Alger?
Fra : Martin

Dato : 23-12-02 17:35

Hej!
Jeg har problemer i mit akvarie, med nogle sorte "hårbolde"..
Er det alger?
Nogen der ved hvad man kan gøre for at få dem væk?

God Jul!

Mvh Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-12-02 12:43

Martin wrote:
> Hej!

Hej !

> Jeg har problemer i mit akvarie, med nogle sorte "hårbolde"..
> Er det alger?

Tjah - formentlig trådalger af en art......

> Nogen der ved hvad man kan gøre for at få dem væk?

De KAN skyldes for mange næringstoffer i vandet,
der ikke bliver udnyttet, så en måde er at få planterne til at
trives
bedre, så de bruger næringstofferne i stedet.

Hvad med lys ?

Hvis du har for meget / for lidt / forkert lys, så trives
planterne ikke optimalt og bruger ikke næringsstofferne.......

> God Jul!

I lige måde !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Plesner

Dato : 24-12-02 13:51

> Jeg har problemer i mit akvarie, med nogle sorte "hårbolde"..
> Er det alger?
> Nogen der ved hvad man kan gøre for at få dem væk?

Den eneste sorte algetype, der nogenlunde passer til din beskrivelse, er
penselalger - den vokser gerne i sorte totter. Den skyldes for mange
næringsstoffer i vandet kombineret med underskud af CO2.

Den eneste sikre måde at fjerne denne type alger er at gøre det manuelt -
selvfølgelig kombineret med, at du fjerner årsagen til algerne.

Plesner