File descriptors i Solaris
Fra : Joakim Recht

Dato : 06-03-01 18:51

Hej

Jeg har et lille problem... Min Squid-2.4pre-stable på Solaris 7 brokker sig
over at den er ved at løbe tør for FD'er hele tiden, med den konsekvens alt
lige omkring alt går meget langsomt.
Jeg har så fundet ud af at man bare skal sætte rlim_fd_max i /etc/system
til et højere tal, fx 4096. Problemet er bare, at jeg har hørt rygter om at
resten af systemet måske ikke er så tilfreds med det, da select() efter sigende
skulle være inkompatibel med fd'er over 1024.

Så mit spørgsmål er om det umiddelbart er muligt at øge fd_max uden at ødelægge
alt andet (postgresql, qmail, apache, bind, ssh osv), og om det overhovedet
er løsningen på problemet?

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 07-03-01 08:47

Joakim Recht <god@cs.auc.dk> wrote:

>Så mit spørgsmål er om det umiddelbart er muligt at øge fd_max uden at ødelægge
>alt andet (postgresql, qmail, apache, bind, ssh osv), og om det overhovedet
>er løsningen på problemet?

Ingen af de applikationer du nævner der har nogen problemer med at køre
med 8192 - Godt nok under Solaris 8, men det burde ikke betyde noget.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Peer Klercke

Dato : 08-03-01 19:40

In article <m21ysa3hxd.fsf@godfather.obel.auc.dk>, "Joakim Recht"
<god@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
> systemet måske ikke er så tilfreds med det, da select() efter sigende
> skulle være inkompatibel med fd'er over 1024.

Om det er løsningen på dit problem kan jeg ikke svare på. Men Solaris 7
har både en soft og en hard limit - den du nævner er hard limit.

Det jeg har hørt, er at der kan være problemer med _soft_ limit
(rlim_fd_cur i /etc/system) over 256, men det er ikke for Solaris 7 -
den kan i.flg. Sun (ihvertfald den Sun Solve dims jeg kiggede i) klare
65536 filedescriptors.

I.flg. Solaris FAQ'en har stdio så desværre et begrænsning på 256
filedescriptors.

Så en løsning kunne måske være at checke om de programmer du køre bruger
stdio og/eller select(). Hvis de ikke gør det, så burde der være grønt
lys.

Læs evt. selv mere i Solaris FAQ'en.

--
Peer Klercke <peer(a)klercke.dk>

Fra : Joakim Recht

Dato : 08-03-01 20:06

"Peer Klercke" <peer@no.such.thing> writes:

> [...]
>
> Så en løsning kunne måske være at checke om de programmer du køre bruger
> stdio og/eller select(). Hvis de ikke gør det, så burde der være grønt

Jeg smed har limit op på 16k og soft på 256, og det så ud til at køre uden
problemer, så nu er Squid glad igen :)

Så har jeg bare et problem med at Squid tager lige lovlig meget RAM (100+ MB)
på trods af at den står til at have 8 MB til rådighed i configfilen...

Fra : Peer Klercke

Dato : 10-03-01 20:43

In article <m2k86013p3.fsf@godfather.obel.auc.dk>, "Joakim Recht"
<god@cs.auc.dk> wrote:

> Så har jeg bare et problem med at Squid tager lige lovlig meget RAM
> (100+ MB) på trods af at den står til at have 8 MB til rådighed i
> configfilen...

Har du memory_pools slået til i din Squid config? Hvis du har det kalder
Squid ikke free() .

--
Peer Klercke <peer(a)klercke.dk>