Flise lægning
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 22-12-02 20:05

Hej.
Jeg har plan om at jeg vil lave en terrasse på 60 m2.

Hvad skal bruges af grus og andet til dette.
Hvor store mængder skal der bruges af hver del.
Jeg regner med at bruge "almindelige"fliser ca. 40*40 cm.

Er der nogle gode ideer til dette arbejde vil jeg meget gerne høre dette.

Med venlig hilsen
Niels Peter

Fra : Lars

Dato : 22-12-02 20:24

10 cm sand så er det ok

mvh
Mick

Fra : Lasse Tolderlund Jø~

Dato : 22-12-02 21:09

Forkert !!! Du skal bruge bakkegrus.. Min. 10 cm...( gerne 15 cm) Der skal
også være plads til fald, så vandet kan løbe af !!
Så bliver det godt og holder længe !!

Hilsen Lasse

Fra : Lars

Dato : 22-12-02 22:10

Hej

Skal du have en bil på din terrasse så brug grus/sand ja ellers 10 cm sand

Mick

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-12-02 22:27

"Lars" <mtlxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Skal du have en bil på din terrasse så brug grus/sand ja ellers 10 cm sand

Grus er meget lettere at rette af. Brug 0/8 grus. Det er lidt groft, hvilket
gør at det ikke er så kompakt at trække af.

mvh - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-12-02 23:06

On Sun, 22 Dec 2002 21:09:04 +0100, "Lasse Tolderlund Jørgensen"
<joerlund@stofanet.dk> wrote:

>Forkert !!! Du skal bruge bakkegrus.. Min. 10 cm...( gerne 15 cm) Der skal
>også være plads til fald, så vandet kan løbe af !!
>Så bliver det godt og holder længe !!

Nu kommer det ret meget an på hvor i landet man er. Det jeg kalder sand
kalder andre for skarpt grus. Siger nogen grus til mig tænker jeg på
noget med sten i på mindst en cm. Ikke noget man kan rette af til at
ligge fliser i.

Til at rette af i, øverst, bruges omkring 5 cm sand (det som andre
steder kaldes skarpt grus/grus/bakkegrus/støbesand/find selv på flere).
Man kan gå op til omkring 10 cm, men så helst heller ikke mere. Er det
bare en terasse så kan man få et fint resultat ved bare at komprimere
jorden, ligge sandet ud, rette af og så smide fliserne på. Selvfølgelig
bliver det bedre hvis man laver et bedre 'fundament', dvs. f.eks. 15-20
cm stabilgrus under afretningslaget.

Faldet skal være på 10 promille (= 1 procent ( = en centimeters fald
pr. løbende meter))

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-12-02 09:53

> [...]
> kalder andre for skarpt grus. Siger nogen grus til mig tænker jeg på
> noget med sten i på mindst en cm. Ikke noget man kan rette af til at

Det kommer ikke an på hvor i landet man er..... Det er bare folks
"uvidenhed" omkring hvilke betegnelser der er korrekte.

De korrekte kornfraktioner er i henhold til Dansk Standard 404:

Ler-fraktionen består af korn mindre en 0,002 mm.
Silt-fraktionen består af korn fra 0,002 mm til 0,06 mm.
Sand-fraktionen består af korn fra 0,06 mm til 2 mm.
Grus-fraktionen består af korn fra 2 mm til 60 mm.
Sten-fraktionen består af korn fra 60 til 600 mm.
Blok-fraktionen består af korn større end 600 mm.

Det skal dog bemærkes at der i daglig tale er en tendens til at ved den
grovere del af grus-fraktionen ofte anvendes handelsbetegnelsen "sten".

Det er jo rart at være enige om tingene hele landet rundt..

Mvh - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-02 11:00

On Mon, 23 Dec 2002 09:53:14 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Det kommer ikke an på hvor i landet man er..... Det er bare folks
>"uvidenhed" omkring hvilke betegnelser der er korrekte.

Det kommer i høj grad an på hvor i landet man er. Her hvor jeg bor
"ved" alle at sand er sådan noget småskarpt noget man bruger til at
støbe med - eller ligge fliser i.

Andre steder i landet "ved" alle at sand er sådan noget man finder på
stranden.

Om det skyldes uvidenhed eller noget helt andet skal jeg ikke kunne sige
- men den nedenstående tabel fra Dansk Standard er det nok de færreste
som kender.

> [...]
>grovere del af grus-fraktionen ofte anvendes handelsbetegnelsen "sten".
>
>Det er jo rart at være enige om tingene hele landet rundt..

Svært enig.

Det minder mig lidt om da jeg var i lære - dernede i midtjylland var der
'plævret' når det havde regnet, her hvor jeg kommer fra er der 'blaa-er'
(vendelbomål gør sig ikke på skrift) men det var samme slags mudder vi
snakkede om

Fra : Martin Christiansen

Dato : 23-12-02 13:14

> Det kommer i høj grad an på hvor i landet man er. Her hvor jeg bor
> "ved" alle at sand er sådan noget småskarpt noget man bruger til at
> støbe med - eller ligge fliser i.

Det gør vel ikke betegnelsen "sand" mere rigtig...?

> Andre steder i landet "ved" alle at sand er sådan noget man finder på
> stranden.

Hvad kalder i så det der er på stranden...?

Mvh og glædelig jul - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-02 13:55

On Mon, 23 Dec 2002 13:13:36 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Det gør vel ikke betegnelsen "sand" mere rigtig...?

Nej.

Man skal bare huske at når man så taler om sand i et landsdækkende forum
som her, så er det ikke altid det samme man snakker om.

Det var egentlig det jeg ville hen til.

>Hvad kalder i så det der er på stranden...?

den er nem - det hedder selvfølgelig strandsand

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-12-02 16:42

> [...]
> som her, så er det ikke altid det samme man snakker om.
>
> Det var egentlig det jeg ville hen til.

> den er nem - det hedder selvfølgelig strandsand

Godt gået Mads. Din pointe er helt rigtig. Der er alt for mange her der
mener at der ikke er forskel på ords betydning fra egn til egn. Den forskel
må vi nu engang leve med og acceptere. Jeg synes til tider at det kniber
lidt med tolerencen i den forbindelse.
Jeg glemmer aldrig da jeg som ung flyttede til Midtjylland og kaldte en snop
af en rengøringskone for en mær. Hu-ha- - - - , det ord har godt nok en
anden betydning her ,end hvor jeg kommer fra

Glædelig jul til jer alle.

Ebbe

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-12-02 22:03

> Man skal bare huske at når man så taler om sand i et landsdækkende forum
> som her, så er det ikke altid det samme man snakker om.

OK Mads !

Sand er jo heller ikke bare sand. Der er jo mange forskellige typer sand.
Måske skulle folk være lidt mere præcise. Hvis man f.eks. havde skrevet sand
0-8 mm vidste alle jo hvad man snakkede om, da korngraderingen jo var
beskrevet.

Men kan du så ikke lave en liste over hvilke andre ting vi skal være
opmærksom på hvor folk ikke snakker om det samme..?

Det kunne f.eks. være når folk kalder mørtel for beton, beton for mørtel
etc. etc.

Er det korrekt at kalde mørtel for beton, bare fordi man ikke ved bedre.?

Mvh og godt nytår - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-12-02 22:16

On Sun, 29 Dec 2002 22:03:15 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men kan du så ikke lave en liste over hvilke andre ting vi skal være
>opmærksom på hvor folk ikke snakker om det samme..?

Jeg gør stille og roligt opmærksom på at sand er et vidt begreb og at
det ikke opfattes ens alle steder i landet.

Jeg har mange gange stået og fortalt tilfældige turister at sand er
noget af det bedste de kan blande i tung lerjord for at få den bedre
egnet til havebrug. Og de tror straks at de kan slæbe et par spandfulde
med sig hjem fra stranden i Løkken til formålet.

Det kommer sig af at jeg og mine kolleger på arbejdspladsen stort set
kun bruger sand til at lægge sten i. Dvs. for os er 'sand' flisesand.
For turisten som måske spilder hele sit arbejdende liv på et kontor er
sand sådan noget som er på stranden.

>Det kunne f.eks. være når folk kalder mørtel for beton, beton for mørtel
>etc. etc.
>
>Er det korrekt at kalde mørtel for beton, bare fordi man ikke ved bedre.?

Jeg har ikke forstand på mørtel eller beton så det må du spørge andre
om.

Men jeg ville da selv grumme gerne have en uddybende forklaring på hvad
mørtel dækker over hvis jeg fik at vide jeg skulle bruge det til en
reperation af den ene eller anden slags.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-12-02 22:41

> Det kommer sig af at jeg og mine kolleger på arbejdspladsen stort set
> kun bruger sand til at lægge sten i. Dvs. for os er 'sand' flisesand.

Hvilken korngradering bruger i så til dette.?

> For turisten som måske spilder hele sit arbejdende liv på et kontor er
> sand sådan noget som er på stranden.

Hvilket jo egentlig ikke er helt forkert..

> Men jeg ville da selv grumme gerne have en uddybende forklaring på hvad
> mørtel dækker over hvis jeg fik at vide jeg skulle bruge det til en
> reperation af den ene eller anden slags.

Du er meget velkommen hvis det skulle være en gang.

Mvh og godt nytår - Martin

PS: Iøvrigt en udmærket hjemmeside du har. Jeg har læst siden om bøgehæk!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-12-02 23:11

On Sun, 29 Dec 2002 22:41:09 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Hvilken korngradering bruger i så til dette.?

Det må du ikke spørge mig om. Jeg aner det ikke.
Jeg ved bare at det kradser hvis man gnider det mellem to fingre. Og
vores vognmand ved godt at når vi bestiller sand så er det itl at lægge
fliser i.

Korngradueringerne kender jeg slet ikke noget til - jeg er
produktionsgartner, ikke anlægsgartner, jeg har altså egenlig ikke nogen
grund til at kende de gradueringer.

>Hvilket jo egentlig ikke er helt forkert..

Næ, og strandsand er skam dejligt nok.

>Du er meget velkommen hvis det skulle være en gang.

Det kommer - snart forhåbentlig.

>PS: Iøvrigt en udmærket hjemmeside du har. Jeg har læst siden om bøgehæk!

Tak. Jeg håber du kunne bruge den til noget.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-12-02 22:17

> - men den nedenstående tabel fra Dansk Standard er det nok de færreste
> som kender.

Grusgrave bruger den til at sortere efter den og alle danske arkitekt- og
ingeniørrådgivere bruger den. Også selv om de bygger i Hjørring...

At lokale folk så måske har deres egne udtryk for grus og sand er en anden
historie...

Mvh og godt nytår - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-12-02 23:16

On Sun, 29 Dec 2002 22:16:39 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Grusgrave bruger den til at sortere efter den og alle danske arkitekt- og
>ingeniørrådgivere bruger den. Også selv om de bygger i Hjørring...

...og sådan skal det også være.

>At lokale folk så måske har deres egne udtryk for grus og sand er en anden
>historie...

Her i denne gruppe er det dog primært 'lokale folk' som færdes. Så nogle
gange skal man lige pensle tingene lidt ud ( bestemt ikke sagt for at
fornærme nogen). Hellere det, end at noget bliver misforstået så der
bliver lavet noget makværk.

(At det lige var sand jeg faldt over er fordi jeg har oplevet det give
problemer mere end en gang når man snakker om det)

Fra : Kjeld

Dato : 30-12-02 18:14

"Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk> wrote in message news:<au52bj$1ni6$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Jeg regner med at bruge "almindelige"fliser ca. 40*40 cm.
>
> Er der nogle gode ideer til dette arbejde vil jeg meget gerne høre dette.

Hej
Du kan læse meget mere om emnet på
http://www.belaegningsfraktionen.dk
Du kan også bestille en lillle praktisk håndbog som er gratis

God fornøjelse med projektet.

Glædelig jul og godt nytår

Kjeld

http://www.krservice.dk