|
| modsigelser? Fra : Mike Crenshaw |
Dato : 22-12-02 00:32 |
|
forklar mig lige disse 2 passager
1 mose bog 17:11 I skal lade jeres forhud omskære, og det skal være tegn på
pagten mellem mig og jer.
3 mose bog 19:28 I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød
eller lade jer tatovere. Jeg er Herren!
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 22-12-02 02:10 |
|
"Mike Crenshaw" <crenshaw@worldonline.dk> mælte sligt:
>forklar mig lige disse 2 passager
>1 mose bog 17:11 I skal lade jeres forhud omskære, og det skal være tegn på
>pagten mellem mig og jer.
>3 mose bog 19:28 I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød
>eller lade jer tatovere. Jeg er Herren!
Så gerne. Man omskærer ikke sig selv, det gør den dertil uddannede specialist,
en såkalt "mohel". Ergo tilføjer man ikke sig selv et snitsår på kroppen.
Værsgo'.
Men nej, den kan også takles på mange andre måder. Primært er det nok vigtigt
at lægge mærke til, at der ikke er tale om enhver form for snitsår, men om den
praksis at tilføje sig selv snitsår "for en afdød". Dette forbud indgår i en
lang række forbud, der har til hensigt at adskille israelitterne fra de
omkringliggende folkeslag, primært ved at forbyde israelitterne mange af de
skikke, som disse praktiserede. Heriblandt det, at man skar sig til blods, når
en slægtning døde, som et personligt offer til en guddom eller til den afdøde
selv. Det samme med tatoveringer, som også havde religiøs funktion, idet man
lod sig tatovere med mærker, der identificerede en som tilhænger af dette
eller hint religiøse fællesskab. Disse ting forbydes israelitterne at gøre.
De har til gengæld deres egen tilsvarende skik, nemlig omskærelsen.
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Dersom nogen mener at kende noget,
han kender endnu ikke således, som man bør kende."
| |
TBC (22-12-2002)
| Kommentar Fra : TBC |
Dato : 22-12-02 11:11 |
|
"Mike Crenshaw" <crenshaw@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:PR6N9.9735$Hl6.1207701@news010.worldonline.dk...
> forklar mig lige disse 2 passager
>
> 1 mose bog 17:11 I skal lade jeres forhud omskære, og det skal være tegn
på
> pagten mellem mig og jer.
>
> 3 mose bog 19:28 I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en
afdød
> eller lade jer tatovere. Jeg er Herren!
Lader man sig omskære som symbol på sorg over en afdød ? ....Var det et tegn
på pagten imellem gud og israel at tilføje sig selv snitsår på kroppen eller
at lade sig tatovere ....Nej vel, ...og det bare en retorisk forskel på de 2
passager
TBC
| |
Kevin Edelvang (22-12-2002)
| Kommentar Fra : Kevin Edelvang |
Dato : 22-12-02 15:49 |
|
TBC wrote:
>og det bare en
> retorisk forskel på de 2 passager
Tja, de har intet med hinanden at gøre.
Sætning 1: Du skal blive omskåret.
Sætning 2: Du må ikke skære i dig selv, når folk dør (ligesom du måske
plejer).
De er ligeså forskellige som disse to:
Sætning 1: Du skal drikke væske, for det er sundt.
Sætning 2: Du må ikke drikke gift.
Disse to udelukker hinanden ligesålidt som de to første. Bibelen er fuld
af umiddelbare modsætninger. Dette er ikke en af dem.
Mvh
Kevin Edelvang
| |
TBC (22-12-2002)
| Kommentar Fra : TBC |
Dato : 22-12-02 19:57 |
|
"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:au4jft$b4g$1@sunsite.dk...
> Disse to udelukker hinanden ligesålidt som de to første. Bibelen er fuld
> af umiddelbare modsætninger. Dette er ikke en af dem.
Jeg ville nærmere sige: Disse to udelukker hinanden lige så lidt som de to
første. Bibelen er fuld af umiddelbare modsætninger. Dette er en af dem.
Men som reglen er "modsigelserne" netop dette: Umiddelbare, men ikke
egentlige
TBC
| |
|
|