel for gnome-terminal (ovst. maskine er ikke den jeg sidder ved
p.t. ...)

-p

Fra : Bokaj

Dato : 26-12-02 18:24

Peter Dalgaard BSA wrote:
> [...]
> evt. at slå
>
> Option "BackingStore"
>
> til under Section "Screen" i XF86Config'en.

Fantastisk! Mærkbar forbedring som klart bør anbefales.

/ Bokaj

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 26-12-02 11:08

Bokaj wrote:

> Tusind tak skal du ha. Jeg så desværre først fremgangsmåden efter jeg
> havde fulgt instruktionerne på NVIDIAs side,

du kan tweake kortet, det har jeg gjort, men efter anvisningerne på
www.debianguiden.dk. Redhat har sikkert noget tilsvarende anvisning.

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/tredjeparts-ting.html#NVIDIA-DRIVERE