Linux Smoothwall / IPCop problems..
Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 14:36

Hej,
nu har jeg fået samlet stumper, og downloadet software, og har begået en
opsætning med IPCop (ummidelbart det samme som SmoothWall)
men med lidt bedre brugervildledning..

jeg har fået IPCop instaleret, og sat PW op osv. men jeg kan ikke
tilgå boxen, ud over fra dens komando prompt..

jeg har tildelt det grønne (LAN) kort en fast IP
sat det røde (WAN) kort til DHCP ( jeg lurede lidt på det der PT er min
primære PC, og kiggede i Inet opsætningen) og havde en forventning om at når
jeg kopierede TCP/IP DNS, gateway osv. (der står ikke noget)
så skulle det også virke på min IPCop box, men no way..
jeg kan ikke engang pinge den, fra en anden PC der er tilsluttet samme
switch

de 2 netkort er af samme fabrikat og type (boxen har ingen problemer med at
finde dem)

hvad er der ellers at sige..
er koblet på internettet, med dansk kabelTV, med et Motorola SB4100 cabel
"modem"

mit LAN, er med flydende IPer, og jeg benytter en TRENDnet switch

what to do ?

vil jeg have mere held med at bygge over en Win2000, end det der
linux noget.. ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : jens

Dato : 21-12-02 15:05

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au1qo5$o5v$1@sunsite.dk...
> [...]
> "modem"
>
> mit LAN, er med flydende IPer, og jeg benytter en TRENDnet switch
hvad har du dem i så, vand eller sprit ?
> what to do ?
>
> vil jeg have mere held med at bygge over en Win2000, end det der
> linux noget.. ?

jeg kender ikke linux, men w2k er ikke egnet, den kan bruges, men er ikke
egnet til det formål.
køb en router, spar på strømmen, støjen og larmen.
de 450 kr er da til at overleve. (men der skal _ikke_ stå dlink på)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 15:14

jens skrev i meddelelsen ...

>jeg kender ikke linux, men w2k er ikke egnet, den kan bruges, men er >ikke
egnet til det formål.

tænkte jeg nok, har tidligere bygget over win95 OSR2 og delt inettet, med
SoHo

>køb en router, spar på strømmen, støjen og larmen.
>de 450 kr er da til at overleve. (men der skal _ikke_ stå dlink på)

nej, jeg har jo lige haft "fornøjelsen" af en DI-604
og har også tidligere kæmpet med en 704 (den kan man vidst slet ikke bruge
hvis man er på dansk kabel net)

nu er jeg blevet stædig, og vil have en selv bygget box

strøm og støj, er jeg kold over for..

jeg har købt et kabinet, der er foret med blyplader, og det skal stå nede i
kælderen..

Fra : jens

Dato : 21-12-02 15:26

> nu er jeg blevet stædig, og vil have en selv bygget box
>
> strøm og støj, er jeg kold over for..
>
> jeg har købt et kabinet, der er foret med blyplader, og det skal stå nede
> kælderen..

okay, så kan jeg da foreslå en w2k server, den kan et par småting hehe

mvh jens

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-12-02 15:31

jens skrev i meddelelsen ...

>okay, så kan jeg da foreslå en w2k server, den kan et par småting hehe

ok, prøver lige at mokke en W2K sammen med 2 netkort..

og 450MHz 128MB og 4,5GB SCSI må være nok til at trække..

et til kabelmodemtingen
og et andte til LAN, men skal det mokkes i
uplink porten på min Switch eller ?

Fra : jens

Dato : 21-12-02 16:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au1tvt$nos$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> og 450MHz 128MB og 4,5GB SCSI må være nok til at trække..
>
> et til kabelmodemtingen
> og et andte til LAN, men skal det mokkes i

det er for lidt ram. du skal op i omhring 512 mb for at få en stabil
maskine, ellers er den fin til det (jeg har kørt den på en 200mmx med 750mb
ram)
den sluger lige 256 mb til en opstart.

hvordan du tilslutter den net og switch afhænger af indstillingerne på
serveren, der er flere (læs mange) måder at gøre det på.
jeg ville nok foretrække ikke at bruge uplinken i første omgang.

w2k server fylder omkring 1gb på disken.

mvh jens

Fra : Morten Christensen

Dato : 22-12-02 20:25

Petersen_Michael wrote in mail, at 21-12-02 14:36:

> Hej,
> nu har jeg fået samlet stumper, og downloadet software, og har begået en
> opsætning med IPCop (ummidelbart det samme som SmoothWall)
> men med lidt bedre brugervildledning..

Har du opgivet IPCop'en, eller mangler du stadig
råd om den løsning ?

> [...]
> jeg kopierede TCP/IP DNS, gateway osv. (der står ikke noget)
> så skulle det også virke på min IPCop box, men no way..

Er der heller ikke adgang fra IPCop'en og ud til internettet ?

> jeg kan ikke engang pinge den, fra en anden PC der er tilsluttet samme
> switch

Hvilke ip-numre har du brugt ?
Har du aktiveret DHCP-serveren i IPCop'en ?

> de 2 netkort er af samme fabrikat og type (boxen har ingen problemer med at
> finde dem)

Når netkortene er ens, kan det være et problem
hvilket der er rød og grønt. Som tommelfingerregel
bliver den laveste mac-adresse grønt kort.

> hvad er der ellers at sige..
> er koblet på internettet, med dansk kabelTV, med et Motorola SB4100 cabel
> "modem"
>
> mit LAN, er med flydende IPer, og jeg benytter en TRENDnet switch

Flydende IPer - er det også kaldet dynamist tildelte -
hvor har du haft dhcp-serveren hidtil ?

> vil jeg have mere held med at bygge over en Win2000, end det der
> linux noget.. ?

Det er altid nemmest at bygge på det, du
kan få bedst support til.

Morten Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-12-02 20:49

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e06117e$0$47053$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

Hej Morten

>Har du opgivet IPCop'en, eller mangler du stadig
>råd om den løsning ?

jeg vil meget gerne modtage hjælp

>Er der heller ikke adgang fra IPCop'en og ud til internettet ?

nej, eneste kontakt jeg har til IPCop er fra mit LAN, med 192.168.1.1:81
og 192.168.1.1:445

når jeg på boxen direkte taster ifconfig, ser netkortene fornuftige ud..
jeg ser LAN adressen på det grønne kort og den af kabelnettet tildelte
adresse på WAN kortet - det røde

>Hvilke ip-numre har du brugt ?

LAN kortet på IPCopen har følgende IP 192.168.1.1 sub 255.255.255.0

jeg forsøgte med fast IP på den maskine jeg førsøger konect fra 192.168.1.10
samme sub

men får time out

>Har du aktiveret DHCP-serveren i IPCop'en ?

ja, den er X et

>Når netkortene er ens, kan det være et problem
>hvilket der er rød og grønt. Som tommelfingerregel
>bliver den laveste mac-adresse grønt kort.

jeg prøvede i første omgang med SmoothWall med 2 forskellige netkort
men det ene blev ikke genkendt.. da jeg så skiftede til IPCop, fortsatte jeg
med de 2 ens Realtek kort..

jeg har overvejet forsøgsvis at smide mit kabelmodem på USB, og så droppe
WAN kortet..

>Flydende IPer - er det også kaldet dynamist tildelte -

kunne ike lige huske det rigtige ord

>hvor har du haft dhcp-serveren hidtil ?

jeg er hidtil blevet tildelt IPer af dansk kabel TV

>Det er altid nemmest at bygge på det, du
>kan få bedst support til.

jeg er pt. fast besluttet på at enten IPCop, eller SmoothWall skal komme til
at virke..

W2K, bliver for tungt at trække, iforhold til den HW, jeg har til min
rådighed..
hvorimod jeg har mulighed for en maskine der er overkill til IPCop /
SmoothWall.

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-12-02 20:30

Petersen_Michael wrote in mail, at 22-12-02 20:48:

> nej, eneste kontakt jeg har til IPCop er fra mit LAN, med 192.168.1.1:81
> og 192.168.1.1:445

Dvs. at det grønne netkort virker ?

> når jeg på boxen direkte taster ifconfig, ser netkortene fornuftige ud..
> jeg ser LAN adressen på det grønne kort og den af kabelnettet tildelte
> adresse på WAN kortet - det røde

Fra din arbejdsplads bag ipcop-firewall'en kan du få adgang
med en browser, men ikke pinge !

Det lyder som en umulighed.

> LAN kortet på IPCopen har følgende IP 192.168.1.1 sub 255.255.255.0
>
> jeg forsøgte med fast IP på den maskine jeg førsøger konect fra 192.168.1.10
> samme sub

Og IPCop'en som gateway og DNS ?

> ja, den er X et

Og du har udfyldt oplysningerne om start- og slutadresser
og dns-server for klienterne.

> jeg prøvede i første omgang med SmoothWall med 2 forskellige netkort
> men det ene blev ikke genkendt.. da jeg så skiftede til IPCop, fortsatte jeg
> med de 2 ens Realtek kort..

Er det isa eller pci-kort? Isa-kort må ikke have konflikter
på irq og io-adresser.

> jeg er hidtil blevet tildelt IPer af dansk kabel TV

Du har vel ikke din switch direkte på kabelmodem'et, så
arbejdspladsen render udenom IPCop'en.

Er nogen af dine netværkskabler krydsede ?

> jeg er pt. fast besluttet på at enten IPCop, eller SmoothWall skal komme til
> at virke..

De er også det naturlige valg til en gateway /fiewall.

Morten Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 22:37

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e076406$0$47067$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Dvs. at det grønne netkort virker ?

ja

>Fra din arbejdsplads bag ipcop-firewall'en kan du få adgang
>med en browser, men ikke pinge !

hmm.. er der firewall på det grønne kort ?
det der sker er at det grønne kort er koblet til samme switch, som mit LAN..

>Det lyder som en umulighed.

>Og IPCop'en som gateway og DNS ?

jeg har [x] DHCP på IPCopen, jeg har ikke skrevet noget i gateway, og ej
heller i DNS

på min klient, har jeg sat gateway til det grønne kort IP 192.168.1.1
min klient har IPen 192.168.1.10

>Og du har udfyldt oplysningerne om start- og slutadresser

start 192.168.1.10 slut 192.168.noget højere kan ikke lige huske
om det blev 50 eller 254 men et tal under 255

>og dns-server for klienterne.

vejledningen fra min udbyder (som ikke omhandler IPCop, eller anden form for
routning)
foreskriver at jeg lader deres DHCP server klare alt..
altså ikke skriver noget i gateway, DNS, eller IP

> [...]
>arbejdspladsen render udenom IPCop'en.
>
>Er nogen af dine netværkskabler krydsede ?

>De er også det naturlige valg til en gateway /fiewall.

well.. min beslutsomhed, rækker ikke længere, end at jeg er begyndt på endnu
en løsning, jeg har fundet et freeware proxy prog. som jeg har smidt på en
winbøvl maskine.
lige nu kan jeg slippe igennem proxyen med IE, men ikke med OE, og heller
ikke med netscape..

damn.. uanset hvilken hest jeg satser på går det ikke helt så nemt, som jeg
godt kunne tænke mig..

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-12-02 11:09

Petersen_Michael wrote in mail, at 23-12-02 22:37:

> hmm.. er der firewall på det grønne kort ?
> det der sker er at det grønne kort er koblet til samme switch, som mit LAN..

Der er ikke firewall på det grønne kort. Har du
en firewall installeret på din arbejdsstation ?

> jeg har [x] DHCP på IPCopen, jeg har ikke skrevet noget i gateway, og ej
> heller i DNS

Jeg mener, du skal oplyse om DNS - normalt bare ipnummer
på det grønne kort. Jeg har så ISP'ens dns-server som
sekundær.

> på min klient, har jeg sat gateway til det grønne kort IP 192.168.1.1
> min klient har IPen 192.168.1.10

Det ser ud til at være godt nok, men hvis du ikke
bruger dhcp på klienten, så skal du også
fortælle den, hvor den finder en dns-server

> [...]
> eller anden form for routning)
> foreskriver at jeg lader deres DHCP server klare alt..
> altså ikke skriver noget i gateway, DNS, eller IP

Den gi'r oplysninger til det røde kort, men
de oplysninger går ikke videre til klienterne.

Morten Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-12-02 13:37

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e083233$0$47061$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Der er ikke firewall på det grønne kort.

enig (det vil ligesom ikke give nogen mening)

>Har du
>en firewall installeret på din arbejdsstation ?

nej

>Jeg mener, du skal oplyse om DNS - normalt bare ipnummer
>på det grønne kort.

altså, jeg sæter DNS = IP på det grønne fx. 192.168.1.1 ?

>Jeg har så ISP'ens dns-server som
>sekundær.

hvor kan jeg aflæse den info ?

>Det ser ud til at være godt nok, men hvis du ikke
>bruger dhcp på klienten,

øøhh.. her tabte du mig, klienten har fast IP og derfor ikke brug for DHCP
?!?

>så skal du også
>fortælle den, hvor den finder en dns-server

hmm.. jeg har sat gateway til det grønne kort
og hvis jeg forstår dig ret, skal jeg sætte DNS = IP på det grønne kort ?

>Den gi'r oplysninger til det røde kort, men
>de oplysninger går ikke videre til klienterne.

ok, så i både gatway og DNS skriver jeg IPen på det grønne kort right ?

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-12-02 17:36

Petersen_Michael wrote in mail, at 24-12-02 13:36:

> altså, jeg sæter DNS = IP på det grønne fx. 192.168.1.1 ?

Ja.

> hvor kan jeg aflæse den info ?

Jeg har det i et brev fra TDC. Men det kan undværes.

> øøhh.. her tabte du mig, klienten har fast IP og derfor ikke brug for DHCP
> ?!?

Korrekt, men så mangler du den sidegevinst ved DHCP,
at klienten får oplyst gateway og DNS-server samtidig
med at den for tildelt sin ip-adresse.

Netop.

Morten Christensen

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 22-12-02 23:41

Hej Peter

Jeg har lige sat 3 stk. ipcop boxe op uden problemer.

Har du fast ip nummer på din workstation og ligger ipcop boxen's grøne ip
nummer i samme sub net ?
Har du styr på hvad for et net kort der er grønt og rødt ?

Når du vil tilgå boxen er det så med telnet, ssh eller http
Http skal være på port 81 http://xxx.xxx.xxx.xxx:81
Du kan ikke tilgå boxen med telnet du kan kun bruge ssh port 222

Hilsen

Nicklas Uhlen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 19:59

Nicklas Uhlen skrev i meddelelsen ...

Hej Nicklas

>Hej Peter

øøhh.. det er mig der er ved at bygge en IPCop, og jeg hedder Michael

>Jeg har lige sat 3 stk. ipcop boxe op uden problemer.
>
>Har du fast ip nummer på din workstation og ligger ipcop boxen's grøne ip
>nummer i samme sub net ?

ja

>Har du styr på hvad for et net kort der er grønt og rødt ?

nej :-/

jeg kan umidelbart se at det største problem er at begge netkort er af
samme type og model, jeg forsøgte at skifte det ene Realtek kort ud
med et Acton, men det kan IPCopen ikke finde..
jeg prøvede så med et noname kort, men det bliver også genkendt
som et Realtek kort, så jeg er lige vidt..
(jeg har ikke andre netkort på lager)

jeg forsøgte at koble mit kabelmodem til USB porten i stædet for et rødt
netkort, men IPCopen, finder ikke noget på mine USB porte :-/
jeg har kigget i min BIOS, men der er ikke noget til/fravalg af BIOS styret
USB..

jeps og https://xxx.xxx.xxx:445

>Du kan ikke tilgå boxen med telnet du kan kun bruge ssh port 222

ok

Fra : Morten Christensen

Dato : 23-12-02 20:30

Petersen_Michael wrote in mail, at 23-12-02 19:58:

> jeg kan umidelbart se at det største problem er at begge netkort er af
> samme type og model,

Skal du være helt sikker, så kan du se det ud af mac-adressen.
Den bliver vist i ipcop'en med ifconfig (HWaddr).

Du kan eventuelt fjerne det ene kort midlertidigt.

> [...]
> netkort, men IPCopen, finder ikke noget på mine USB porte :-/
> jeg har kigget i min BIOS, men der er ikke noget til/fravalg af BIOS styret

Normalt er usb besværligere at have med at gøre end
rent ethernet.

Morten Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-12-02 22:27

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e07640a$0$47045$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

[2 identiske NET kort]
>Skal du være helt sikker, så kan du se det ud af mac-adressen.
>Den bliver vist i ipcop'en med ifconfig (HWaddr).

det virker som om IPCopen
ikke helt ved hvad den skal stille op med de to identiske netkort..
når jeg skriver ifconfig

får jeg nogle fornuftige IPer på både ETH0 og ETH1
men jeg kan på ingen måde kome i kontakt med mit kabelmodem..

men når jeg går ind i setup, kan den blive ved med at installerer et
nyt rødt kort..

>Du kan eventuelt fjerne det ene kort midlertidigt.

har jeg prøvet

>Normalt er usb besværligere at have med at gøre end
>rent ethernet.

ok, det holder jeg mig fra så
vil også helst bruge en lille gammel PC, uden USB..
men jeg måte jo lige prøve..

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 24-12-02 00:41

Hej Michael

Sorry med navnet gik vist lidt hurtigt

Hvis du stadig har mod på ipcop

Hvis du fra din arbejdsplads kan komme på ipcop boxen med
http://192.168.1.1:81 så sider det grøne interface rigtigt. Hos mig er det
ETH0

Prøv lige på din arbejdsplads (windows 2000) at gå i en command promt og
skrive ipconfig der skal gerne stå "standardgateway = 192.168.1.1"
kan ikke huske hvad det heder på win98
Hvis du er i tvil om din arbejdsplads ip er rigtigt så sæt det statist til
at start med, husk gateway

Jeg ved ikke hvordan usb virker men det burde virke med netværk
Du har cheket at der link i mellem kabelmodem og ipcop boxen er ok?
Prøv at pinge tiscalis dns på 212.54.64.170 både på din arbejdstation og
ipcp boxen går det godt ?
Prøv på ipcop boxen at skrive "route" den der heder "default" passer det med
at det kan være en router ude hos din isp'er

Hvis din ping går godt på din arbejdstation så magler du nok en dns server
på din arbejdstation den skal du finde hos din isp'er

Hilsen

Nicklas

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:au7v3r$t67$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Christensen

Dato : 24-12-02 11:09

Nicklas Uhlen wrote in mail, at 24-12-02 00:40:

> Hvis du stadig har mod på ipcop
>
> Hvis du fra din arbejdsplads kan komme på ipcop boxen med
> http://192.168.1.1:81 så sider det grøne interface rigtigt. Hos mig er det
> ETH0

IPCop'ens dhcp-server fungerer kun, hvis grøn er eth0.

> Prøv lige på din arbejdsplads (windows 2000) at gå i en command promt og
> skrive ipconfig

"ipconfig /all" giver nogen flere oplysninger.

> der skal gerne stå "standardgateway = 192.168.1.1"
> kan ikke huske hvad det heder på win98
> Hvis du er i tvil om din arbejdsplads ip er rigtigt så sæt det statist til
> at start med, husk gateway

Og DNS.

> [...]
>
> Hvis din ping går godt på din arbejdstation så magler du nok en dns server
> på din arbejdstation den skal du finde hos din isp'er

Principielt kan det være IPCop'en, og IPCop'en får
sin DNS oplyst automatisk fra ISP'ens dhcp-server.

Morten
Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-12-02 20:21

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e083237$0$47061$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Principielt kan det være IPCop'en, og IPCop'en får
>sin DNS oplyst automatisk fra ISP'ens dhcp-server.

Hej igen, jeg har arbejdet lidt mere med IPCopen

status er følgende:

fra IPCopen, kan jeg pinge mit LAN,
og jeg kan pinge www.tv2.dk samt 212.54.64.170

fra mit LAN kan jeg pinge IPen på IPCopen ( 192.168.1.1 )
fra mit LAN kan jeg vha. min brovser (IE) connecte 192.168.1.1:81 og :445
fra mit LAN kan jge ikke komme ud på WAN siden.. [x1]

grønt kort + LAN kører med samme IP serie ( 192.168.1.XXX)
sub. mask 255.255.255.0

jeg har sat gateway til på både IPCop og LAN 192.168.1.1
DNS på IPCopen til 192.168.1.1

[x1]
efter at jeg også tilføjede DNS konfiguration
vært : ipcop DNS server 192.168.1.1

så spiller det max )

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-12-02 21:00

Petersen_Michael wrote in mail, at 26-12-02 20:21:

> status er følgende:
>
> fra mit LAN kan jge ikke komme ud på WAN siden.. [x1]
>

> [x1]
> efter at jeg også tilføjede DNS konfiguration
> vært : ipcop DNS server 192.168.1.1

fungerer det eller ?

Morten Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-12-02 21:40

Morten Christensen skrev i meddelelsen
<3e0b5f98$0$47065$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>fungerer det eller ?

ja, både LAN, og WAN virker

nu skal jeg så have fundet udaf at sætte firewallen op..

god bagjul, godt nytår
og tak for hjælpen alle sammen