Konvertere bredde til tal ... ?!
Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 22-12-02 22:05

Heysan !

Jeg er stødt på et problem i mit script.
Jeg laver et spil, hvor man har en "livsline", der viser, hvor
meget liv man har.
Det er to lag oven på hinanden.
Det ene er rødt (nederste, "div1"), og det andet grønt ("div2").

Hvordan kan jeg aflæse og ændre div2 's bredde ?!
Det kan vist ikke gøres sådan:
myobj = document.getElementById("div2").style.width; - eller
hva ?!

og så ændre det: myobj--; - ??

Jeg vil gerne aflæse bredden og gemme den i en variabel til
senere brug.
- Men bredden bliver fx. "22px", og ikke bare "22" ...
hvordan konverterer jeg "22px" til bare "22" ??

MVH Juke

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 22-12-02 22:40

Jeg kom da forresten lige i tanke om, at det sikkert kan checkes
i RegExp ?!

Kan man ikke få det returneret, hvis det finder et sammenhængende
tal ??

Jeg er ikke så stærk i RegExp, så er der nogen, der kunne lave et
eksempel, eller henvise til et tutorial ang. det med at finde tal
i strenge ?

- Så ville jeg blive såååå glad (viser med armene...)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-12-02 23:33

Jonas Schmeltz Aaberg <julledyret@e-mail.dk> writes:

> Jeg er ikke så stærk i RegExp, så er der nogen, der kunne lave et
> eksempel, eller henvise til et tutorial ang. det med at finde tal
> i strenge ?

At finde tal i strenge kræver at man ved hvad et tal er.
Et eller flere cifre efter hinanden er godt, men skal man tælle
plus og minus foran med, skal der være decimalkomma, etc.

Et forslag til et regulært udtryk der matcher tal

/(\+|-)?(\d*\.\d+|\d+)/

Det kan bruges som f.eks.

/(\+|-)?(\d*\.\d+|\d+)/.exec("asfasfasf+5.61bva")[0]

som giver "+5.61".

Lidt mere forklaring:
/(\+|-)?(\d*\.\d+|\d+)/

(\+|-) : parenteserne grupperer, og det regulære udtryk imellem
matcher enten et + eller et - (+ bruges til andet i regulær
udtryk, og skal derfor escapes som \+)
(\+|-)? : ? betyder nul eller en gange det der står før, altså +, -,
eller ingenting.
\d : en kode der matcher et ciffer. Man kunne skrive [0-9] istedet.
\d* : nul eller flere cifre
\d+ : et eller flere cifre, altså et helt tal
\d*\.\d+: nul eller flere cifre, et punktum og et eller flere cifre.
Altså et kommatal med decimalkomma (punktum fordi det er engelsk).
Punktummet er escapet lige som plusset var.
(\d*\.\d+|\d+): enten et tal med komma, eller et helt tal.
Tilsammen giver det så et tal med eller uden komma, og muligvis med et
plus eller minus foran.

Man skal stadig bruge parseFloat (eller parseInt) til at lave strengen om
til et tal.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-12-02 22:47

Jonas Schmeltz Aaberg <julledyret@e-mail.dk> writes:

> hvordan konverterer jeg "22px" til bare "22" ??

parseInt("22px") giver værdien af det tal der står først i strengen,
altså 22. Den stopper ved det første tegn der ikke giver mening.

/L

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 22-12-02 23:11

> parseInt("22px") giver værdien af det tal der står først i strengen,
> altså 22. Den stopper ved det første tegn der ikke giver mening.

Mange tak skal du ha' !!